• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 17 خرداد 1401
کد مطلب : 162565
+
-

تولیدکنندگان رب هم با ترفند قدیمی به استقبال گرانی رفتند

رب گوجه در انتظار قیمت جدید

امتناع شرکت‌های تولیدکننده رب از توزیع این محصول با توجیه افزایش هزینه تولید، بازار را با کمبود مواجه کرده است

بازار
رب گوجه در انتظار قیمت جدید

در هفته‌های اخیر خبر‌هایی از کمبود رب در برخی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ منتشر شد که نشان می‌داد توزیع این محصول در برخی مناطق تهران با مشکلاتی مواجه شده است. به‌گفته فروشندگان، برخی شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده رب در روزهای اخیر از توزیع این محصول خودداری کرده‌اند و با انتشار شایعه‌ای از افزایش قریب‌الوقوع قیمت این کنسرو پرمصرف در روزهای آینده خبر می‌دهند. هفته گذشته قاسم‌علی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران نیز با تأیید این کمبود در سطح بنکداری‌ها گفت: به‌نظر می‌رسد کارخانه‌های تولیدکننده رب از اقدام سایر کارخانه‌ها در ماه‌های قبل الگوبرداری کرده‌اند و محصول‌شان را با هدف اخذ مصوبه افزایش نرخ توزیع نمی‌کنند. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد در بسیاری از فروشگاه‌ها از برندهای شناخته‌شده رب خبری نیست و با کم شدن تعداد قوطی‌های رب شرکتی در سوپرماکت‌ها بخشی از تقاضای مصرف به سمت رب‌های خانگی رفته است.

رب ‌خانگی، کیلویی 100هزار تومان
در فروشگاه‌های آنلاین از برندهای شناخته شده رب خبری نیست. خریدهای قبلی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر نیز کم‌کم در حال کاهش است و از تراکم قفسه‌های رب به وضوح کاسته شده است. مردم البته آنچه هست را با وسواس کمتر خرید می‌کنند و البته بازار رب‌های خانگی هم گرم‌تر از قبل شده است. قیمت قوطی‌های 800گرمی رب از برندهای کم‌ نام و نشان هم‌اکنون بین 40تا 44هزار تومان، معروف‌ترها اگر پیدا شوند بالای 45هزار تومان و قیمت شیشه‌های 680گرمی رب هم 40هزار تومان است. در نبود رب‌های شرکتی، قیمت خانگی‌ها هم سر به فلک گذاشته و هر دبه 1.5کیلویی رب که تا 2ماه پیش 50تا 60هزار تومان قیمت داشت حالا از 90هزار تومان فراتر رفته و انواع درجه یک تا 150هزار تومان هم به فروش می‌رسند.

تولیدکننده‌ها بلاتکلیفند
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در گفت‌وگو با همشهری با تأیید کاهش عرضه رب در فروشگاه‌ها این مشکل را ناشی از بلاتکلیفی شرکت‌های تولیدکننده در زمینه قیمت این محصول اعلام کرد. محمد میررضوی گفت: به‌رغم ارائه آنالیز قیمت مواداولیه تولید رب گوجه فرنگی به سازمان حمایت برای تعیین قیمت جدید، این سازمان 2ماه است که تولیدکنندگان را در بلاتکلیفی گذاشته و قیمت جدید رب را اعلام نمی‌کند، این در حالی است که قیمت تمام آیتم‌های تأثیرگذار در تولید رب طی یک‌سال اخیر به‌شدت رشد داشته و عرضه محصول با قیمت قبل برای شرکت‌ها توجیه اقتصادی ندارد. به‌گفته این مقام صنفی، سندیکای صنایع کنسرو از 2 ماه پیش با ارائه مستندات هزینه تولید رب به سازمان حمایت خواستار ‌به‌روز شدن قیمت این محصول متناسب با هزینه‌های تولید بوده اما سازمان حمایت به‌رغم اینکه وعده داده به‌زودی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند، هنوز رسمی و کتبی قیمتی را به این صنعت اعلام نکرده و تولیدکنندگان هم‌اکنون نمی‌دانند رب گوجه 800گرمی را با چه قیمتی روانه بازار کنند.
میررضوی، افزایش شدید قیمت قوطی، کارتن، دستمزد و حمل‌ونقل را از عوامل افزایش هزینه تولید اعلام کرد و گفت: تثبیت قیمت‌ها با وجود رشد هزینه تولید، شرکت‌های کوچک‌تر را حذف می‌کند و کاهش تولید برندهای بزرگ‌تر و معروف را به‌دنبال دارد، وگرنه اگر تولید و توزیع برای تولیدکننده توجیه اقتصادی داشته باشد، دلیلی برای امتناع از عرضه محصول خود نخواهد داشت. از میان 150قلم محصول کنسروی، 2‌قلم شامل کنسرو ماهی تن  و رب گوجه فرنگی کالای تعزیراتی محسوب می‌شوند و قیمت نهایی آنها با تأیید سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود.

مکث
35هزار تومان، سقف قیمت کنسرو ماهی‌تن


کنسرو ماهی تن، دیگر محصول تولیدی صنایع کنسرو است که در یک ماه گذشته و به‌دنبال افزایش قیمت روغن صنایع، اخباری مبنی بر احتمال افزایش قیمت آن منتشر شد. سه‌شنبه هفته پیش برخی خبرگزاری‌ها از موافقت سازمان حمایت با افزایش 15درصدی قیمت این محصول خبر دادند و به این ترتیب به‌نظر می‌رسید تکلیف قیمت این محصول روشن شده باشد اما دبیر سندیکای صنایع کنسرو با رد این خبر، به همشهری‌ گفت: سازمان حمایت فقط برای این محصول سقف قیمت تعیین کرده و به‌صورت درصدی تغییری در قیمت کنسرو ماهی تن ایجاد نشده است. میررضوی افزود: سازمان حمایت اعلام کرده حداکثر قیمت کنسرو ماهی تن ساده (بدون روغن زیتون و دیگر افزودنی‌ها) 180گرمی 35هزار تومان است و بر این اساس هیچ برندی نمی‌تواند محصولاتش را با قیمت بالاتر از این میزان عرضه کند درحالی‌که براساس آنالیز قیمتی که از سوی سندیکا به معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس ستاد تنظیم بازار ارائه شده، اعلام کردیم درخواست ما افزایش قیمت کنسرو ماهی تن دست‌کم تا 45هزار تومان است، به این دلیل که فقط در قیمت یک قلم از مواداولیه یعنی ماهی با 50درصد افزایش مواجه بودیم. دبیر سندیکای صنایع کنسرو با اشاره به قیمت 50هزار تومانی هر کیلو ماهی صید داخلی و قیمت 60هزار تومانی ماهی وارداتی به رشد دیگر هزینه‌های تولید اشاره کرد و گفت: آنالیز مستندات قیمت تولید، گویای دشواری تولید با قیمت‌ تعیین شده است و ادامه این شرایط، برای شرکت‌ها توجیه اقتصادی ندارد. وی تأخیر در اعلام قیمت محصولات تعزیراتی را با توجه به پرتقاضا‌بودن این دو قلم کالا باعث ایجاد تنش در بازار دانست و با اشاره به 6برابر شدن قیمت روغن صنایع، گفت: قیمت روغن از کیلویی 10هزار تومان به کیلویی 60هزار تومان رسیده و این موضوع روی قیمت کلیه محصولاتی که به نوعی با روغن سرو کار دارند مؤثر است. به‌گفته میررضوی، میزان افزایش قیمت دیگر اقلام کنسروی با توجه به آنالیز قیمت خواهد بود که با توجه به حفظ ضوابط قیمت‌گذاری، راسا از سوی شرکت‌ها انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید