• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 21 خرداد 1401
کد مطلب : 162918
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ERA0k
+
-

5 عضو غیردائم جدید شورای امنیت انتخاب شدند

رویداد
5 عضو غیردائم جدید شورای امنیت انتخاب شدند

5 کشور موزامبیک، اکوادور، سوئیس، جمهوری مالت و ژاپن به عنوان 5 عضو غیردائم جدید شورای امنیت انتخاب شدند و از ابتدای ژانویه سال آینده میلادی (دی 1401) کرسی‌های خود را تحویل خواهند گرفت. این کشورها به مدت 2 سال در شورای امنیت عضویت خواهند داشت. عبدالله شاهد، رئیس مجمع‌عمومی سازمان ملل، در پستی توییتری تعداد آرای کسب شده اعضای جدید را اعلام کرد: موزامبیک 192، اکوادور 190، سوئیس 187، مالت 185 و ژاپن 184 رای. 
طبق منشور ملل متحد، شورای امنیت یکی از ارکان اصلی سازمان ملل متحد است که وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را به عهده دارد. تصمیم‌های این شورا به صورت قطعنامه اعلام می‌شوند و برای اعضای سازمان ملل لازم‌الاجرا هستند. ریاست شورای امنیت نوبتی است و کشورها بر اساس ‌ترتیب الفبای انگلیسی و هر یک به مدت 1 ماه ریاست را به عهده می‌‌گیرند..
شورای امنیت متشکل از ۱۵ عضو است که 5 عضو آن، اعضای دائم هستند که حق وتوی تصمیمات  شورا را هم دارند. این اعضا کشورهای آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه هستند که در واقع کشورهای قدرتمند پیروز بعد از جنگ جهانی دوم به شمار می‌روند. بعد از تاسیس سازمان ملل در سال 1945، این کشورها برای خود جایگاهی ویژه در شورای امنیت تعیین کردند و خود را در واقع ضامن صلح و امنیت جهانی معرفی کردند. حق وتوی این کشورها اغلب مورد اعتراض دیگر کشورهای جهان بوده است. 
10 عضو دیگر شورا، به‌عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت توسط ۱۹۳ عضو سازمان ملل به مدت 2 سال انتخاب می‌شوند. این 10 عضو به دو گروه 5 عضوی تقسیم می‌شوند و به این ترتیب، هر سال انتخابات برای تعیین 5 عضو برگزار می‌شود. در هر دوره، از ۴۸ ساعت پیش از آغاز رأی‌گیری اسامی کشورهای نامزد مشخص می‌شوند. انتخاب این 5 عضو بر اساس سهمیه‌بندی منطقه‌ای انجام می‌شود: 2 کرسی برای کشورهای آفریقایی و آسیا-اقیانوسیه، 1 کرسی برای آمریکای لاتین و کارائیب، و 2 کرسی برای اروپای غربی و سایر کشورها.
5 کشور انتخاب شده، جایگزین هند، ایرلند، کنیا، مکزیک و نروژ خواهند شد و در کنار آلبانی، برزیل، گابن، غنا و امارات، 10 عضو غیردائم را تشکل خواهند داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید