• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 24 خرداد 1401
کد مطلب : 163224
+
-

پیش‌بینی خطر حمله قلبی با معاینه شبکیه چشم

پزشکی
پیش‌بینی خطر حمله قلبی با معاینه شبکیه چشم

مطالعه‌ای جدید نشان می‌‌دهد که اسکن دقیق در طول آزمایش‌های معمول چشم می‌تواند بیمارانی را که در معرض خطر بالای حمله قلبی هستند، شناسایی کند. به گزارش دیلی‌میل، ‌کارشناسان می‌گویند این آزمایش‌ها به پزشکان اجازه می‌دهد تا زودتر مداخله کنند و خطر را کاهش دهند. این مداخله می‌تواند شامل توصیه‌هایی در مورد سیگار کشیدن و ورزش یا تجویز داروهایی برای تنظیم کلسترول و فشار خون بالا باشد.
محققان دانشگاه ادینبرگ از این اسکن‌ها برای ایجاد یک عدد خطر شخصی برای هر بیمار استفاده کردند. این اطلاعات در مورد الگوی رگ‌های خونی در شبکیه پشت چشم با داده‌های ژنتیک و سن، جنس، فشار خون و وزن ترکیب می‌شود. تجزیه و تحلیل آنها براساس سوابق موجود پزشکی و بیولوژیک افراد که حاوی اطلاعات پزشکی جامع در مورد 500هزار نفر است، انجام شد. این مدل نسبت به روش‌های فعلی بهتر می‌تواند خطر حمله قلبی را پیش‌بینی کند و دانشمندان می‌‌گویند می‌توان از آن به‌عنوان یک روش غربالگری استفاده کرد.
آنا ویلاپلانا ولاسکو، محقق این پروژه گفت: ما قبلا می‌دانستیم که تغییرات در عروق شبکیه ممکن است چیزهایی در مورد سلامت افراد ارائه دهد. با توجه به اینکه تصویربرداری شبکیه یک روش غیرتهاجمی است، تصمیم گرفتیم مزایای سلامتی را که می‌توانیم از این تصاویر به‌دست آوریم، بررسی کنیم. سپس دریافتیم که بعد فراکتال پایین - الگوهای انشعاب رگ‌های ساده شده - مربوط به بیماری عروق کرونر و در نتیجه انفارکتوس میوکارد است که معمولا به‌عنوان حمله قلبی شناخته می‌شود.
محققان معتقدند که الگوهای مختلف رگ‌های خونی در شبکیه می‌تواند برای تعیین احتمال دیابت و سکته هم استفاده شود. به‌گفته خانم ویلاپلانا ولاسکو، میانگین سن حمله قلبی 60سال است؛ بنابراین محاسبه امتیاز خطر فردی از سن 50سالگی مناسب است. او افزود: این کار به پزشکان امکان می‌‌دهد رفتارهایی را پیشنهاد کنند که می‌تواند خطر را کاهش دهد، مانند ترک سیگار و حفظ کلسترول و فشار خون طبیعی. کار ما اهمیت تجزیه و تحلیل جامع داده‌هایی را که به‌طور معمول جمع‌آوری می‌شود، نشان می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید