• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 19 خرداد 1401
کد مطلب : 162775
+
-

حرم رضوی؛ قلب تپنده ایران

یادداشت
حرم رضوی؛ قلب تپنده ایران

ابوالقاسم طالبی - کارگردان سینما

ما در یک جنگ تمام‌عیار تبلیغاتی هستیم. این قطعی است و کسی که از فرهنگ و هنر خبر داشته باشد، منکر این موضوع نیست. تحلیلگران سیاسی هم این را می‌دانند که ما در یک جنگ کامل تبلیغاتی هستیم. اینکه به ساحت مقدس امام رضا(ع)، امام نور حمله شده و فیلمی ساخته شده، چیزی نیست که فکر می‌کردیم اتفاق بیفتد. چون بیشتر فکر می‌کردیم حملات به مردم ایران و نظام معطوف است و فکر نمی‌کردیم امام رضا(ع) را نشانه بگیرند.        سالانه25-20میلیون نفر به زیارت امام‌رضا(ع) می‌روند و دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند که باید یک‌جوری به‌زعم خودشان، این حضرت بزرگوار را منکوب کنند. این اتفاق قبلا هم افتاده است. تقریبا مارس 1912میلادی مصادف با 1291شمسی (1330قمری)، ارتش تزاری روسیه که آن زمان آفتاب در سرزمینش غروب نمی‌کرد - یعنی یک طرف که آفتاب می‌زد، طرف دیگر آفتاب طلوع می‌کرد - به قبه نور رضوی با توپ حمله کرد. 
دقیقا 5سال بعد، یعنی اکتبر1917، ارتش تزار از هم پاشید، همه تزارها و فرماندهان ارتش اعدام شدند و جنگ داخلی در این کشور راه افتاد و باعث شد تقریبا 20میلیون نفر کشته شوند. حالا بعد از 110سال از آن جسارت ارتش تزار به حرم رضوی، ارتش تبلیغاتی 4کشور با دوربین و هنگ خائنان سیاه‌دل داخلی مجددا به حرم اهل‌بیت(ع) حمله و قلب محبان اهل‌بیت(ع) را جریحه‌دار کردند. حالا 5سال دیگر سرنوشت این هنگ تبلیغاتی و 4کشوری را که روی این فیلم سرمایه‌گذاری کرده‌اند، خواهیم دید. امروز از تزارها هیچ خبری نیست، ولی حرم رضوی همچنان نورانی و قلب تپنده مردم ایران است. حالا ببینیم سوئد، فرانسه، دانمارک و آلمان امروز که مجموعا یک‌دهم سرزمین تزار هم نمی‌شوند، چه اتفاقی برایشان خواهد افتاد.
من معتقدم خداوند جواب این اهانت را می‌دهد. البته محبان امام‌رضا(ع) و دست‌اندرکاران فرهنگی باید وظیفه خودشان را ادا کنند. باید گله کنم که در وزارت خارجه مسامحه می‌شود. 
 انگلستان رسما دارد با ما جنگ تبلیغاتی می‌کند. تلویزیون و سایت خبری بی‌بی‌سی قبلا یکی به نعل و یکی به میخ می‌زدند، اما الان به یک پایگاه تبلیغاتی براندازانه تبدیل شده‌اند. دائم علیه مردم تیتر می‌زنند. به رهبری رسما توهین می‌کنند. انگلستان در کشور ما سفارت دارد؛ هرچند این سفارت برای لیبرال‌ها و غربزده‌ها ارض مقدس است، اما مگر این ارض مقدس کار دیگری ندارد به جز اینکه به براندازها سرویس بدهد و میان سینماگران معاند هماهنگی کند که اطلاعیه بدهند و کنش و واکنش ایجاد کنند؟ عده‌ای بی‌خبر هم امضا می‌دهند و امضا می‌گیرند. یعنی سفارت انگلیس کار دیگری ندارد جز اینکه به رایزن فرهنگی‌اش بگوید علیه جمهوری اسلامی کار براندازی کنید؟ این شبکه می‌داند که «عنکبوت مقدس» به حضرت رضا(ع) و مردم ایران اهانت کرده است، اما از آن حمایت می‌کند. 
کسانی که فیلم را در کن دیده‌اند می‌گویند این فیلم هم به مردم اهانت کرده، هم به کشور و هم به دین و می‎گویند فیلم بسیار ضعیفی است، در حد یک کار تبلیغاتی پروپاگاندا. در رده‌بندی خود جشنواره کن از میان 10فیلم، نهم شده است. این چه فیلمی است که آنقدر دارند روی آن مانور می‌دهند؟ این وضع به‌دلیل انفعال وزارت خارجه ماست که هیچ کار نمی‌کنند. بعضی هنرمندان و دوستان هم که درباره این فیلم اطلاعیه دادند، در تماس با من می‌گفتند ما فکر می‌کردیم این اتفاق خوبی است که یک ایرانی جایزه گرفته، اما اصلا از موضوع و محتوای فیلم خبر نداشته‌اند. بعد که خبردار شدند، متوجه شدند که بی‌بی‎سی کلاه بزرگی سرشان گذاشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید