• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 10 خرداد 1401
کد مطلب : 162099
+
-

روند رو به رشد علم برای درمان ام‌اس

پزشکی
روند رو به رشد علم برای درمان ام‌اس

زهرا خلجی - روزنامه‌نگار

روز جهانی بیماری مولتیپل اسکلروزیس که به اختصار ‌ام‌اس خوانده می‌شود، فرصت مناسبی است برای افزایش آگاهی و ارتباط افراد مبتلا به این بیماری با منابع و بهبود سیستم‌های پشتیبانی درمان. به گزارش اوری‌دی‌هلث، براساس اعلام فدراسیون بین‌المللی ‌ام‌اس، مولتیپل اسکلروزیس به‌عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی، بیش از 2.3میلیون نفر را در سراسر جهان درگیر کرده است. اصطلاح مولتیپل اسکلروزیس به‌معنای اسکارهای زیاد است و مربوط به مناطقی است که پس از آسیب یا مرگ میلین پوشاننده اعصاب در مغز و نخاع ظاهر می‌شوند. میلین آسیب‌دیده باعث به‌وجود آمدن ضایعه می‌شود. این ضایعات پس از بروز علائم با روش عکسبرداری MRI شناسایی می‌شوند.
علائم بیماری در هر فرد مبتلا به‌ام اس متفاوت است و با سرعت‌های متفاوتی پیشرفت می‌کند. این بیماری غیرقابل پیش‌بینی و چالش برانگیز است. علت آن نیز ناشناخته است. درمان قطعی نیز برای این بیماری وجود ندارد و درمان‌های موجود برای کمک به کند کردن پیشرفت‌ام اس و کاهش علائم پیشرونده است.
برخی از محققان و پزشکان برجسته برای توسعه درمان‌های جدید ام‌اس آخرین یافته‌های خود را در کمپینی به نام Race to Erase MS به اشتراک گذاشتند. نانسی دیویس، بنیانگذار این کمپین، گفت: 30سال پیش که من به این بیماری دچار شدم هیچ درمانی برای آن وجود نداشت، اما امروز، امید زیادی وجود دارد.  دکتر الن مووری، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه جانز هاپکینز، در مورد اینکه چگونه توسعه درمان‌های تعدیل‌کننده برای ام‌اس عودکننده و فروکش‌کننده چشم‌انداز درمان را تغییر داده است و پزشکان چگونه باید با این بیماری تهاجمی در مراحل اولیه رفتار کنند، گفت: وقتی بیماری فردی تشخیص داده می‌شود، تشخیص داروی مناسب برای او مشکل است. براساس نتایج آزمایش‌های بالینی، برخی از داروها از نظر تأثیرگذاری قوی‌تر از دیگران به‌نظر می‌رسند. اما، در واقع، بسیاری از آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهند که شرکت‌کنندگانی که داروهای خفیف‌تری مصرف می‌کنند و همچنین کسانی که تحت درمان‌های تهاجمی‌تری قرار می‌گیرند هیچ شواهدی از پیشرفت بیماری در کارآزمایی نداشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید