• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 11 خرداد 1401
کد مطلب : 162233
+
-

همشهری فشارسنج قیمت‌ها در استان‌های ایران را بررسی می‌کند

وضعیت سبز تورم در 9 استان

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که 9 استان ایران در وضعیت سبز تورمی قرار دارند. طبق این گزارش، متوسط قیمت کالاها و خدمات مصرفی در استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان، قم، تهران، سمنان، خوزستان، خراسان رضوی، کرمانشاه و کردستان پایین‌تر از نرخ تورم سالانه 38.7درصدی میانگین کشوری، در اردیبهشت امسال، بوده است. نرخ تورم در 22استان دیگر در محدوده‌ای بالاتر از میانگین کشوری قرار داشته است. 3استان کهگیلویه و بویراحمد، مازندران و ایلام هم نرخ تورم سالانه بالای 43درصد را تجربه کرده‌اند.
به گزارش همشهری، اقتصاد ایران در اردیبهشت امسال نرخ تورم ماهانه 3.5درصدی را تجربه کرد. بیشترین نرخ تورم ماهانه را خانوارهای ساکن استان سیستان و بلوچستان با 5.4درصد و کمترین را خانوارهای ساکن استان خوزستان با 0.7درصد تجربه کردند. به‌گفته مرکز آمار بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه در استان مازندران با 45.7درصد و کمترین آن هم در استان سیستان و بلوچستان با 32.6درصد به ثبت رسیده است. به این ترتیب شکاف تورم نقطه به نقطه بین این دو استان به 13.1درصد رسیده است. بالاترین نرخ تورم سالانه هم در استان کهگیلویه و بویراحمد با 46.7درصد و کمترین آن هم در استان سیستان و بلوچستان با 33.6درصد مشاهده شده که شکاف بین استان‌های یادشده 13.1درصد گزارش شده است.
این گزارش می‌افزاید: بیشترین نرخ تورم ماهانه در خانوارهای شهری را شهروندان استان سیستان و بلوچستان با 5.8درصد و کمترین آن را شهرنشینان ساکن استان خوزستان با 9دهم درصد در اردیبهشت امسال تجربه کرده‌اند.
 افزون بر این، شاخص تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت امسال در نقاط شهری به 39.2درصد رسیده و ساکنان نقاط شهری استان مازندران برای خرید یک سبد کالاها و خدمات یکسان 45.1درصد (بالاترین در بین استان‌ها) و ساکنان نقاط شهری استان خوزستان و بلوچستان 33.5درصد (کمترین تورم نقطه به نقطه) هزینه کرده‌اند. به گزارش مرکز آمار شهرنشینان ساکن استان کهگیلویه و بویراحمد در اردیبهشت امسال بالاترین فشار تورم سالانه به میزان 45درصد و شهرنشینان ساکن استان سیستان و بلوچستان کمترین به میزان 33.5درصد را تحمل کرده‌اند.

نبض تورم در روستاها
نکته مهم اما در تورم نقاط روستایی است به‌گونه‌ای که نرخ تورم ماهانه نقاط روستایی در استان هرمزگان با سرعت رشد 9.2درصدی مواجه شده که یک رکورد به شمار می‌رود این در حالی است که روستانشینان استان زنجان شاهد رشد منفی تورم ماهانه به میزان 1.3درصد بوده‌اند. همچنین بالاترین تورم نقطه‌ای روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان 47.8درصد و کمترین هم در استان سیستان و بلوچستان به میزان 30.6درصد مشاهده شده که اختلاف بین 2استان یادشده 17.2درصد برآورد و اعلام شده است. این شکاف تورمی بین استان‌ها در نقاط روستایی درخصوص شاخص تورم سالانه هم دیده می‌شود به‌گونه‌ای که اختلاف به 18.3درصد رسیده به این معنا که روستاییان ساکن کهگیلویه و بویراحمد بالاترین تورم سالانه به میزان 50.3درصد را شاهد بوده‌اند درحالی‌که درجه فشار تورم در روستاهای استان همدان 32درصد بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید