• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 11 خرداد 1401
کد مطلب : 162196
+
-

خشم دراگان

حضور بازیکنان استقلال در جشن قهرمانی با واکنش تند دراگان روبه‌رو شد او بلافاصله ۶بازیکن جدید را جایگزین استقلالی‌ها و کنعانی‌زادگان محروم کرد

خشم دراگان

لیست 25نفره تیم ملی ایران که برای اردوی خردادماه و بازی‌های دوستانه احتمالی اعلام شده بود، صبح دیروز طی چند ساعت دستخوش تغییراتی اساسی شد و تقریبا یک‌چهارم این لیست تغییر کردند! درحالی‌که از تیم قهرمان لیگ برتر در ابتدا 5بازیکن دعوت شده بودند، دیروز اسکوچیچ در یک اقدام  ناگهانی این 5نفر را خط زد و 5بازیکن دیگر را به جای آنها دعوت کرد. گویا اسکوچیچ به این 5بازیکن به شرطی اجازه حضور در جشن قهرمانی استقلال را داده بود که ساعت17روز دوشنبه در هتل المپیک حاضر شوند و بعدا از آنجا به ورزشگاه آزادی بروند. اما ملی‌پوشان استقلال این کار را انجام ندادند و پافشاری فرهاد مجیدی بر استفاده از آنها باعث شد در نهایت شانس ملی‌پوش شدن را لااقل در این مقطع از دست بدهند. در این بین احتمالا بیشترین ضرر را امیرحسین حسین‌زاده متحمل می‌شود که در بهترین فرم خودش قرار دارد و احتمال بازی کردنش در بازی‌های دوستانه خردادماه بالاتر از دیگران بوده است. اسکوچیچ دیروز به جای 5بازیکن استقلال، پیام نیازمند، سروش رفیعی، مهدی شیری، سعید صادقی و آرمین سهرابیان را به اردو دعوت کرد اما این پایان تغییرات او نبود. ساعتی بعد محمدحسین کنعانی‌زادگان هم اردو را ترک کرد تا محرومیت دوجلسه‌ای خودش را از بازی‌های دوستانه تیم‌ملی سپری کند. کنعانی‌زادگان توسط کمیته اخلاق از 2 بازی دوستانه تیم‌ملی محروم شده بود و به همین دلیل دعوتش به تیم ملی انتقادات زیادی را برانگیخت. او روز گذشته اردو را ترک کرد و جایش را به یک بازیکن دیگر از لیست انتظار داد. جانشین کنعانی‌زادگان هم مهدی حسینی از مس رفسنجان است که البته در پست هافبک بازی می‌کند و آمدنش به جای یک مدافع میانی کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. با غیبت کنعانی‌زادگان و مصدومیت شجاع خلیل‌زاده، تیم ملی از بازیکنان قدیمی‌اش در دفاع میانی فقط مجید حسینی را در اختیار دارد و احتمالا در بازی دوستانه مقابل اروگوئه باز هم امید نورافکن در دفاع میانی بازی خواهد کرد. امید در بازی‌های اخیر تیم ملی و سپاهان بارها به صلاحدید اسکوچیچ و نویدکیا در دفاع میانی بازی کرده است.

   25بازیکن از 20باشگاه
لیست تیم ملی بعد از تغییرات روز سه‌شنبه به این شکل در آمده است:
دروازه‌بان‌ها: علیرضا بیرانوند (رویال آنتورپ)، پیام نیازمند (پورتیموننزه)، امیر عابدزاده (پونفرادینا)
مدافعان: عارف آقاسی (فولاد)، آرمین سهرابیان (گل‌گهر)، سید‌مجید حسینی (کایسری اسپور)، امید نورافکن (سپاهان)، مهدی شیری (فولاد)، صادق محرمی (‌دینامو زاگرب)، میلاد محمدی (آ.ا.ک آتن)
هافبک‌ها: احسان حاج‌صفی (آ.ا.ک آتن)، سعید عزت‌اللهی (وایله)، امید ابراهیمی (الوکره)، سروش رفیعی (سپاهان)، احمد نوراللهی (شباب الاهلی)، میلاد سرلک (پرسپولیس)، مهدی حسینی (مس رفسنجان)
وینگرها: مهدی ترابی (پرسپولیس)، سعید صادقی (گل‌گهر)، علیرضا جهانبخش (فاینورد)، علی قلی‌زاده (شارلوا)
مهاجمان: مهدی طارمی (پورتو)، سردار آزمون (لورکوزن)، ‌اللهیار صیادمنش (هال‌سیتی)، علی علیپور (ژیل‌ویسنته)
به این ترتیب دیگر هیچ تیمی بیشتر از 2بازیکن در جمع ملی‌پوشان ندارد. در اردوهای قبلی شاهد تجمع 5-4 پرسپولیسی در تیم ملی بودیم و در این اردو هم ابتدا 5بازیکن از استقلال دعوت شده بودند. اما هم‌اکنون 25بازیکن دعوت شده از 20باشگاه مختلف می‌آیند و هیچ باشگاهی بیشتر از 2بازیکن در اردو ندارد. مگر آنکه بیرانوند را از همین حالا بازیکن پرسپولیس حساب کنیم که در آن صورت تعداد پرسپولیسی‌ها به 3نفر خواهد رسید.

   بازگشت امید
بازگشت امید ابراهیمی به اردوی تیم ملی یکی از اتفاقات ویژه‌ای است که با توجه به خاطرات مثبت هواداران از این هافبک می‌تواند اتفاق مثبتی تلقی شود. امید در جام جهانی گذشته به‌خصوص در بازی با مراکش نمایش خاطره‌انگیزی در پست هافبک دفاعی داشت. اما از زمان آمدن اسکوچیچ، او فقط یک‌بار دعوت شد و در بازی دوستانه مقابل سوریه 25دقیقه به میدان رفت. ابراهیمی در آن مسابقه از دقیقه65جانشین حاج‌صفی شد و بعد از آن 25دقیقه هم دیگر دعوت نشد تا در بازی‌های رسمی حتی یک دقیقه هم در تیم اسکوچیچ بازی نکرده باشد. این بار اما دراگان با دعوت از او، پالس مثبتی به امید و هوادارانش داده است. درون دروازه هم حسین حسینی با درخشش‌های اخیرش جانشین پیام نیازمند شده بود که این تغییر با خط خوردن استقلالی‌ها دوباره منتفی شد. البته دراگان می‌توانست به‌جای دعوت از نیازمند به محمدرضا اخباری هم نگاه مهربان‌تری داشته باشد و فرم بسیار خوب او را در فصل جاری لیگ برتر نادیده نگیرد.

ضرر بزرگ

بعد از لغو بازی با اکوادور و کانادا و داستان ملی‌پوشان استقلال، محمدحسین کنعانی‌زادگان هم از اردو خارج شد. این بازیکن به‌خاطر حواشی مربوط به آن فایل صوتی، از حضور در 2 بازی دوستانه محروم شده بود. اسکوچیچ اما بی‌اعتنا به این موضوع، بار دیگر اسم کنعانی‌زادگان را در فهرست مدعوین گنجاند تا اعتراض‌هایی در این زمینه صورت بگیرد. با این حال یک روز بعد از آغاز اردو خبر رسید کنعانی هم از تیم ملی خط خورده و در سفر به قطر حاضر نخواهد بود.به‌نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال عزمش را جزم کرده محرومیت کنعانی‌زادگان را اعمال کند. به این ترتیب او از حضور در بازی دوستانه 22خرداد برابر اروگوئه محروم خواهد بود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که می‌دانیم کنعانی‌زادگان بازیکن فیکس و مورد اعتماد اسکوچیچ است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، در جام‌جهانی از این بازیکن استفاده خواهد شد. او اما محک اساسی مقابل اروگوئه را از دست داده و شجاع خلیل‌زاده هم مصدوم است. با توجه به خط خوردن عارف غلامی، زوج قلب خط دفاعی تیم ملی برابر اروگوئه به یک علامت سؤال بزرگ تبدیل خواهد شد؛ جایی که به‌نظر می‌رسد اسکو باید از مدافعانی همچون مجید حسینی، عارف آقاسی و امید نورافکن استفاده کند.

بچه‌های طلاق؛ قسمت دوم
حذف ملی‌پوشان استقلال، یادآور داستان دیپورت پرسپولیسی‌ها در دوره کارلوس کی‌روش است

صبح روز بعد از جشن قهرمانی استقلال در لیگ برتر، خبری منتشر شد که کام هواداران و به‌خصوص ملی‌پوشان این تیم را تلخ کرد. داستان این است که دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی نام تمام ملی‌پوشان استقلال را خط زد و به جای آنها نفرات جدیدی دعوت کرد. حسین حسینی، عارف غلامی، صالح حردانی، امیرحسین حسین‌زاده و مهدی مهدی‌پور 5 بازیکن استقلال بودند که با نظر اسکوچیچ خط خوردند و جای خود را به پیام نیازمند، سروش رفیعی، آرمین سهرابیان، سعید صادقی و مهدی شیری دادند. در مورد جزئیات، اخبار متناقضی به گوش می‌رسد. با این حال آنچه قطعی به‌نظر می‌رسد این است که باشگاه استقلال از توافق اولیه‌اش با سرمربی تیم ملی عدول کرده است. گویا قرار بر این بوده که 5 ملی‌پوش استقلال ابتدا خودشان را به اردو معرفی کنند، بعد صرفا برای حضور در جشن قهرمانی به جمع استقلالی‌ها اضافه شوند و نهایتا بعد از پایان مراسم به اردوی تیم ملی برگردند. با این حال بازیکنان استقلال به‌طور مستقیم به اردوی تیم‌شان رفته‌اند، در مسابقه با نفت مسجدسلیمان هم حاضر شده‌اند و آخر شب به جای بازگشت به اردوی تیم ملی راهی خانه شده‌اند. همین مسئله خشم اسکوچیچ را برانگیخته و باعث شده او قلم قرمز روی نام هر 5 بازیکن بکشد.سرمربی تیم ملی تصمیم خبرسازی گرفته که بازتاب زیادی هم داشت و حتما ترکش‌های آن در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. با این حال در درجه اول تصمیم او شبیه کاری بود که کارلوس کی‌روش سال95 درمورد ملی‌پوشان پرسپولیس انجام داد. آن زمان تیم ملی در امارات اردو داشت و شاهد اوج کشمکش‌ها بین کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ بودیم. سرمربی پرسپولیس گلایه کرده بود که هر زمان بازیکنان من به اردوی تیم ملی می‌روند چاق و ناآماده برمی‌گردند. کی‌روش هم شاکی شد و همه بازیکنان پرسپولیس را از امارات به ایران برگرداند. علیرضا بیرانوند، جلال حسینی، محمد انصاری، رامین رضاییان، کمال کامیابی‌نیا، وحید امیری و مهدی طارمی، نفراتی بودند که آن زمان از اردوی تیم ملی دیپورت شدند. کی‌روش البته به همین مقدار هم قانع نشد و بعد از آن دستیاران ایرانی خودش را هم به ایران برگرداند و برخی از آنها را برای همیشه عزل کرد. گفته می‌شود گناه این دستیارها آن بود که علیه برانکو مصاحبه نکردند. در هر صورت 6 سال پیش 7 پرسپولیسی سرشناس قربانی اختلاف مربیان باشگاهی و تیم ملی شدند تا رسانه‌ها به آنها لقب «بچه‌های طلاق» بدهند. امروز هم همین اتفاق برای 5 استقلالی تیم ملی رخ داده است؛ هرچند این بار کادرفنی تیم ملی حداقل یک توجیه برای تصمیمش دارد.

پرافتخارترین حریف
بازی با اروگوئه اگر به‌هم نخورد یک اتفاق بزرگ خواهد بود

بد نیست حالا که بالاخره یک بازی مهم دوستانه برای تیم ملی جور شده، با حریف‌مان آشنا شویم. تیم ملی اروگوئه در تاریخ 21خرداد یا درواقع ساعت 00:30بامداد 22خرداد در کشور خودش میزبان تیم ملی ایران خواهد بود. اگر همه بازیکنان اصلی این تیم برای دیدار مقابل ایران فراخوانده شوند، اتفاق بزرگی خواهد بود، چون این تیم پر از ستاره بزرگ است. اروگوئه در جام جهانی با تیم‌های پرتغال، غنا و کره‌جنوبی همگروه است. بنابراین بازی دوستانه بیشتر به درد آنها می‌خورد تا ما که با آمریکا و انگلیس و یکی از 3تیم ولز، اسکاتلند و اوکراین همگروه هستیم. البته این هم یک‌دیدگاه عوامانه است که بازی با ایران برای آشنا‌شدن اروگوئه با تیم ملی کره‌جنوبی مفید است چون ایران و کره هر دو در آسیا قرار دارند. سبک ما و کره کاملا متفاوت است و از بازی با ما چیزی دستگیر سرمربی جدید این تیم نخواهد شد. با این‌حال، ما می‌توانیم پس از مدت‌ها در یک دیدار دوستانه بزرگ حاضر شویم.
  چندی پیش که فدراسیون فوتبال اروگوئه در آستانه از دست دادن جام جهانی بود، پس از 15سال با اسکار تابارس قطع همکاری کرد و هدایت تیم را به یک مربی جوان 47ساله ناشناخته به نام دیه‌گو آلونسو سپرد تا او تیمی پرستاره را به جام جهانی قطر برساند؛ شبیه اتفاقی که برای ایران افتاد و اسکوچیچ گمنام جای ویلموتس را گرفت و ایران را از حذف زودهنگام نجات داد و به صعود زودهنگام هدایت کرد. آلونسو پیش از هدایت تیم ملی، سرمربی اینتر مایامی بود؛ باشگاهی که مالکیت آن در اختیار دیوید بکام بزرگ است. او هر 4بازی آخر اروگوئه در مسابقات انتخابی جام جهانی از منطقه آمریکای جنوبی را با برد پشت‌سر گذاشت و موفق شد تیم‌های پاراگوئه، ونزوئلا، پرو و شیلی را شکست دهد.
  بازی با ایران در تقویم اروگوئه هم گنجانده شده، برخلاف بازی ایران- اکوادور که در تقویم این تیم دیده نمی‌شد و سپس لغو شد. این تیم آمریکای جنوبی 6روز پیش از بازی با ایران با تیم ملی آمریکا بازی دارد و 3روز قبل از آن با مکزیک.
    نکته اینجاست که هیچ‌یک از حریفان اروگوئه در دیدارهای دوستانه، متناسب با هم‌گروهی‌های آنها در جام جهانی نیست. اروگوئه‌ای‌ها با 2‌تیم آمریکای شمالی بازی می‌کنند و با یک‌تیم از خاورمیانه. بنابراین اعتراض عوامانه برخی به دیدار ایران و اکوادور که می‌گفتند این تیم حریف متناسب با قرعه ما نیست، بی‌مورد است. بازی دوستانه با تیم‌های خوب باید انجام شود تا هم ترس بازیکنان از بازی‌های بزرگ بریزد و هم بازیکنان در کنار یکدیگر هماهنگ شوند.
   در ترکیب تیم فعلی اروگوئه که به آبی ‌آسمانی (سلسته) معروف است، نام‌های بزرگ زیادی دیده می‌شود. این تیم یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های ملی دنیاست. موسلرا درون دروازه، نامی آشناست. او هم‌اکنون در تیم گالاتاسرای بازی می‌کند. او مدتی طولانی دروازه‌بان اصلی لاتزیو بود.
   در خط دفاعی بازیکنان مشهوری در تیم ملی بازی می‌کنند. گودین که معرف حضور همه هست. او پس از دورانی درخشان در اتلتیکو مادرید، به اینتر رفت و هم‌اکنون در سن 36سالگی عضو تیم برزیلی اتلتیکو مینیرو است و همزمان کاپیتان تیم ملی کشورش به‌حساب می‌آید. خیمنس که زوج او در اتلتیکو بود و همچنین رونالد آرائوخو دیگر مدافعان میانی این تیم هستند. آرائوخو پدیده جدید بارسلوناست که به‌تازگی قراردادش را تمدید کرده و بند فسخ قراردادش یک میلیارد یورو تعیین شده است.
   خط هافبک آنها واقعا ترسناک است. فدریکو والورده که 2‌سال است ستایش‌های زیادی از کارشناسان و هواداران گرفته، همین شنبه در فینال لیگ قهرمانان اروپا سازنده تک‌گل قهرمانی رئال مادرید بود. ماتیاس وسینو، بازیکن اینترمیلان است. لوکاس توریرا پس از یک فصل بازی در آرسنال به فیورنتینا قرض داده شد و بنتانکور در نیم‌فصل از یوونتوس به تاتنهام رفت و در هر دو تیم بازیکن ثابت ترکیب در پست هافبک دفاعی بود.
   در خط حمله اروگوئه 2‌ستاره پابه‌سن گذاشته یعنی کاوانی که تا چند روز پیش عضو منچستر‌یونایتد بود و اکنون بازیکن آزاد است و لوییس سوارس که در اتلتیکو مادرید قراردادش را تمام کرده و به‌عنوان بازیکن آزاد به تیم بزرگ دیگری خواهد پیوست، حضور دارند. در کنار آنها یک‌ستاره نوظهور به نام داروین نونیس بازی می‌کند که این روزها یکی از پرمشتری‌ترین بازیکنان فصل نقل‌وانتقالات است و باشگاه‌های بزرگی مثل بایرن‌مونیخ و منچستر شرایط او را از بنفیکا پرس‌وجو کرده‌اند.
   اروگوئه 2‌بار در سال‌های 1930 و 1950 قهرمان جام جهانی شده و 2‌بار در سال‌های‌1924 و 1928 طلای المپیک را به‌دست آورده و 15بار قهرمان کوپا‌آمریکا شده. اروگوئه تا پیش از رقابت‌های تابستان قبل کوپا‌آمریکا که آرژانتین قهرمان شد، به‌تنهایی پرافتخارترین تیم آمریکای جنوبی در این رقابت‌ها بود. برزیل تنها 9بار قهرمان کوپا شده.
  گودین (157بازی ملی)، سوارس (132)، موسلرا (131) و کاوانی (130) باسابقه‌ترین بازیکنان تاریخ تیم ملی اروگوئه هستند و هر 4‌نفر تا جام جهانی به بازی در تیم ملی ادامه می‌دهند.
  سوارس (68گل ملی) و کاوانی (54) بالاتر از دیه‌گو فورلان (36) بهترین گلزنان تاریخ تیم هستند و همچنان به بازی ادامه می‌دهند.
   ورزشگاه محل بازی‌های ملی اروگوئه در پایتخت این کشور یعنی شهر مونته‌ویدئو و ورزشگاه سنتناریو برگزار می‌شود. این ورزشگاه 90هزار نفر گنجایش تماشاچی دارد که در جریان مسابقات مقدماتی جام جهانی از 50هزار تا 73هزار نفر تماشاگر به‌خود دید.
  ما یک‌بار با اروگوئه بازی کرده‌ایم که این بازی در تاریخ 4فوریه2004 در جام کارلزبرگ یک-یک مساوی شد. در آن بازی که در فینال تورنمنتی در هنگ‌کنگ برگزار می‌شد، گل ایران را علی سامره زد اما در ضربات پنالتی نتیجه را به حریف (4-2) واگذار کردیم. مبعلی و یدالله اکبری پنالتی‌های ما را گل کردند و نکونام و نصرتی پنالتی‌ها را از دست دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید