• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 22 خرداد 1401
کد مطلب : 163039
+
-

دولت مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی را کاهش داد

واکسن کاهش التهاب تورم خوراکی‌ها

دولت با هدف کاهش التهاب تورم خوراکی‌ها پس از حذف ارز 4200تومان کالاهای اساسی تصمیم گرفت تا مالیات بر ارزش افزوده این کالاهای وارداتی را از 9درصد به یک درصد کاهش دهد. همزمان وزیر جهادکشاورزی از تخلف واحدهای لبنی در کاهش برخی محصولات تولیدی خبر داده و سازمان هدفمندی یارانه‌ها مجوز برداشت یارانه نقدی 300تا‌400هزار تومانی در مرحله دوم را صادر کرد. این تازه‌ترین واکسن دولت برای کاهش التهاب قیمت خوراکی‌هاست.
به‌گزارش همشهری، محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در مکاتبه‌ای با سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی، مصوبه جلسه ۶۶ شورای هماهنگی اقتصادی در زمینه کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده واردات برخی اقلام اساسی را ابلاغ کرد. او اعلام کرد: کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات برخی اقلام کالاهای اساسی به تشخیص سران سه قوه و به تأیید رهبر معظم انقلاب رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است.
بر این اساس از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال‌۱۴۰۱، نرخ اخذ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات گندم، برنج، دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، حبوبات شامل عدس، نخود، لوبیا و ماش و همچنین قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز و چای یک درصد تعیین می‌شود. همچنین نرخ اخذ مالیات بر ارزش افزوده قندوشکر تولید داخل نیز یک درصد تعیین شد.

افزایش نظارت بر قیمت‌ها
وزیر جهادکشاورزی هم یکی از تخلفات برخی کارخانه‌های لبنی را کاهش تولید چهار قلم اصلی خواند و گفت: قرار شد تحت هیچ شرایطی، تولیدات این 4قلم لبنیات کاهش نداشته باشد. ساداتی‌نژاد با اعلام آغاز مانور سراسری نظارت و بازرسی کالاهای اساسی در سراسر کشور افزود: نظارت بر کالاهای حوزه کشاورزی ازجمله لبنیات، حبوبات، برنج‌های وارداتی، شکر و روغن انجام می‌شود.او درباره تشدید، استمرار نظارت و بازرسی‌ها در کل زنجیره تامین گفت: در این مانور سراسری چهار هزار نفر در کشور کار تشدید، استمرار نظارت و بازرسی‌ها را در کل زنجیره تامین بر عهده دارند.
او با بیان اینکه از بسیج اصناف و بسیج وزارت جهادکشاورزی نیز در این مانور استفاده شده است، افزود: در بخشی از مردمی‌‌سازی‌ یارانه‌ها کنترل و نظارت بر بازار است و ما اعتقاد داریم که باید از حلقه اول زنجیره به‌خصوص کارخانه‌ها این کار را انجام دهیم که بحث نظارت به خوبی انجام شود.
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه گزارش‌های مردمی اعلام شده نیز از حلقه اول زنجیره تامین مورد بررسی قرار می‌دهیم، تأکید کرد: سازمان تعزیرات حکومتی هم در این طرح با توجه به ضوابط جدید و اختیارات در این بخش می‌تواند با اعمال جریمه‌ها تسلط بیشتری در بازار داشته باشد و بر قیمت‌های بازار بررسی انجام دهند.
او گفت: نظارت مردمی پایدار‌کننده نظارت‌های ما است؛ مردم می‌توانند در سامانه ۱۲۴ تخلفات را گزارش کنند و در این خصوص بازرسان نظارت می‌کنند و تعزیرات هم درصورت نیاز اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

قیمت برنج تعدیل می‌شود
وزیر جهادکشاورزی، درباره برنج گفت: در سال زراعی گذشته به‌دلیل خشکسالی کاهش تولید برنج ایرانی داشتیم و به‌دلیل عرضه پایین قیمت در بازار افزایش پیدا کرد، البته بخشی از آن هم سودجویی‌هایی بود که منجر به افزایش قیمت شد.
وی با بیان اینکه در فصل برداشت هستیم و قیمت برنج تعدیل خواهد شد: ما امسال در واردات برنج خارجی هیچ محدودیتی نداریم و تنوع و کیفیت در واردات برنج خارجی افزایش پیدا کرده است. وزیر جهادکشاورزی با تأکید بر واردات برنج توسط بخش خصوصی و شرکت بازرگانی دولتی که سبب تعدیل قیمت خواهد شد، افزود: بالغ بر ۵۰ هزار هکتار تولید قراردادی برنج توسط شرکت بازرگانی دولتی انجام شده که موجب شرایط پایدارتر در این زمینه خواهد شد.

برداشت یارانه دوم
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم از قابلیت برداشت مبالغ یارانه مرحله‌۱۳۶ مربوط به خرداد ماه‌۱۴۰۱ که در ماه گذشته و همزمان با مرحله‌۱۳۵ به‌حساب یارانه بگیران واریز شده بود، خبر داد. این گزارش می‌افزاید: مرحله‌۱۳۶ نیز مانند اردیبهشت ماه و براساس دهک بندی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای سرپرستان خانوارهای دهک اول تا سوم ۴۰۰‌هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر‌نفر، ۳۰۰‌هزار تومان خواهد بود. سازمان هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرد:‌ سرپرستانی که نسبت به دهک بندی و قطع یارانه خود در اردیبهشت‌ماه‌۱۴۰۱ درخواست بازبینی داده‌اند همچنان جهت پیگیری و نتیجه به سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند. طبق این گزارش، بررسی یارانه ثبت‌نام‌کنندگان و متقاضیان جدید یارانه تا اتمام فرایند ثبت‌نام و انجام دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه دارد و متقاضیان جدیدی که هنوز موفق به ثبت‌نام نشده‌اند می‌توانند به آدرس الکترونیکی my.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام خانوار خود اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید