• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16308
+
-

اجاره نشینی 33 درصد مردم لرستان

پرداخت وام بلند مدت کم بهره در کنار ارائه زمین رایگان به انبوه سازان، یکی از راهکارهای رونق بازار مسکن است

مسکن
اجاره نشینی 33 درصد مردم لرستان




نسرین صفربیرانوند| خرم‌آباد-خبرنگار:

بازار مسکن یکی از بازارهای مهم و تاثیر‌گذار در کشور و به تبع آن در لرستان است. با کوچک ترین تغییر و تحول و کنشی در بازار مسکن شاهد واکنش بخش‌های دیگر بازار خواهیم بود.
طبق مستندات و برخی آمارها، ساخت و ساز در لرستان ظرف چند سال گذشته کاهش پیدا کرده است. کارشناسان و مسئولان علت کاهش ساخت و ساز را افزایش قیمت تمام شده ساخت و سازعنوان می‌کنند.وجود مشکلات در پرداخت وام‌های مسکن نیز از دیگر دلایلی است که به رکود بازار مسکن و کاهش ساخت و ساز در استان دامن زده و باعث شده است سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش ساخت و ساز با افت شدیدی روبه‌رو شود. از سوی دیگر، کاهش توان خرید مردم هم در به وجود آمدن شرایط حاضر بی سبب نبوده است.


293هزار خانوار لرستانی مالک خانه هستند

مدیر اطلاعات و آمار استانداری لرستان به تعداد خانوارهای استان اشاره می‌کند  و می‌گوید: 492 هزار و 484 خانوار در لرستان زندگی می‌کنند که براساس سرشماری سال 95 از این تعداد 292 هزار و 959 خانوار مالک و 163 هزار و 406 خانوار مستاجر هستند.
«سید حسین نورالدینی » می‌افزاید: 35 هزار و 723 خانوار هم شامل سایر می‌شوند. مانند افرادی که در خانه‌های سازمانی سکونت دارند. همچنین 396 خانوار هم در خصوص خانه دار یا مستاجر بودن خود پاسخی نداده اند.

وی ادامه می‌دهد: در مجموع 2/33 درصد خانوارهای لرستانی مستاجر هستند و طبق آمار، لرستان رتبه ششم را پس از البرز، تهران، قم، کرمانشاه و خراسان رضوی در بحث مستاجری به خود اختصاص داده است. نورالدینی اما در خصوص سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش مسکن لرستان هم می‌گوید: طبق آمار بانک مرکزی سال 94، 664 میلیارد تومان و سال 95، 990 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش مسکن استان صورت گرفته است و به نظر می‌رسد علت جهش 50 درصدی سرمایه‌گذاری سال 95، پرداخت وام‌های مسکن به خانه اولی‌ها بوده است.


کاهش قدرت ساخت و ساز 

سرپرست حوزه مسکن مهر اداره کل راه و شهرسازی در خصوص توان خرید مردم در بخش ساخت و ساز می‌گوید: در صورتی که وام‌های تشویقی و کمک هزینه مسکن پرداخت نشود، قشر متوسط و رو به پایین جامعه توان خرید مسکن را ندارند. یعنی بدون تسهیلات و کمک دولت به هیچ عنوان نمی‌توانند اقدام به خرید مسکن کنند.
«بهزاد شاکرمی» عنوان می‌کند: زمانی که توان خرید مردم افزایش پیدا کند، ساخت و ساز در بخش مسکن هم بالطبع افزایش پیدا می‌کند  و بازار رونق می‌گیرد. اما در مورد ساخت و ساز مسکن، طبق آمار بازار مسکن برای فروش بسیار کم است. علت آن هم تلاطم نبود قیمت ثابت است.

وی ادامه می‌دهد: به دلیل قیمت بالای مصالح، بازار مسکن مطلوب نیست و با نزدیک شدن به ماه رمضان شاهد کاهش معاملات در بازار مسکن بیش از گذشته خواهیم بود.
سرپرست حوزه مسکن مهر اداره کل راه و شهرسازی لرستان تاکید می‌کند: در صورتی که پرداخت وام وجود نداشته باشد بدون شک خرید و فروش و ساخت و ساز هم کم می‌شود. کافی است بازدید میدانی از شهر صورت بگیرد. ساخت و سازآنچنانی در شهر مشاهده نمی‌شود؛ مگر پروژه‌ای که از چند سال پیش شروع شده و هنوز تکمیل نشده است.
شاکرمی با اشاره به این‌که وام اوراق مشارکت برای مردم گرانتر تمام می‌شود ، می‌گوید: رونق اندکی هم که در مسکن وجود دارد مربوط به تسهیلات 60 تا 70 میلیون تومانی قرض الحسنه بنیاد شهید، امورجانبازان و ایثارگران است. این وام‌ها در رونق بازار مسکن تاثیرگذار هستند.


بی‌رغبتی سرمایه گذاران در بازار مسکن

«شاکرمی» درخصوص سرمایه‌گذاری متمرکز بخش خصوصی در بازارمسکن می‌گوید: بازار مسکن زمانی موفق می‌شود  که دردست بخش خصوصی باشد. زیرا ثابت شده که دولت توان مدیریت بازار مسکن را ندارد. اما بخش خصوصی زمانی که تسهیلات دریافت کند و امکانات هم برایش فراهم باشد، می‌تواند در این زمینه موفق عمل کند.
این مسئول بیان می‌کند: اما در حال حاضر سرمایه‌گذاری انبوه سازان در بخش مسکن برای آنان به صرفه نیست. از این رو رغبت چندانی از خود نشان نمی‌دهند و از سوی دیگر، بسیاری از انبوه سازان هم ورشکسته شده اند. 
وی در پایان تاکید می‌کند: رونق بازار مسکن در بخش ساخت و ساز زمانی ممکن است که شاهد تخصیص تسهیلات ارزان قیمت با اقساط بلند مدت به این حوزه باشیم.


بیکاری انبوه سازان مسکن

رئیس اتحادیه انبوه سازان لرستان هم با اشاره به این که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بسیار کم است، می‌گوید: البته درسال جدید نمی‌توان پیش بینی کرد. باید ببینیم تغییر و تحولات چطور پیش می‌رود، اما در مجموع بیشتر اعضای انبوه سازان در حال بیکاری و تعطیلی هستند؛ چون ساخت و ساز سودی برایشان ندارد.

«جهانبخش بهاروند» می‌افزاید: قیمت بالای مصالح باعث شده مسکن خرید و فروش نداشته باشد به همین دلیل کسی هم سمت ساخت و ساز نمی‌رود زیرا باعث می‌شود  سرمایه اش بخوابد.
وی ادامه می‌دهد: پرداخت وام در بخش مسکن به سختی صورت می‌گیرد. از طرفی سود سرسام آور تسهیلات و جریمه دیر کرد هم به این مشکلات افزوده است. مشکلات شهرداری و افزایش هزینه برای دریافت پروانه از جمله مواردی است که باعث شده ساخت و ساز کاهش پیدا کند و با این وضع توان خرید مردم هم پایین می‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید