• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 17 خرداد 1401
کد مطلب : 162559
+
-

احیای عمارت مسعودیه در گرو مسائل حقوقی

عمارت مسعودیه در خیابان ملت میدان بهارستان مدتی است حال‌وروز خوبی ندارد. در گذر زمان این بنای ارزشمند که بخشی از هویت تاریخی تهران محسوب می‌شود، فرسوده شده و وضعیت کنونی بیانگر این است که عمارت نیاز به بازسازی، احیا و مرمت فوری دارد. مدیریت شهری با اجرایی کردن قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی - فرهنگی و صدور مجوز پروانه مرمت بناهای ارزشمند تاریخی و همچنین پیش‌بینی اعتبارات باز  برای بازنده‌سازی‌ این بناها، نشان داده رویکرد جدیدی در پیش گرفته و صیانت هویت تاریخی تهران یکی از اولویت‌های مدیریت شهری است. ازاین‌رو شهروندان انتظار دارند دراسرع‌وقت عمارت مسعودیه تعیین تکلیف شود اما سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری و میراث‌فرهنگی شورای شهر تهران به همشهری می‌گوید: «این عمارت مشکل حقوقی دارد و مادامی که مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان متولی، آن را حل نکنند امکان مداخله شهرداری تهران وجود ندارد.»
به گزارش همشهری، عمارت مسعودیه ازجمله بناهای ارزشمندی است که سال 77به‌عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسیده اما وضعیت کنونی آن نشان می‌دهد دستگاه متولی (وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) برخلاف تلاش‌هایی که انجام داده در صیانت از این عمارت موفق نبوده است. چرا که سال 89این بنا از سوی صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی به شرکت سرمایه‌گذاری عظام واگذار و مقرر شد پس از مرمت به هتل تبدیل و بهره‌برداری شود اما 6سال بعد (سال 95) صندوق احیا بنا به دلایلی اقدام به فسخ قرارداد کرد و باگذشت 6سال هنوز مشکلات حقوقی این قرارداد حل نشده است.
 موضوعی که رئیس کمیته گردشگری و میراث‌فرهنگی شورای شهر تهران به آن اشاره و عنوان می‌کند: «قطعاً رسیدگی به وضعیت عمارت مسعودیه ضرورت دارد و مدیریت شهری هم به این ضرورت واقف است اما از یک سو عمارت در اختیار شهرداری تهران نیست و از سوی دیگر به‌دلیل مشکلات حقوقی نمی‌توان اقدامی در راستای مرمت و بازنده‌سازی‌ این عمارت انجام داد.» به‌گفته سیداحمد علوی، مدیریت شهر در چهارچوب وظایف و اختیارات برای تسهیل و تسریع حل مسائل حقوقی این عمارت تلاش می‌کند و پیگیر موضوع است.

توسعه ظرفیت‌های فرهنگی
بناهای تاریخی علاوه بر هویت تهران، بخشی از ظرفیت‌های فرهنگی محسوب می‌شوند. علوی با بیان این مطلب می‌گوید: «امسال در بودجه شهرداری تهران، اعتبار باز برای باز زنده‌ سازی بناهای تاریخی پیش‌بینی شده است که در اختیار متولیان (سازمان زیباسازی و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران) قرار می‌گیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید