• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 11 خرداد 1401
کد مطلب : 162209
+
-

احتمال کم پاندمی آبله میمونی

دانش
احتمال کم پاندمی آبله میمونی

زهرا خلجی - روزنامه‌نگار

سازمان بهداشت جهانی شرایط فعلی انتشار ویروس آبله‌میمونی در دنیا را برای اعلام نزدیک شدن به یک بیماری همه‌گیر جهانی زود می‌داند. به‌گزارش سی‌ان‌بی‌سی، این آژانس تأکید کرد هم‌اکنون فرصتی برای مهار موارد رو به افزایش از این بیماری وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی گفت هنوز ناشناخته‌های زیادی در ارتباط با افزایش موارد ابتلا در کشورهای غیربومی خارج از آفریقا وجود دارد. به تأیید این آژانس، این ویروس نباید با کووید-19 اشتباه گرفته شود چراکه خطرات آن برای عموم مردم کم است.
سیلوی برایاند، مدیر آمادگی و پیشگیری از بیماری واگیردار و همه‌گیر سازمان جهانی بهداشت، طی یک نشست توجیهی در مورد شیوع آبله میمونی گفت: ما نمی‌خواهیم مردم وحشت کنند یا بترسند و فکر کنند که این بیماری مانند کووید یا شاید بدتر است. باید این را مدام گوشزد کرد که آبله میمونی، کووید-19 دیگری نیست، بلکه یک ویروس متفاوت است.
آبله میمونی یک عفونت ویروسی نادر اما به‌طور کلی خفیف است که می‌تواند علائمی شبیه آنفلوآنزا ازجمله ضایعه پوستی، تب، سردرد، درد عضلانی، تورم و کمردرد ایجاد کند. به‌طور معمول از طریق ضایعات، مایعات بدن یا موادی که با یک فرد یا حیوان آلوده در تماس بوده‌اند، این ویروس منتقل می‌شود. اگرچه شیوع پراکنده آبله میمونی در کشورهای آفریقای مرکزی و غربی که این ویروس بومی آنجاست غیرمعمول نیست، کارشناسان بهداشت از افزایش اخیر موارد در سراسر اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا متحیر شده‌اند و نگرانی از گسترش آن در جامعه را افزایش داده است. 
روزاموند لوئیس، سرپرست فنی سازمان بهداشت جهانی برای آبله میمون، در پاسخ به این سؤال که آیا شیوع اخیر می‌تواند به یک بیماری همه‌گیر تبدیل شود، گفت: اگر صریح بگویم، این را دقیق نمی‌دانیم اما اینطور هم فکر نمی‌کنیم. آبله میمونی یک ویروس DNA است، یعنی حاوی DNA در مواد ژنتیک خود است. کارشناسان بهداشت هنوز اطلاعات زیادی در مورد ساختار ژنتیک آن ندارند، اما داده‌های کنونی نشان می‌دهد که به آسانی سایر ویروس‌‌ها مانند کووید-۱۹ که یک ویروس RNA است، انتقال یا جهش پیدا نمی‌کند. هم‌اکنون ما نگرانی‌ای درباره همه‌گیری جهانی نداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید