![واقعنگری در حوزه دفاعمقدس در کتاب «از به»](/img/newspaper_pages/1401/03-khordad/23/farhang/22-12.jpg)
واقعنگری در حوزه دفاعمقدس در کتاب «از به»
![واقعنگری در حوزه دفاعمقدس در کتاب «از به»](/img/newspaper_pages/1401/03-khordad/23/farhang/22-12.jpg)
حامد یزدانی؛ روزنامهنگار
به اعتقاد بسیاری از منتقدان، رمان «از به یکی» نوشته رضا امیرخانی از متفاوتترین رمانهای دفاعمقدس است. هم به لحاظ فرم و هم از حیث نوع نگاه. این رمان فقط نامه است؛ نامههایی که میان قهرمانهای داستان رد و بدل شده و راوی قصه خلبان جانبازی است که بهرغم نداشتن دو پا و ویلچرنشینی، درخواست پرواز دارد، در جایی و درحالیکه حتی یک دندان پر کرده هم، مانع پرواز است. داستان اینچنین آغاز میشود و با نامههای همسر این خلبان و دوستان خلبانش و همسرانشان ادامه پیدا میکند. در این بین نامهای دیگر هم وارد میشود؛ نامه دختری که در دوران جنگ - به خواست معلمشان - برای رزمندگان جنگ نوشته شده و اکنون دست خلبان جانباز است. کمکم گرههای داستان شکل میگیرد، میبینیم که خانواده این دختر در بمباران شهید شدهاند و خلبان پس از سالها قصد کمک به او دارد، درحالیکه خودش بسیار محتاج کمک است و... . امیرخانی برای روایتش فرم سختی را انتخاب کرده است و البته از پسش هم خوب برآمده. او در این فرم توصیف را که از اساسیترین پایههای رمان است از دست داده و مجبور است هرچه میخواهد بگوید لابهلای قالب نامهها بگنجاند. عنوان همه نامهها یک «از» و «به» داریم که تکلیف مخاطب را با نامه ادامهاش روشن میکند و داستان پیش میرود. از دیگر ویژگیهای اثر، نوع نگاه امیرخانی به جنگ و بازماندگانش است. سختیهای خلبان برای زندگی روزمره، مشکلات همسر خلبان با تلاطمهای روحی خلبان، زندگی دختر که خانوادهاش را در بمباران از دست داده است و دیگر خلبانان جنگ که امروز باید به قول نویسنده مسافرکشی کنند - البته هوایی- و... ترکیبی است از آنچه تصور از به را میسازد. امیرخانی بهدنبال واقعیت زندگی آدمهای قصه است، نه تصویری آرمانی و ناملموس. جنگ سختیها و تلخیهایی دارد که میان جامعه هنوز چشیدنی و دیدنی است و این نقطه برتری رمان است، واقعنگری در حوزه دفاعمقدس. نتیجه فرم متفاوت و نگاه دقیق نویسنده کتاب ازبه را خواندنی کرده است. به تازگی رمان از به اثر رضا امیرخانی در نوبت بیستودوم توسط انتشارات کتاب نیستان تجدید چاپ شد.