• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 خرداد 1401
کد مطلب : 161928
+
-

بازی برجامی جدید غربی‌ها با خط «شکست مذاکرات»

عباس مقتدایی: تا زمانی که انتفاع اقتصادی ایران از توافق هسته‌ای محقق نشود، توافقی به‌دست نخواهد آمد

واشنگتن در روزهای اخیر دست به تحرکات تخریبی مختلفی در مسیر به‌سرانجام رسیدن گفت‌وگوهای هسته‌ای زده‌ است و با اعمال تحریم‌های جدید و همچنین راهزنی دریایی نفتکش‌های ایرانی با عاملیت یونان اثبات کرده نه‌تنها اراده‌ای برای حصول توافقی خوب ندارد، بلکه می‌کوشد با حفظ ساختارهای تحریمی، جمهوری‌اسلامی را برای پذیرش توافقی که تأمین‌کننده منافع‌ملی کشورمان نیست، تحت‌ فشار بگذارد.
به گزارش همشهری، در روزهای اخیر طرف‌های غربی و به‌ویژه مقام‌های آمریکایی تلاش کرده‌اند موضوع خروج نام سپاه‌پاسداران از فهرست ادعایی تروریستی (FTO) را به‌عنوان تنها موضوع باقیمانده در روند مذاکرات وین جلوه دهند؛ موضوعی که مخالفت نمایندگان کنگره آمریکا با اقدام دولت بایدن در این زمینه، مزید بر علت شد تا جوسازی‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام شود. رویکرد آمریکایی‌ها در تقلیل دادن موضوع‌های باقی‌مانده در مذاکرات به موضوع سپاه، واکنش‌های مقام‌های ایران را نیز به‌دنبال داشت؛ تا جایی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه در گفت‌وگو با فرید زکریا در جریان برگزاری اجلاس داووس، گفت نباید آنچه باقیمانده را به یک موضوع تقلیل داد.
بر این اساس «دریافت تضمین‌های ضروری»، «اطمینان از مرتفع شدن اجزای فشار حداکثری» و همچنین «اطمینان از انتفاع کامل اقتصادی ایران» از مهم‌ترین موضوع‌هایی است که طفره رفتن آمریکایی‌ها برای ارائه پاسخ‌های لازم در این زمینه، پیشبرد گفت‌وگوهای هسته‌ای را با کندی مواجه کرده ‌است. مذاکرات فقط با انتفاع اقتصادی ایران به نتیجه می‌رسد
اینها درحالی است که طرف‌های غربی و به‌ویژه آمریکا در ماه‌های اخیر کوشیده‌اند با به‌راه انداختن بازی‌های رسانه‌ای - سیاسی و طرح مباحث در خارج از اتاق مذاکره، ضمن پیگیری رویکرد «مقصرنمایی ایران» و تشدید فشارها علیه مذاکره‌کنندگان کشورمان، جمهوری‌اسلامی را به ارائه امتیازهای بیشتر وادار کنند؛ راهبردی که با مقاومت مسئولان کشورمان، با شکست مواجه شده‌است. نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با همشهری در این باره معتقد است که طرف‌های غربی همچنان از پذیرش تعهدات برجامی خود طفره می‌روند و تا زمانی که انتفاع اقتصادی ایران از توافق هسته‌ای محقق نشود، توافقی به‌دست نخواهد آمد.
عباس مقتدایی در این باره گفت: راهبردی که ‌ایران در جریان مذاکرات برجامی دنبال و در شرایط کنونی بر آن پافشاری می‌کند، تأمین حداکثری منافع اقتصادی از احیای توافق هسته‌ای سال2015 است. وی با اشاره به راهبردهای دولت سیزدهم در این حوزه افزود: این دولت با تمرکز ویژه‌ای بر این نکته تأکید دارد که نتیجه مذاکرات هسته‌ای در وین باید تأمین‌کننده منافع ‌حداکثری جمهوری‌اسلامی، به‌ویژه در حوزه اقتصادی باشد و حقوق از دست رفته مردم ایران را بازستاند.

واقعیت‌های موجود
رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس یازدهم عنوان کرد: ما همواره در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای، به‌ویژه در ماه‌های اخیر تأکید کرده‌ایم همه طرف‌ها باید به تعهدات برجامی خود پایبند باشند و در این زمینه آمادگی داریم متناسب با شرایط و اقدام‌های طرف مقابل در مسیر دستیابی به «توافق مثبت» گام‌های مؤثری برداریم، اما واقعیت‌ها گویای بی‌عملی طرف‌های غربی و به‌ویژه آمریکایی‌هاست. نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس یازدهم ادامه داد: البته تاکنون برخی وعده‌ها ازسوی آنان ارائه شده که باید عملیاتی شود و مقام‌های دستگاه دیپلماسی کشور و دست‌اندرکاران دولت باید اجرای صحیح وعده‌های داده شده را بررسی و در برخی بخش‌ها با اصرار و پافشاری‌، اجرای آنها را محقق کنند. وی با بیان اینکه پس ‌از توافق برجام ایران به تعهدات خود عمل کرد، اما طرف‌های مقابل به وعده‌های داده شده عمل نکردند، تأکید کرد: اکنون زمان آن فرارسیده است که آمریکایی‌ها تکلیف خود را در قبال احیای توافق هسته‌ای سال2015 روشن کنند. آنها اگر عاقلانه تصمیم‌گیری کنند، حصول توافق خوب در مذاکرات وین کاملا دست‌یافتنی است، اما اگر همچنان بخواهند در مسیر قلدری و بدعهدی گام بردارند، باید بدانند که ایران مقاوم‌تر از آن‌ است که با تهدیدهای آنان میدان را خالی کند.

مذاکرات، شکست خورده ‌است؟
رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس یازدهم همچنین با اشاره به فضاسازی‌های سیاسی-رسانه‌ای اخیر و پیگیری خط «شکست مذاکرات هسته‌ای» در روزهای اخیر، ادامه داد: ما بیش‌از آنکه به حرف‌های رسانه‌ای و فضاسازی‌های تبلیغاتی توجه کنیم، واقعیت‌های موجود را زیرنظر داریم.
مقتدایی افزود: اگر گفت‌وگوهای هسته‌ای با طرف‌های غربی به سمتی پیش برود که بتوانیم حقوق از دست رفته خود را محقق کنیم، مذاکرات حتما به نتیجه می‌رسد، اما درصورتی‌که شاهد خلاف این روند باشیم، انگیزه‌ای برای ادامه گفت‌وگوها نداریم.
وی اضافه کرد: در جریان مذاکرات و رایزنی‌های انجام شده، سرخط‌های مدنظر ایران برای دستیابی به یک توافق مثبت و عادلانه به‌صورت کامل تبیین شده و اکنون زمان عمل کردن ازسوی طرف‌های غربی و به‌ویژه آمریکاست. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید