• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
دو شنبه 9 خرداد 1401
کد مطلب : 162013
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/yPZNw
+
-

رشد 69درصدی تولید خودرو در اردیبهشت

3شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در اردیبهشت امسال جمعاً 76هزارو 880دستگاه خودرو تولید کردند

بورس
رشد 69درصدی تولید خودرو در اردیبهشت

 تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد میزان تولید خودرو‌های سواری برخلاف فروردین‌ماه، روند صعودی داشته و حجم تولید خودرو 69درصد افزایش داشته است.
به گزارش همشهری، با وجود آنکه آمار تولید و فروش خودرو‌های سواری در فروردین‌ماه در سطحی ناچیز بود، تازه‌ترین آمار‌ها از وضع تولید شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می‌دهد روند تولید و فروش خودرو‌های سواری در اردیبهشت‌ماه بهبود یافته، با این حال، میزان تولید هنوز به سطحی نرسیده ‌که وزارت صنعت برای سال‌جاری هدف‌گذاری کرده است. مقام‌های مسئول در وزارت صنعت قبلا اعلام کرده بودند برای اینکه قرعه‌کشی حذف و جلوی رشد قیمت خودرو گرفته شود، سطح تولید باید به 1.5میلیون دستگاه در سال‌جاری برسد. شرکت‌های خودرو‌سازی‌ باید هر ماه 125هزار دستگاه خودرو تولید کنند تا اهداف وزارت صنعت در سال‌جاری محقق شود.

عملکرد اردیبهشت
آمارها نشان می‌دهد 3شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو که عمده خودرو‌های سواری داخلی را تولید می‌کنند، در اردیبهشت‌ماه امسال جمعا 76هزارو 880دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این میزان در مقایسه با ماه قبل 69درصد رشد نشان می‌دهد. شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در اردیبهشت امسال 31هزارو 484دستگاه خودرو بیشتر، نسبت به فروردین‌ماه، تولید کرده‌اند. بیشترین رشد تولید در میان شرکت‌های خودرو‌سازی‌ مربوط به پارس خودرو بوده است. میزان تولید این شرکت در اردیبهشت‌ماه تا 97درصد افزایش یافته است. بعد از پارس خودرو بیشترین میزان رشد تولید مربوط به سایپا بوده، این شرکت توانسته در اردیبهشت‌ماه سطح تولید را نسبت به فروردین امسال 71درصد افزایش دهد. تیراژ تولید سایپا در یک ماه گذشته 11هزار دستگاه افزایش یافته است. ایران خودرو نیز عملکرد مطلوبی در اردیبهشت‌ماه داشته و تیراژ تولید این شرکت با 15هزارو 764دستگاه افزایش، معادل 63درصد رشد کرده است. با وجود این، جمع کل تولیدات شرکت‌های خودرو‌سازی‌ 48هزار دستگاه از اهداف ترسیم‌شده تولید برای سال‌جاری عقب‌تر است. شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در 2ماه نخست سال فقط 60درصد از اهداف تعیین‌شده تولید را محقق کرده‌اند.

رشد 48درصدی فروش
همگام با رشد تولید خودرو در اردیبهشت‌ماه، میزان فروش خودرو نیز در ماه قبل افزایش یافته و تعداد خودرو‌های فروخته‌شده، 48درصد، یعنی معادل 27هزارو 120دستگاه بیشتر از فروردین بوده است. به‌نظر می‌رسد با تغییراتی که در روند تجاری‌سازی‌ و تولید شرکت‌های خودروساز ایجاد شده روند فروش و تحویل خودرو در هر ماه در حال بهبود است؛ چنان‌که تعداد خودرو‌های فروخته‌شده در اردیبهشت امسال دوبرابر اردیبهشت پارسال است. در این دوره جمعا 83هزار دستگاه تحویل مشتریان شده است.
بیشترین میزان فروش در ماه قبل مربوط به پارس خودرو بوده، میزان فروش این شرکت نسبت به فروردین‌ماه 150درصد رشد کرده است. فروش سایپا نیز در اردیبهشت‌ماه 57درصد افزایش یافته، تعداد خودرو‌های تحویلی سایپا در ماه قبل 10هزارو 594دستگاه بیشتر از فروردین‌ماه بوده است. ایران خودرو نیز تعداد فروش‌ خود را 31درصد افزایش داده، در این دوره جمع خودرو‌های تحویلی این شرکت با 10هزارو 289دستگاه افزایش به 43هزارو 502دستگاه رسیده است.

عملکرد از ابتدای سال
آمار عملکرد شرکت‌های خودرو‌ساز از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌‌دهد در طول 2ماه سپری‌شده از سال‌جاری 122هزارو 276دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان 53.4درصد بیشتر از 2ماه نخست سال قبل است. طبق هدف‌گذاری‌های انجام‌شده در 2ماه سال‌جاری باید جمعا 250هزار دستگاه خودرو سواری در ایران تولید می‌شد که تاکنون کمتر از نیمی از این اهداف محقق شده است. همچنین در طول ماه‌های فروردین و اردیبهشت جمعا 139هزار دستگاه خودرو سواری صفرکیلومتر تحویل مشتریان شده که این رقم نسبت به 2ماه نخست سال قبل 29.2درصد رشد نشان می‌دهد و بیانگر آن است که در طول 2ماه گذشته مشتریان 23هزارو 460میلیارد تومان نقدینگی صرف خرید خودرو‌های صفر کیلومتر کرده‌اند. محاسبه ارزش فروش خودرو‌های داخلی نشان می‌دهد میانگین نرخ خودرو‌های داخلی رقمی بین 192 تا 199میلیون تومان است که نشان می‌دهد کف قیمت خودرو‌های داخلی به‌طور میانگین به 200میلیون تومان رسیده است.

مکث
خودرو گران نمی‌شود

وزیر صنعت گفت: در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران‌شدن آنها نداریم. رضا فاطمی‌امین دیروز در جریان بازدید از گروه خودروسازی سایپا گفت: تیراژ تولید در 2خودروساز بزرگ به هدف‌گذاری صورت‌گرفته بسیار نزدیک شده؛ همین موضوع می‌تواند نقاط امیدبخشی برای اجرای برنامه دو‌ساله وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو باشد. او افزود: چندی پیش در تشریح برنامه‌های وزارت صمت برای صنعت خودرو، بر افزایش تیراژ تولید تأکید و اعلام شد قیمت تمام‌شده خودرو با نرخ ثابت را نیز کاهش خواهیم داد؛ به این معنا که قیمت تمام‌شده تولید خودرو در کشور ۱۵درصد کمتر از افزایش نرخ تورم خواهد بود اما برداشت درستی از این صحبت نشد و گاهی مورد بازخواست قرار می‌گیریم که کاهش ۱۵درصدی قیمت خودرو چه شد؟
او با بیان اینکه برنامه وزارت صنعت حرکت به سمت تغییر محصول است، اضافه کرد: بخش عمده‌ای از بی‌کیفیتی خودروها، ناشی از پلتفرم‌های قدیمی در خودروهایی همچون تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ است که خیلی قابل اصلاح نیستند. ایران‌خودرو در سال‌جاری ۸۰هزار دستگاه خودروی تارا و سایپا ۸۰هزار دستگاه خودروی شاهین را جایگزین محصولات قدیمی خواهند کرد. وزیر صنعت تأکید کرد: به‌طور نمونه خودروهایی نظیر پژو ۴۰۵، سمند و تیبا که سالیان سال از تولید آنها می‌‌گذرد، به‌دلیل قدیمی‌بودن پلتفرم‌ها با مشکل کیفیت مواجه هستند و با تولید خودرو‌های جدید از خط خارج خواهند شد. فاطمی‌امین تأکید کرد: خودروهایی همچون تارا و شاهین از کیفیت مناسبی برخوردارند، اما قیمت‌های بالایی دارند که برای آحاد جامعه قابل دسترسی نیستند. در تلاشیم خودروهایی با قیمت‌های پایین‌تر در کشور تولید کنیم.
    

 

این خبر را به اشتراک بگذارید