• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16203
+
-

صرفه‌جویی آب با کاشت گیاهان زینتی بومی به‌جای چمن

گزارش خبری
صرفه‌جویی آب با کاشت گیاهان زینتی بومی به‌جای چمن


در سال‌جاری، ساماندهی و تقویت تولید گیاهان زینتی بومی با اولویت گل نرگس در دستور کار معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته است؛ چراکه استفاده از این اقلام در فضای سبز به‌جای گیاهان آب‌بر مانند چمن، مصرف آب را بین 30 تا 40درصد کاهش می‌دهد. مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی، فعال‌سازی ظرفیت‌‌های بازارهای صادراتی را از دیگر اهداف برنامه ساماندهی و تقویت تولید گیاهان زینتی عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون گل نرگس به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود و در صورت بازاریابی مناسب این ظرفیت وجود دارد که به کشورهای اروپایی نیز این محصول را به‌صورت شاخه بریده صادر کنیم.

به گزارش وزارت جهادکشاورزی، غلامرضا تقوی فعال‌‌سازی صنایع جانبی و تبدیلی برای تولید خوشبوکننده‌ها را از دیگر مزیت‌های توسعه تولید گل‌نرگس دانست. تقوی تصریح کرد: ایران به لحاظ تنوع گونه‌های گیاهان زینتی بومی و ژرم‌پلاس‌ها از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است؛ به‌طوری‌که در کشور بیش از ۱۰۰ گونه گل نرگس با رنگ‌های سفید، زرد و نارنجی وجود دارد و از این ‌رو تمرکز ما در سال‌جاری بر این محصول است. وی سطح زیرکشت گل نرگس در ۱۷ استان کشور را ۱۰۶۰ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: از این سطح سالانه ۴۴۲ میلیون شاخه گل نرگس در کشور تولید می‌شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی افزود: استان‌های فارس با ۳۰۰ میلیون شاخه بریده گل نرگس، خوزستان ۵۰میلیون شاخه گل نرگس و ایلام با ۱۶‌میلیون شاخه بریده گل نرگس دارای بیشترین سطح کشت و تولید هستند.

وی ادامه داد: نزدیک به ۹۶۰ بهره‌بردار در زمینه تولید گل نرگس فعالیت می‌کنند و برای ۱۰۰هزار نفر در این حوزه اشتغال‌زایی شده است.

تقوی بر شناسایی مشکلات مربوط به تولید گل نرگس و رفع آن تأکید کرد و گفت: یکی از مشکلات نرگس‌کاران، خسارات ناشی از ریزگردهاست و سطح بالایی از کشت این گیاه زینتی بومی در معرض ریزگردها قرار دارد. وی از تلاش معاونت امور باغبانی برای بیمه‌پذیری محصول گل نرگس در برابر سرمازدگی و گرمازدگی خبر داد و تصریح کرد: امسال با صندوق بیمه کشاورزی در زمینه بیمه‌پذیری گل نرگس جلسه‌ای داشتیم و قرار شد در قالب یک کمیته مشترک، طرح مربوط به بیمه‌پذیری گل نرگس آماده و مورد بررسی قرار گیرد.

تقوی ایجاد تشکل تولیدکنندگان گل نرگس را ازجمله اقدام‌ها برای ساماندهی تولید این محصول برشمرد و اذعان داشت: هیأت مؤسس انجمن صنفی تولیدکنندگان گل‌نرگس معرفی و در حال تکمیل است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ  خوراکی درباره افزایش زمان ماندگاری گل‌نرگس نیز گفت: در این زمینه درخواست‌های تولیدکنندگان را به پژوهشکده علمی گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات منتقل کرده‌ایم؛ ضمن آنکه بهره‌برداران برای کاشت، برداشت و بازاررسانی این محصول، آموزش خواهند دید.

وی در عین‌حال اضافه کرد: برای افزایش ماندگاری، گل‌های شاخه بریده باید در محیطی عاری از قارچ نگهداری شوند و PH آب را می‌توان با اضافه‌کردن مقدار کمی آبلیمو یا سرکه اسیدی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید