• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 23 خرداد 1401
کد مطلب : 163083
+
-

اقدامات تازه برای ثبات در بازار ارز

بانک مرکزی دیروز برای ایجاد ثبات در بازار ارز با صرافان نشست ویژه برگزار کرد

ارز
اقدامات تازه برای ثبات در بازار ارز

 همزمان با افزایش شیب قیمت ارز، روز گذشته بانک مرکزی در نشستی با شرکت‌های صرافی تلویحا از افزایش عرضه ارز در بازار خبر داد. رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در همین رابطه گفت: در جلسه با صرافان مقرر شد تا در زمینه اسکناس، میزان عرضه ارز را بیشتر و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را هم تسهیل کنیم به‌زعم کارشناسان این موضوع می‌تواند ظرف روز‌های آینده منجر به ثبات بازار ارز شود.
به گزارش همشهری، روند صعودی قیمت ارز که از نیمه دوم اسفند پارسال شروع شده از چند روز پیش شتاب بیشتری گرفته است به‌طوری که اواخر هفته قبل قیمت هر دلار آمریکا از قله تاریخی خود که در مهر1399 و قبل از انتخابات آمریکا ثبت شده بود عبور کرد و دیروز نیز این روند صعودی ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا به 33هزار و 300تومان رسید. قیمت هر دلار آمریکا از 15اسفند تاکنون بیش از 30درصد رشد کرده است. همگام با این رویداد قیمت سکه نیز که تابعی از نوسان‌های قیمت دلار و اونس جهانی طلا است از مرز 16میلیون تومان عبور کرد. برخی کارشناسان بر این باورند که کاهش امیدواری نسبت به احیای توافق هسته‌ای، رشد قیمت دلار بوده است. بر همین اساس روز گذشته بانک مرکزی به اقدامات خود برای ایجاد ثبات در بازار ارز که از چند هفته پیش شروع شده است سرعت بخشید و نشست ویژه‌ای را با صرافان ارزی برگزار کرد.

نشست ویژه با صرافان
هفته قبل شورای‌عالی هماهنگی قوا اختیارات تازه‌ای را برای ایجاد ثبات در بازار ارز به بانک مرکزی داد و قرار شد بانک مرکزی از طریق این اختیارات اقدامات تازه‌ای را برای ایجاد ثبات در بازار ارز آغاز کند. یک‌هفته بعد از دریافت این اختیارات دیروز بانک مرکزی نشست ویژه‌ای را با صرافان ارزی برگزار کرد. آنطور که جزئیات این نشست نشان می‌دهد انتظار می‌رود حجم عرضه ارز در روز‌های آینده افزایش یابد. رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در همین رابطه گفت: در جلسه دیروز با صرافان مقرر شد تا در زمینه اسکناس، میزان عرضه ارز را بیشتر کنیم و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را هم تسهیل کنیم.
علی صالح‌آبادی افزود: ما با صرافی‌ها توافقات خوبی داشتیم، در زمینه اسکناس نیز میزان عرضه را بیشتر می‌کنیم و مقررات مرتبط با تقاضای بازار در حوزه اسکناس در بازار تسهیل خواهد شد که بدین‌ترتیب اتفاق مثبتی رخ می‌دهد و حجم معاملات بالا خواهد رفت و نیاز واقعی بازار را به‌صورت کامل پوشش می‌دهیم. صالح‌آبادی یادآور شد: علاوه‌بر اینها بانک مرکزی در سایر حوزه‌ها مرتبط و اثرگذار است؛ حضور جدی و فعال دارد و این موضوعات را دنبال می‌کند و مطمئنا با توجه به وضعیت خوبی که در حوزه درآمدهای ارزی کشور چه به لحاظ حواله و اسکناس وجود دارد تعادل خوبی در بازار برقرار می‌کند و امیدوارم این سیاست در بازار دنبال شود. رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: در بازار اسکناس نیز صادرکنندگان به‌عنوان عرضه‌کننده ارز و بانک مرکزی نیز به‌عنوان بازارساز در بازار حضور دارند و همانطور که به کرات اشاره کردم درمورد میزان اسکناسی که در بانک مرکزی داریم، باید گفت هیچ زمانی در تاریخ بانک مرکزی این میزان از اسکناس نبوده است. بنابراین با توجه به این میزان از اسکناس به هر نحوی که بازار تقاضای واقعی داشته باشد، آمادگی پوشش آن را داریم. صالح‌آبادی یادآور شد: همانطور که در جلسه مطرح شد یکی از مهم‌ترین بازارهای ما بازار حواله ارزی است که حجم قابل توجهی از معاملات را به‌خود اختصاص می‌دهد. رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیون دلار در بازار حواله معامله می‌شود، یادآور شد: در این بازار عرضه‌ها به‌مراتب بیش از تقاضاست. در واقع مشکل ما در گذشته این بود که بانک مرکزی ارزهای دولت را خریداری می‌کرد و ریال را به دولت و بازار می‌داد. وی افزود: ما این موضوع را دنبال می‌کنیم که بانک مرکزی تنها خریدار ارز دولتی نباشد و بانک‌های دولتی هم بتوانند ارز را در بازار بفروشند و ریال را از بازار جمع کنند. به بیان بهتر هرچه حجم معاملات بالاتر برود طبیعتا به‌دلیل ورود منابع بیشتر، وضعیت بهتر می‌شود.
او تأکید کرد: هماهنگی بسیار خوبی بین وزارت صمت، سیاست‌های تجاری و ارزی وجود دارد که باعث شده بتوانیم تمام تقاضاهای واقعی حواله را در بازار پوشش دهیم که قرار است این اطلاعات هر روز نیز اطلاع‌رسانی شود. او با بیان اینکه از ابتدای سال تا 20خرداد سال‌جاری، 8میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار در بازار حواله معامله شده است و صادرکنندگان نفتی، غیرنفتی، پتروشیمی و فراورده‌ها، در بازار عرضه ارز داشتند و تمام تقاضاهایی که در بازار بوده‌اند را پوشش دادند، تأکید کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 4.6میلیارد دلار بود و این امر به‌معنای رشد قابل توجه در بازار ارز است.

اثر اقدام بانک مرکزی
سوابق سال‌های گذشته نشان می‌دهد، که در دوره‌های گذشته که نوسان‌های ارزی افزایش می‌یافت بانک مرکزی از طریق افزایش عرضه جلوی تلاطم را در بازار می‌گرفت. اطلاعات موجود نشان می‌دهد این‌بار نیز قرار است از طریق افزایش عرضه در بازار جلوی نوسان‌های بیشتر قیمت ارز گرفته شود. عضو شورای‌عالی کانون صرافان درباره نشست دیروز صرافان با رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: با توجه به صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی در این جلسه و همچنین افزایش اختیارات بانک مرکزی در بازار ارز، مطمئنا طی روزهای آینده شاهد اتفاقات امیدوار‌کننده در بازار خواهیم بود.
کامران سلطانی‌زاده افزود: رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه با صرافان، به ‌نظرات کارشناسی بخش خصوصی و نمایندگان منتخب صرافی‌های سراسر کشور کاملا‌ توجه می‌کردند. این عضو کانون صرافان ادامه داد: استفاده از پتانسیل صرافی‌های سراسر کشور‌ با نظارت بانک مرکزی نوید این را خواهد داد که در آینده نزدیک بازار به تعادل قابل توجهی خواهد رسید و دغدغه‌های هموطنان‌مان در این موارد به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. سلطانی‌زاده تأکید کرد: بخشی از این تلاطمات ارزی که در این روزها رخ داده ناشی از هیجانات اخبار خارجی بوده است اما همیشه صعود ناگهانی ارز با حضور بازار‌ساز به‌شدت تعدیل شده است.

مکث
دستگیری ۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی ارز و طلا

پلیس امنیت اقتصادی از دستگیری ۳۱نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی ارز و طلا خبر داد. سردار بهرامی، جانشین پلیس امنیت اقتصادی ضمن هشدار به فعالان بازار فردایی طلا و ارز گفت: ۳۱نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی دستگیر و تعدادی از عناصر فعال در این بازار نیز شناسایی شدند. سردار بهرامی تأکید کرد: در چند روز گذشته شاهد نوسانات بازار ارز و طلا بودیم که بررسی‌ها مشخص کرد عده‌ای سودجو با راه انداختن معاملات غیرقانونی معاملات فردایی اقدام به افزایش صوری ارز می‌کنند. او افزود: با همکاری بانک مرکزی، این افراد شناسایی و ۳۱نفر از آنها دستگیر شده‌اند و مابقی نیز در تیررس پلیس قرار دارند. به‌گفته او، معاملات فردایی طلا و ارز، غیرقانونی و قمارگونه است و پلیس با فعالان بازار فردایی، به جرم اخلال در نظام اقتصادی قاطعانه برخورد خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید