• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 10 خرداد 1401
کد مطلب : 162074
+
-

اهداف دشمن در جنگ شهرها

یادداشت
اهداف دشمن در جنگ شهرها

غلامحسین کلولی دزفولی؛ رزمنده دفاع‌مقدس

در طول 8سال دفاع‌مقدس مجاهدت‌ها و ایثارهای بی‌بدیلی در ایران اسلامی رخ داد که تعجب و حیرت جهانیان را به‌دنبال داشت. یکی از این ایثارگری‌ها مقاومت، پایداری و ایستادگی مردم صبور ایران اسلامی در مقابل هجوم ناجوانمردانه و ددمنشانه دشمن در بمباران، گلوله‌باران و موشک‌باران شهرها و مناطق مسکونی بود. این اقدام دشمن 2هدف عمده را دنبال می‌کرد؛ یکی درهم شکستن اراده مردم در پشتیبانی از نظام مقدس جمهوری اسلامی و حضور در میادین رزم و دیگری منهدم کردن زیرساخت شهرهای راهبردی و تخلیه آن شهرها و تسهیل پیروزی لشکریان خود بود. بهترین مصداق این شهرها، دزفول مقاوم است که برابر اصابت 176فروند موشک، 331راکت، 489بمب و بیش از 2500گلوله توپ و تخریب 19000منزل مسکونی و مغازه پایداری و استقامت کرده و دشمن را در تحقق اهداف خود ناکام کرده و شکست داد. ولی نکته و سؤالی که برای بسیاری از مردم ایران و آزادگان جهان مطرح است این است که چرا دزفول با این حجم از دشمنی و کینه‌توزی مواجه بود؟
با بررسی‌های انجام شده روشن و مبین شد که 3عامل اصلی و اساسی نشان‌دهنده کینه و ددمنشی دشمن بعثی است. اول هویت دینی و تعصب انقلابی مردم دزفول است؛ دزفول از ده‌ها سال پیش مهد پرورش روحانیت معظم و معزز و مبارز بوده که شاخص‌ترین‌های آنها عبارت است از: شیخ اعظم مرتضی انصاری، آیت‌الله معزی، آیت‌الله نبوی، آیت‌الله بیگدلی و آیت‌الله قاضی دزفولی. همچنین دزفول در مناطق جنوب‌غربی کشور به‌عنوان شهر دارالمومنین معروف بوده که وجود مساجد، حسینیه‌ها، تکایا، جلسات و هیئت‌های مذهبی، جلسات قرائت قرآن در سنین مختلف در مساجد و برگزاری با عظمت مراسم عزاداری محرم و به‌خصوص در تاسوعا و عاشورا که در کشور بی‌نظیر یا کم نظیر باشد از نمونه‌های بارز این ادعاست.
عامل دوم موقعیت ژئوپلیتیکی شهر دزفول است؛ این شهر در شمالی‌ترین نقطه استان خوزستان قرار گرفته که تصرف و اشغال آن به‌معنای جدا کردن خوزستان از کل کشور خواهد بود و درصورت عدم‌اشغال و ادامه حیات آن یعنی تنها شاهرگ حیاتی شمال و جنوب کشور و شکست قطعی اهداف راهبردی دشمن در تعرض به جنوب غرب کشور. عامل سوم هم حمایت و پشتیبانی مردم دزفول از جبهه‌ها بود. چه با حضورشان درقالب یک لشکر عملیاتی به‌نام لشکر هفت ولیعصر(عج) و حضور در تمامی جبهه‌ها و عملیات‌های غرورآفرین مانند طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر ۸ و... و چه با حضور خود در شهر و ایجاد امنیت، نشاط و انگیزه در رزمندگانی که در جبهه‌های نبرد به‌سر می‌بردند. لذا دزفول با مقاومت خود طی دفاع‌مقدس توانست الگوی مناسبی از مقاومت و پایداری در جهان اسلام بوده و این اراده را فرهنگسازی‌ کرده و در تمامی محور مقاومت صادر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید