• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 23 خرداد 1401
کد مطلب : 163137
+
-

پیشنهاد حذف ماسک از سوی کمیته علمی کرونا

کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد که براساس رنگ‌بندی شهرها، می‌توان پروتکل استفاده از ماسک را تغییر داد.
 حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در پایان نشست این کمیته در این‌باره گفت: «باتوجه به شرایط موجود، نظر کمیته علمی کشوری کرونا این است که براساس رنگ‌بندی شهرها، می‌توان از ماسک استفاده کرد. هم‌اکنون وضعیت رنگ‌بندی اکثر شهرهای کشور، زرد و آبی است؛ بنابراین افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای، سیستم ایمنی ضعیف و سن بالا ندارند و تحت درمان با داروهای سرکوب‌کننده ایمنی نیستند در محیط‌های باز الزامی به استفاده از ماسک ندارند.»‌
جماعتی با تأکید بر اینکه در محیط‌های سربسته به‌ویژه محل‌هایی که افراد زیادی حضور داشته و سیستم تهویه مناسبی ندارند، استفاده از ماسک همچنان مورد تأکید است، افزود: «درباره افرادی که ریسک بالا دارند، مانند افراد دارای ضعف سیستم ایمنی، بیمارانی که تحت درمان با داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی هستند، بیماران پیوندی و سالمندان، توصیه این است که استفاده از ماسک، استمرار داشته باشد.  همچنین در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که احتمال مراجعه بیماران مبتلا به کوویـدـ۱۹ وجود دارد و پرسنل آن احتمالا در معرض خطر قرار می‌گیرند، استفاده از ماسک باید الزامی باشد. این تصمیم کمیته علمی کشوری کرونا باتوجه به شرایط موجود اتخاذ شده و ممکن است در هفته‌ها و ماه‌های آینده براساس شرایط جدید، نظر کمیته علمی هم تغییر کند.» او معتقد است اگر میزان ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر بیماران کوویدـ۱۹ در یک کشور کاهش قابل‌توجهی داشته باشد به‌نظر می‌رسد که انتقال ویروس در آن جامعه کاهش یافته است: «همچنین براساس مطالعات انجام گرفته، هرقدر میزان ابتلا و بستری کوویدـ۱۹ کاهش پیدا کند، محدودیت‌های اجتماعی مانند استفاده از ماسک هم می‌تواند اثربخشی کمتری داشته باشد؛ هر چند که فواید استفاده از ماسک بر همگان ثابت شده است.»‌
جماعتی با بیان اینکه هنوز پاندمی کرونا در جهان پایان نیافته است، تأکید کرد: «در هفته‌های اخیر و در برخی کشورها مانند استرالیا، نیوزیلند و آمریکا، میزان ابتلا به کرونا در آمریکا و میزان مرگ‌ومیر بیماران، افزایش داشته و احتمال چرخش بالای ویروس در برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی (باتوجه به کم بودن میزان واکسیناسیون در کشورهای آفریقایی) وجود دارد. نوع ویروس در چرخش در کشورهای مختلف، عمدتا BA2 بوده، اما اخیرا گزارش‌هایی از افزایش موارد ابتلا به BA4، BA5 و BAx2BA وجود داشته است. در برخی کشورها مانند پرتغال هم شرایط قدری نگران‌کننده بوده؛ چراکه در این کشور، سویه BA5 اومیکرون درحال افزایش است که از نظر شدت، به دلتا شبیه است که البته هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است.»‌
 
 نیاز فوری به 380هزار سمعک
رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران بر ضرورت تامین سمعک از طریق واردات بیش از پیش تأکید کرد و گفت: اکنون ۵۰۰هزار کم‌شنوا در کشور حضور دارند و با کمبود ۳۸۰هزار سمعک مواجه هستیم.
به‌گفته خسرو گورایی، سالانه از هر هزار تولد 3 نفر و همچنین سالمندان در کشور به جمعیت کم‌شنوایان افزوده می‌شوند و کمبود شدید سمعک زندگی آنها را مختل می‌کند.‌ وی ادامه داد: «عمر مفید استفاده از سمعک ۳ تا ۵سال است و بعد از آن با توجه به تکنولوژی جدید نیاز به تعویض دارد. افرادی که از بدو تولد کم‌شنوا متولد می‌شوند و سالمندان نیز با توجه به اینکه سن امید به زندگی در آنها افزایش یافته و دچار مشکلات شنوایی می‌شوند، نیاز مبرمی به این وسیله دارند.»
به گزارش ایرنا، گورایی ادامه داد: «واردات ۱۰۰ تا ۱۲۰هزار سمعک در سال نیاز کشور را تامین نمی‌کند. اکنون به‌دلیل اینکه تخصیص ارز به‌صورت کارشناسی برای این وسیله شنوایی انجام نشده یا به‌صورت ناعادلانه توزیع شده، با کمبود ۳۸۰هزار سمعک مواجه هستیم و از مسئولان مربوطه می‌خواهیم مساعدت‌های لازم را در زمینه واردات آن انجام دهند.»
به‌گفته رئیس انجمن علمی شنوایی‌شنایی ایران، ۸۰درصد از جامعه کم‌شنوایان ایران امکان درمان را ندارند و باید از امکانات شنوایی مانند سمعک استفاده کنند. با توجه به وارداتی بودن سمعک، نیاز به توجه ویژه به این افراد و حمایت از آنها ضروری است.
گورایی افزود: «امکان زبان‌آموزی کودکانی که کم‌شنوا هستند با سمعک فراهم می‌شود. از طرفی سالمندان نیز که به‌دلیل روند پیری دچار کم‌شنوایی می‌شوند، اگر از این وسیله استفاده نکنند مشکلاتی ازجمله انزوا و کم شدن ارتباطات با دیگران برای آنها به‌وجود می‌آید.»
او افزود: «هر سال غربالگری نوزادان از نظر کم‌شنوایی انجام می‌شود تا مشکلات شنوایی به‌موقع شناخته شوند. کمبود سمعک می‌تواند مشکلات زیادی را برای مبتلایان به کم‌شنوایی ایجاد کند. تسریع واردات این وسیله از خواسته‌های این افراد است؛ زیرا سمعک‌های قاچاق بی‌کیفیت بوده و نیاز جامعه را تامین نمی‌کنند.»
طبق آمار بهداشت جهانی، حدود 5درصد از جمعیت جهان، یعنی  ۳۶۰میلیون نفر (۳۲۸ میلیون بزرگسال و ۳۲میلیون کودک) از کم‌شنوایی ناتوان‌کننده رنج می‌برند.
قیمت ساده‌ترین نوع سمعک در ایران از 2میلیون تومان آغاز شده و برای انواع پیشرفته و هوشمند آن باید تا 12میلیون تومان هزینه کرد.
 بالابودن هزینه تامین این سمعک‌ها باعث شده تا برخی از مراکز خیریه و انجمن‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه توانبخشی، خرید سمعک را برای برخی مددجویان خود بر عهده بگیرند. مشکلات کلامی و عدم‌تلفظ صحیح آواها، از مشکلاتی است که کم‌شنوایی به مرور در افراد ایجاد کرده و باعث کم شدن دایره ارتباطات افراد کم‌شنوا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید