• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 9 خرداد 1401
کد مطلب : 161992
+
-

ارتباط نشانگرهای خونی و کووید مزمن

دانش
ارتباط نشانگرهای خونی و کووید مزمن

زهرا خلجی - روزنامه‌نگار

مطالعه‌ای جدید درباره کووید طولانی مدت توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو انجام گرفته که در آن نشانگرهای زیستی موجود در سطوح بالا در خون افراد  مبتلا به کووید مزمن با علائم عصبی روانپزشکی شناسایی شده است. به گزارش نوروساینس نیوز، این نتایج، نویدبخش توسعه آزمایش‌ها برای سنجش خطرات طولانی مدت کووید و ارزیابی درمان‌های جدید برای مقابله با این نوع از بیماری است که گاهی به‌عنوان یک سندروم ذهنی غیرقابل توصیف شناخته می‌شود.
مایکل پلوسو، استادیار پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: در سال اول همه‌گیری، ابتلای افراد به کووید مزمن چندان جدی گرفته نمی‌شد و متخصصان آن را معتبر نمی‌دانستند. اکنون، ما شروع به شناسایی اندازه ‌گیری‌های بیولوژیکی عینی می‌کنیم که با آنچه مردم در مورد علائم طولانی کووید به ما می‌گویند مرتبط است.
کووید طولانی با علائمی مانند خستگی، تنگی نفس، مشکلات شناختی، ناهنجاری‌ در ریتم قلب، اختلالات خواب و درد ماهیچه‌ها و مفاصل مشخص می‌شود که ممکن است ماه‌ها پس از عفونت حاد با ویروس SARS-CoV2 باقی بماند. محققان تخمین می‌زنند که بین 10 تا 30درصد از مبتلایان به ویروس SARS-CoV-2 علائم طولانی مدت کووید را تجربه می‌کنند، هرچند به‌نظر می‌رسد این عدد در بین افراد واکسینه شده کمتر باشد. کووید طولانی حتی می‌تواند افرادی که مبتلا به نوع خفیف این بیماری شده‌اند و کسانی که باوجود مثبت بودن آزمایش، عفونت بدون علامت را تجربه کرده‌اند، تحت‌تأثیر قرار دهد.
برای انجام این مطالعه، پزشکان 46بیمار را که قبلا به کووید-19 مبتلا شده بودند، از نظر 32نشانه فیزیکی کووید طولانی و همچنین علائم سلامت روان مانند از دست دادن حافظه، تحریک پذیری، بی‌قراری، افسردگی، اضطراب، استرس پس از سانحه و از دست دادن حسی خاص مورد بررسی قرار دادند. علاوه بر این، محققان آزمایشگاهی نمونه‌ پلاسمای خون 12فرد از گروه شاهد که هرگز مبتلا نشده بودند را بدون علائم عصبی روانی برای مقایسه آنالیز کردند.
این تیم سپس از تکنیکی مبتنی بر نمونه‌های پلاسمای خون برای اندازه‌گیری پروتئین‌های ویروسی و بیمار مشتق شده از نورون‌ها استفاده کرد. این تجزیه و تحلیل میانگین سطوح بسیار بالاتری از 2 پروتئین ویروسی SARS-CoV-2 به‌نام‌های نوکلئوکپسید و پروتئین اسپایک را در نمونه‌های پلاسمای خون جمع‌آوری‌شده از بیماران مبتلا به کووید با علائم عصبی- روان‌پزشکی به نسبت افراد مبتلا بدون علائم عصبی روانی، نشان داد.
گوتزل گفت ویروس SARS-CoV-2، مانند چندین ویروس دیگر، ساختارهایی به نام میتوکندری را در سلول‌هایی که به آن حمله می‌کند، هدف قرار می‌‌دهد. به‌گفته او این ویروس به‌احتمال زیاد با وظایف طبیعی میتوکندریایی تداخل می‌کند که شامل تامین انرژی قابل استفاده برای سلول و کمک به توانایی سیستم ایمنی برای پاسخ به عفونت است. گوتزل با اشاره به عفونی ماندن ویروس در طولانی مدت، گفت: اکثر دانشمندان ممکن است بگویند بعید است که ذرات ویروس در این مرحله عفونی باقی بمانند، اما این پروتئین‌های ویروسی معلق در سلول هنوز هم می‌توانند کارهای بدی انجام دهند. او نسبت به توسعه داروهای مولکولی کوچک که می‌توانند وارد سلول‌های آلوده شده و پروتئین‌های ویروسی خاص را از بین ببرند خوش‌بین است. پلوسو گفت، بسیاری از محققان علائم مزمن کووید را در درجه اول به پاسخ‌های ایمنی طولانی مدت یا تغییر یافته نسبت می‌دهند. عفونت حاد اولیه ممکن است باعث تغییرات طولانی مدت و ناسازگار در سیستم ایمنی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید