• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 24 خرداد 1401
کد مطلب : 163248
+
-

سفر؛ اسم رمز هنر

جهان نما
سفر؛ اسم رمز هنر

شهنام صفاجو - روزنامه‌نگار

هنرمند عرب‌تبار ایتالیایی که «سفر» اسم رمز او در آموختن و ترسیم خلاقانه هنرش روی مفهوم هویت است. او در برشا، میلان، گینه بیسائو، نامیبیا، لندن، آدیس‌آبابا، جورجیا و میامی زندگی کرده و با مهارت زبان، بینش بهتری از واقعیت به‌دست آورده تا هنر خود را متفاوت از آنچه تاکنون دیده شده، به ثبت برساند.
کریم گیدینلی با استفاده از مواد غیرمتعارف نظیر آینه و فلز و توری، نقاشی‌های انتزاعی با لایه‌های عمیق خلق می‌کند تا منشور هویت را برملا کند. آثار چندوجهی او منعکس‌کننده این تربیت چندفرهنگی و کاوش در مضامین گذرها و سفرهاست.تابلوهای سریالی کریم با پارادوکسی انعکاسی، چون آینه‌هایی هستند که با رگه‌ها، خطوط و رنگ‌های تند نقاشی شده‌اند تا درخصوص وسواس مدرن و خودمحوری معاصر توضیح بخواهند.
هنرمند نقاش در مجموعه اثر انگشت (Fingerprints) خود که در گالری‌های بزرگ میامی، میلان، نیویورک و تورنتو به نمایش گذاشته شده، از تصاویر مونتاژ شده اثر انگشت انسان‌ها و خطوط حلقه‌ای از جملات دست‌نویس استفاده کرده تا این پرسش محوری را مطرح کند که چگونه هویت شخصی در طول زمان شکل می‌گیرد.آثار کریم گیدینلی براساس پاساژ، علامت‌گذاری و اطمینان است. در این گذر، هویت به‌طور طبیعی بخشی از روند تکاملی آن است و با ردی متمایز روی صفحه کار وی مجسم می‌شود.
کار این هنرمند چند ملیتی، نیاز به یک هویت سیاسی و بیان منشأ یا مخالفت با آن را یادآور می‌شود؛ چرا که زندگی امروزی ناگزیر بودن امر سیاسی را به ما دیکته کرده است. این پازل نماد تداوم و تکامل یک مرحله است؛ از هنرمند نقاش به عموم مردم؛ از تفسیر او تا رأی مخاطب. اینجا فرصت لازم برای ایجاد و حفظ پیوند فراهم می‌آید. او معتقد است که ماده تغییر می‌کند اما اهمیت آن باقی می‌ماند و ارزش‌ها هم به نسخه‌های غیرقابل تغییر خود تبدیل می‌شوند. زندگی پویاست و نمی‌توان آن را متوقف کرد؛ حتی اگر بدتر از قبل آن باشد!
کریم گیدینلی در نمایشگاه 100گرم واقعیت (100Grams of Reality) خود که در دارالفنون کویت برگزار شد، جدیدترین آثار خود را به نمایش گذاشت تا دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را با واقعیت‌های جامعه روبه‌رو کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید