• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 17 خرداد 1401
کد مطلب : 162524
+
-

احیا و اصلاح ۱۹۵هزار هکتار مراتع کشور

نوسانات اقلیمی ازجمله تغییر رژیم بارندگی، افزایش دما و خشکسالی‌های مستمر طی چند سال اخیر موجب ضعیف شدن پوشش گیاهی، کاهش تولید علوفه و درنهایت فشار بیشتر به مراتع شده است.
به‌گزارش همشهری، ترحم بهزاد، مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره وضعیت مراتع کشور گفت: براساس پژوهش‌ها و محاسبات انجام گرفته کاهش یا افزایش هر میلی‌متر بارش موجب 8دهم کاهش یا افزایش تولید علوفه مرتعی می‌شود. وی رعایت 4اصل مدیریت زمان خروج و ورود دام، برقراری تعادل میان تعداد دام مجاز و ظرفیت مراتع، حضور گردشی یا تناوبی دام در عرصه و نیز کنترل پروانه چرای دام‌ها قبل از زمان کوچ را بهترین راهکار برای جلوگیری از تخریب مراتع و ساماندهی این عرصه‌ها عنوان کرد.
بهزاد در ادامه با اشاره به دستورالعمل تشکیل ستاد ملی و استانی طرح ساماندهی کوچ با هدف حفظ منابع پایه، تقویت و افزایش پوشش گیاهی و بهبود معیشت بهره‌برداران تصریح کرد: این دستورالعمل به تمام استان‌های کشور ازجمله استانداران، مدیران منابع طبیعی، سازمان جهادکشاورزی وامور عشایر ابلاغ شد. وی یادآور شد: درصورت مشاهده هرگونه دام مازاد برظرفیت مراتع در خارج از فصل چرا با بهره‌برداران متخلف برابر تبصره۲ ماده۴۷ برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
بهره‌برداری از معادن و معدن‌کاوی به‌ویژه تردد ماشین‌های سنگین در جاده‌های خاکی و ایجاد گرد و خاک باعث تخریب بخش زیادی از پوشش‌های گیاهی و بافت‌های مرتعی می‌شود. برای حل این موضوع طرح‌های مختلفی در سال‌جاری اجرا می‌شود. از سویی هم‌اکنون ممیزی مراتع در ۱۵استان ازجمله فارس به اتمام رسیده و در مابقی استان‌های کشور نیز تا پایان شهریور ماه سال۱۴۰۱ به‌صورت کامل اجرا خواهد شد. مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی با اشاره به نگرش احاله مدیریت طرح‌های مرتعداری به نمایندگان مرتعداران و بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی گفت: در این راستا هماهنگی‌های لازم جهت مشارکت بهره‌برداران در قالب فعالیت‌های مشارکتی و اقتصادی طرح‌هایی ازجمله بوم گردی، گردشگری توسعه گیاهان دارویی، زراعت چوب‌ زنبورداری، پروار بندی و پرورش ماکیان چند منظوره در مراتع در راستای تامین نهاده‌های دامی در عرصه‌های مرتعی صورت گرفته است. وی در ادامه با اشاره به اجرای سالانه عملیات اصلاح و احیای ۱۱۲هزار هکتار از مراتع کشور در 4 دهه اخیر گفت: در سال‌جاری ۱۹۵هزارو۵۰۰هکتار احیا و اصلاح در سطح مراتع انجام گرفته که براساس تکالیف بند ج ماده۳۸ قانون برنامه ششم توسعه و احیای مراتع ۱۱۲هزار هکتار مازاد بر تعهدات انجام داده‌ایم. وی همچنین از توسعه گیاهان دارویی در سطح ۶۵هزار هکتار از اراضی مرتعی خبر داد و گفت: در این راستا ۵۰هزار هکتار عملیات بیولوژیک و ۱۲هزار هکتار نیز عملیات بیومکانیکی انجام خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید