• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 خرداد 1401
کد مطلب : 161961
+
-

کرونا تنها دلیل رکود سینما نیست

آرش معیریان در پاسخ به این پرسش که کرونا تا چه اندازه باعث رکود سینما یا قهر مخاطب با سالن‌های آن شده است، گفت: کرونا واقعا دلیل ریزش مخاطب و قهرکردن تماشاگر با سالن‌های سینما نیست؛ اگر کرونا هم نمی‌آمد ادبیات ارتباط تماشاگر با سینما به اقتضای شرایط و زمانه آرام آرام در حال تغییر بوده و هست و کرونا تنها به تغییر این ادبیات و مناسبات تماشاگر و پرده سینما، سرعت بخشید.وی ادامه داد: قریب به ۱۳۰ سال است که از حیات سینما می‌گذرد و مردم تمام جهان در سینما هم مثل هرجای دیگر و هر حوزه‌ای خواهان تنوع و بدعت و نوآوری هستند و آرام آرام جنس تکراری و کلیشه‌ای سالن تاریک سینما با یک جماعت ۶۰۰نفره و یک پرده بزرگ به مرور تکراری شده و با وجود تکنولوژی مانند همین موبایلی که در اختیار داریم و گوشی‌های هوشمند، جنس فیلم نگاه کردن علاقه‌مندان و نگاه آنان به سینما عوض شده است.این کارگردان که با ایرنا گفت‌وگو می‌کرد افزود: یعنی شک نکنید که دیگر از حوصله یک علاقه‌مند سینما خارج است که بخواهد زحمت و سختی‌ای را متحمل شود و از در خانه بیرون بیاید و با هزینه‌هایی که امروز برایش در بردارد (جای پارک ترافیک، آلودگی، ازدحام، ادبیات نادرست اجتماعی و سالن‌هایی که دیگر به شکل سابق مناسبات نمایش را خیلی رعایت نمی‌کنند) فیلمی را ببیند که آن را خیلی هم دوست ندارد.در نتیجه این مخاطب ترجیح می‌دهد که بسیار راحت در منزلش نشسته و در کسری از ثانیه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مجالی که احساس فراغت می‌کند یک فیلم را با یک زمانبندی کوتاه، موجز و مختصر و پرمعنا ببیند. به همین دلیل است که عقیده دارم حتی اگر کرونا هم نمی‌آمد جنس فیلمسازی عوض می‌شد کمااینکه درحال عوض شدن است و جنس دکوپاژ و میزانسن و قاب‌بندی به فراخور مدیا عوض شده چرا که شما امروز بیشتر فیلم‌ها را در گوشی‌های‌تان و روی صفحاتی می‌بینید که دیگر آن استاندارد نمایش روی پرده را ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید