• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16323
+
-

شرکت‌های اروپایی تضمین قطعی می‌خواهند


شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی برای ادامه همکاری خود با ایران در انتظار تصمیم شفاف و تضمین قطعی هستند که آنها را از اعمال تنبیه‌ها و جرایم سنگین دولت آمریکا مصون دارد. فرقی نمی‌کند توتال باشد یا رنو و پژو، ایرباس باشد یا زیمنس. حالا تردید بر تصمیم مدیران شرکت‌های اروپایی سایه افکنده است، چه اینکه سیاستمداران کاخ سفید پس از خروج یکجانبه از برجام و اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه ایران تلاش می‌کنند تا شرکت‌های اروپایی را از همکاری با ایران منع کنند. تصمیم شفاف یا تضمین قطعی مورد انتظار غول‌های اقتصادی اروپا در گرو مشخص شدن مذاکرات سیاسی است که نقطه شروع آن می‌تواند مذاکرات محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با همتایان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی و البته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باشد. روشن است که شرکت‌های اروپایی خود را در برابر سهامداران‌شان پاسخگو می‌دانند نه سیاستمداران‌شان به همین دلیل روی قول شفاهی آنها حساب نمی‌کنند و منتظرند ببینند آیا اتحادیه اروپا حاضر خواهد شد وارد یک جنگ‌تجاری با آمریکا درصورت اعمال تحریم‌ها و مجازات شرکت‌های اروپایی شود؟

دیروز مدیرعامل شرکت زیمنس گفت: پس از خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های جدید، شرکتش نمی‌تواند هیچ همکاری تجاری جدیدی با ایران انجام دهد. به گزارش سی‌ان‌ان، جو کائسر تأکید کرد: شرکت‌های بین‌المللی دیگر به پذیرش سفارش‌های جدید از ایران مجاز نیستند، وگرنه ممکن است با اقدامات تلافی‌جویانه دولت آمریکا مواجه شوند. اما قراردادهای موجود باید اجرا شود. وی افزود: تصمیم ترامپ به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به این معناست که شرکت زیمنس باید به تحریم‌های آمریکا گردن بنهد.

او افزود: «اصل برتری و تقدم سیستم سیاسی در جهان حاکم است. اگر این سیستم برتر نظرش این باشد که قرار است کار خاصی انجام شود، ما هم دقیقا باید همان کار را انجام دهیم». پیش از این جان بولتون، مشاور امنیت ملی جنگ‌طلب کاخ سفید گفته بود، امکان دارد شرکت‌های اروپایی طرف معامله با ایران هدف تحریم قرار گیرند. شرکت زیمنس هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما با دقت فراوان گام‌های مرتبط با تحریم برداشته شده از سوی آمریکا را تحلیل خواهیم کرد. ما در گذشته به دقت از تمام قوانین کنترل صادراتی (دولت آمریکا) تبعیت کرده‌ایم و در آینده نیز این کار را ادامه خواهیم داد».

شرکت زیمنس گفته روند تحویل 3توربین گازی به ایران همچنان در جریان است، اما همکاری این شرکت با ایران «بخشی بسیار کوچک» از کل درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد. شرکت زیمنس سالانه 20میلیارد دلار در آمریکا فروش دارد که 20درصد کل فروش جهانی این شرکت را تشکیل می‌دهد این شرکت 50هزار کارمند در آمریکا دارد. کائسر افزود: «ما یک شرکت جهانی هستیم ما منافع و ارزش‌هایی داریم که باید بین هر دوی آنها توازن برقرار کنیم».

شرکت اروپایی ایرباس هم روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در حال تحلیل شرایط و تأثیر تحریم‌های اعلام شده بر تمام توافق‌های قراردادی‌مان هستیم و پس از آن با مشتریانمان مذاکره خواهیم کرد. تمام گام‌های برداشته شده مطابق با سیاست‌های داخلی ما و در انطباق کامل با تحریم‌ها و مقررات کنترل صادرات خواهد بود». شرکت توتال که سال گذشته قراردادی 2میلیارد دلاری با ایران منعقد کرد، همچنان درخصوص تأثیر تحریم‌ها بر این قرارداد سکوت کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید