• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 12 خرداد 1401
کد مطلب : 162347
+
-

آمریکا و روسیه؛ یک گام به سمت درگیری

همزمان با اعلام برنامه دولت آمریکا برای ارسال موشک‌های میان‌برد برای اوکراین، مسکو هشدار داد که این اقدام، خطر درگیری میان آمریکا و روسیه را بر سر بحران اوکراین جدی‌تر کرده است.
سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه، دیروز در برابر خبرنگاران حاضر شد و تصمیم آمریکا برای ارسال راکت‌های میان‌برد به اوکراین را «ریختن نفت روی آتش جنگ» توصیف کرد. به گزارش الجزیره، دیمیتری پسکوف گفت: «کاملا مشخص است که آمریکا می‌خواهد تا آخرین قطره خون اوکراینی‌ها با روسیه بجنگد.» او گفت که احتمالا اوکراین از این موشک‌ها برای هدف قرار دادن خاک روسیه استفاده خواهد کرد. خبرنگاری از او در مورد پاسخ روسیه به چنین اقدامی پرسید که او گفت: «اجازه بدهید در مورد بدترین سناریوی ممکن صحبت نکنیم.»
پیش از این، روسیه بارها در مورد ارسال تسلیحات پیشرفته نظامی از سوی غربی‌ها برای اوکراین هشدار داده بود. آمریکا طی روزهای اخیر، به روسیه اطمینان داده بود که قصد ندارد موشک‌های برد متوسط و برد بلند در اختیار اوکراین قرار دهد، اما اعلام چنین تصمیمی، یک تغییر سیاست ناگهانی و مهم به شمار می‌رود. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران نظامی، درصورتی که آمریکا موشک‌های برد متوسط خود را برای اوکراین ارسال کند، وضعیت میدانی جنگ به کلی متفاوت خواهد شد؛ چرا که خاک روسیه در تیررس اوکراینی‌ها قرار می‌گیرد و این می‌تواند باعث تشدید حملات روسیه علیه شهرهای اوکراین شود.
تصمیم آمریکا برای ارسال موشک‌ به اوکراین را جو بایدن دیروز در یادداشت خود در روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد. او روز دوشنبه‌ گفته بود که چنین تصمیمی ندارد. این موشک‌ها بخشی از بسته 700میلیون دلاری کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین خواهند بود. رویترز به نقل از 2مقام نظامی آمریکایی نوشته که خودروهای نظامی، هلی‌کوپتر و همچنین موشک‌های ضدتانک در چارچوب این بسته به اوکراین ارسال خواهد شد.
موشک‌های میان‌برد آمریکایی حدود 70کیلومتر برد مؤثر دارند و این می‌تواند شرایط را برای نیروهای نظامی روسیه، هم در خاک اوکراین و هم فراتر از آن در خاک روسیه دگرگون کند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی گفته است: «آمریکا هیچ کاری برای یافتن راه‌حلی برای بحران انجام نمی‌دهد. آنها همین رویکرد را هم قبل از آغاز عملیات روسیه در اوکراین داشتند.»
آمریکا قصد دارد با ارسال موشک‌های خود به اوکراین، وضعیت نبرد را که هم‌اکنون به ضرر اوکراین است، متوازن کند. ارسال توپ‌های هویتزر آمریکایی پیش از این با همین هدف انجام شد و این ادوات تا حد زیادی باعث تثبیت موقعیت نیروهای اوکراینی در میدان نبرد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید