• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 22 خرداد 1401
کد مطلب : 163027
+
-

توجه به معماری ایرانی-اسلامی در فضاهای جدید حمل‌ونقلی

نگاه
توجه به معماری ایرانی-اسلامی در فضاهای جدید حمل‌ونقلی

سیدمجتبی شفیعی؛ معاون حمل‌ونقل شهرداری

ایستگاه شهدای هفدهم شهریور می‌تواند جزو پرمخاطب‌ترین ایستگاه‌های تهران باشد. یکی از محورهای کلیدی که مدیریت شهری آن را پیگیری می‌کند، موضوع توجه به روح شهر در کنار کالبد شهر است. طی سال‌های گذشته توجه جدی به این موضوع نشده و سبب شده بسیاری از آسیب‌ها ناشی از همین کم‌توجهی باشد. همچنین یکی از مصادیقی که در عرصه خدماتی باید به آن توجه کنیم، توجه به معماری داخلی اماکن عمومی است. باید هویت معماری ایرانی-اسلامی در فضاهای جدید مورد توجه قرار گیرد و تلاش شده معماری داخلی ایستگاه 17شهریور مطابق با تأکیدات شهردار تهران و معماری ایرانی-اسلامی باشد.  البته ممکن است فاصله بسیاری با طرح‌های ایده‌آل و معماری اصلی داشته باشیم اما تلاش می‌شود که این فاصله کم شود.
ریل‌گذاری صورت‌گرفته در زمینه معماری ایرانی-اسلامی برای باقی ایستگاه‌ها و فضاهای شهری مدنظر خواهد بود تا روزبه‌روز به سمت معماری ایرانی-اسلامی حرکت کنیم. امروز متروی تهران جزو متروهای پیشرو در دنیا و ارزان‌ترین مترو در جهان و از نظر طول شبکه، تعداد ایستگاه و جابه‌جایی مسافر بین رتبه ۲۰ تا ۳۰ قرار دارد. این پارامترها نشان می‌دهد که متروی تهران جزو ۱۰رتبه اول دنیاست.
موضوع بعدی تشکیل کمیته TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی) با رویکرد جدید است. این‌کار با رویکرد جدید و منابع متفاوت نسبت به گذشته که باعث تحول در ساخت‌وساز حمل‌‌ونقل می‌شود، آغاز خواهد شد و به تکمیل طرح‌های باقیمانده از تکمیل خطوط هفتگانه فعلی و احداث خطوط چهارگانه کمک خواهد کرد. نکته بعدی انعقاد تفاهمنامه‌ای با شرکت مپنا برای ساخت کامل یکی از خطوط مترواست. امسال افتتاح حداقل 6ایستگاه، ورودی و پایانه‌ها و توسعه خطوط و رفع نواقص گذشته در دستور کار قرار گرفته است. طبق تأکیدات شهردار تهران، ایستگاه‌ها به‌صورت کامل افتتاح خواهند شد تا هیچ نقصی نباشد؛ موضوعی که سال‌های گذشته به آن توجه نشده و مدیریت شهری جدید در حال رفع آن است.
موضوع بعدی به استانداردسازی آسانسورهای ایستگاه‌های مترو برمی‌گردد. استانداردسازی آسانسورهای سازمان استاندارد مربوط به ساختمان‌های عادی است و آسانسور مترو از نظر عمق چاهک و حفاری متفاوت است. سازمان استاندارد باید این همکاری را داشته باشد که بتوانیم از آسانسورهای نصب‌شده و همچنین آسانسورهایی که در آینده نصب می‌شود، بهره‌برداری کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید