• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 22 خرداد 1401
کد مطلب : 162968
+
-

از یزدانی دوم تا پسر فردین

مسابقات جام تختی در تنکابن به پایان رسید؛ امیرمحمد یزدانی، امیررضا معصومی و رضا اطری از کشتی‌گیران موفق این جام بودند

از یزدانی دوم تا پسر فردین

چهل‌ودومین دوره مسابقات جام جهان‌پهلوان تختی در حالی به پایان رسید که در ۹وزن نمایندگان ایران روی سکوی نخست قرار گرفتند. در وزن ۶۵کیلوگرم وازگن توانیان از ارمنستان تنها شرکت‌‌کننده خارجی بود که با شکست همه مدعیان توانست مدال طلا را کسب کند. در وزن 70کیلوگرم امیرمحمد یزدانی نایب‌قهرمان جهان ناکامی در مسابقات قهرمانی کشور را جبران کرد و این بار مدال طلا گرفت. در دسته فوق‌سنگین هم امیررضا معصومی فرزند فردین معصومی دارنده مدال نقره و برنز جهان توانست روی سکوی نخست قرار گیرد. با توجه به عدم‌حضور امیرحسین زارع و یدالله محبی در جام تختی، باید منتظر رقابتی جذاب در این وزن بین 3سنگین‌وزن باشیم.

    بازگشت امیرمحمد
امیرمحمد یزدانی، دارنده مدال نقره جهان در وزن ۶۵کیلوگرم بعد از مسابقات جهانی نروژ به وزن ۷۰کیلوگرم رفت و کارش را از مسابقات قهرمانی کشور آغاز کرد. او در مسابقات قهرمانی کشور گرگان با شکست در مقابل مهدی یگانه جعفری روی سکوی سوم قرار گرفت و نتوانست جواز حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را کسب کند. اما یزدانی بار دیگر در جام تختی شانسش را در ۷۰کیلوگرم آزمایش کرد که این‌بار با اقتدار تمام رقبایش را یکی پس از دیگری شکست داد و روی سکوی نخست ایستاد. او در فینال وزن ۷۰کیلوگرم مقابل آرمان آندرسیان دارنده مدال نقره اروپا‌۲۰۲۱ از ارمنستان با نتیجه ۳ بر یک به پیروزی رسید. پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد برای این کشتی از جایگاه کمیته فنی به کنار تشک آمد و نکات فنی را به یزدانی گوشزد کرد.

    درگیری در دسته فوق‌سنگین
در دسته فوق‌سنگین، مهدی هاشمی در فینال مقابل امیررضا معصومی قرار گرفت؛ رقابتی پرحاشیه که هاشمی آن را نیمه‌کاره رها کرد و به کشتی ادامه نداد. درحالی‌که کشتی با نتیجه ۲ بر صفر به نفع معصومی دنبال می‌شد، هاشمی اعتقاد داشت معصومی به‌صورتش ضربه می‌زند. او به همین دلیل کشتی را رها کرد و در همین حین معصومی با دوخم او را به بیرون تشک انداخت. همین مسئله اعتراض مجدد هاشمی را به همراه داشت و باز داور سوت آغاز را زد و هاشمی مشغول اعتراض بود که مجددا با دوخم معصومی روبه‌رو شد. این‌بار هاشمی دوبنده‌اش را درآورد و به سمت کمیته فنی رفت و پس از آن هم دیگر به کشتی ادامه نداد. هاشمی به‌دلیل این رفتار دیسکالیفه شد و به کل از جدول رقابت‌ها کنار رفت.

    اطری با ورژن جدید
رضا اطری، ملی‌پوش ایران در المپیک توکیو در وزن ۵۷کیلوگرم، بعد از اینکه در مسابقات کشوری نتوانست در وزن نخست سر وزن برسد، به وزن ۶۱کیلوگرم آمد. اطری باتجربه در جام تختی تمام مدعیان این وزن را شکست داد تا دوباره مدعی دوبنده تیم ملی در وزن جدیدش باشد. در ۶۵کیلوگرم هم کشتی‌گیران ایرانی نتوانستند سد راه توانیان ارمنی شوند و این کشتی‌گیر به مدال طلای این وزن المپیکی رسید. رحمان عموزاد که قهرمان آسیا شده بود، طبق چرخه انتخابی تیم ملی از حضور در این رقابت‌ها معاف بود. در وزن غیرالمپیکی ۷۹کیلوگرم هم محمد نخودی دارنده مدال نقره جهان خیلی راحت حریفانش را از پیش رو برداشت و حالا باید منتظر رقابت او با علی‌سوادکوهی بود. سوادکوهی به‌دلیل کسب مدال طلای قهرمانی آسیا از شرکت در جام تختی معاف بود.

     انتخابی در خارج از کشور
پژمان درستکار، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد که از نزدیک کشتی‌ها را تماشا می‌کرد، درباره رقابت‌های جام تختی، گفت: مسابقات با شرایط و کیفیت خوبی برگزار شد و چند کشتی‌گیر جوان در این جام خودی نشان دادند. در برخی اوزان هم با توجه به چرخه به هدفی که معین کرده بودیم، رسیدیم.» درستکاردرباره تعیین تکلیف نهایی ملی‌پوشان برای مسابقات جهانی صربستان، گفت: «با برپایی جلسه کمیته فنی در روزهای آینده برای تعیین تاریخ مرحله نهایی انتخابی تیم ملی تصمیم می‌گیریم و انتخابی برخی اوزان هم احتمالا در خارج از کشور برگزار می‌شود. امیدوارم تیمی انتخاب شود که بتواند به‌خوبی از حیثیت کشتی ایران در مسابقات جهانی صربستان دفاع کند و باعث خوشحالی مردم شود. یکی از هدف‌های چرخه انتخابی که محور آن عدالت و شایستگی است، کمک‌کردن به پشتوانه‌های کشتی است و خدا را شکر اکثریت جامعه کشتی از این چرخه رضایت دارند.» مسابقات جهانی صربستان‌۲۰۲۲ اواخر شهریورماه برگزار خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید