• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 8 خرداد 1401
کد مطلب : 161921
+
-

آبادان تنها نیست

از ظهر روز دوشنبه،‌ نیروهای داوطلب مردمی در کنار تیم‌های امدادی در محل حادثه ساختمان متروپل آبادان به میدان آمدند

گزارش
آبادان تنها نیست

 حدود یک هفته از حادثه تلخ ریزش ساختمان متروپل که تاکنون 29فوتی و 37مصدوم داشته می‌گذرد؛ حادثه‌ای که کشور را تکان داد. در این مدت اما در کنار تمام اتفاقات ناگوار ازجمله رنج خانواده‌ قربانیان و زیرآوار‌ماندگان، نگرانی‌ها از ریزش مابقی ساختمان و بالا رفتن تعداد مصدومان و... اما تیم‌های امداد و نجات، بیش از 130ساعت  پای کار بودند، آواربرداری کردند، اجساد را منتقل کردند، مصدومان را تیمارداری کردند و تجهیزات به منطقه فرستادند. آنطور که از نیروهای امدادی حاضر در منطقه گزارش می‌رسد، تیم‌های هلال احمر، اورژانس، قرارگاه خاتم، نیروهای سپاه، نیروی انتظامی، کارکنان اداره‌های برق  و گاز و آب و... در محل حاضرند و در کنار تمام این تیم‌های ارگانی، مردم هم پای کار آمده‌اند. براساس اعلام سرپرست سازمان امداد و نجات هلال احمر به همشهری، در روزهای گذشته گروه‌های مردمی با تامین آب آشامیدنی، ناهار و صبحانه و سایر اقدامات ساده امدادی، به کمک تیم‌های حاضر در محل آمدند. در این پروسه استان‌های دیگر هم با اعزام تیم‌های امدادی ازجمله سگ‌های تجسس و خودروهای سنگین برای آواربرداری مثل استان‌های تهران، کرمان، ایلام، اصفهان، بوشهر و فارس هم در حادثه کمک‌رسانی کردند. براساس اعلام محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، از چندین استان تجهیزات پیشرفته آواربرداری به آبادان منتقل شده است.

اعزام 50آتش‌نشان از تهران به آبادان
یکی از تیم‌های امداد از تهران به آبادان اعزام شد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران از آمادگی تیم حرفه‌ای امداد و نجات آتش‌نشانی شهرداری تهران با همراهی اعضای شورای شهر برای کمک و اعزام به آبادان خبر داد و بلافاصله پس از آن قدرت‌الله محمدی، رئیس جدید سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، اعلام کرد که ۵۰ آتش‌نشان به آبادان اعزام شده‌اند: «تجهیزات آماده بود و ۱۱ دستگاه خودرو فرستاده شد. این تیم‌ها به‌دلیل آلودگی هوا به‌صورت زمینی به منطقه اعزام شدند و نتوانستند از طریق هواپیما به محل بروند.» به‌گفته او، 3جسد از سوی آتش‌نشانان تهرانی از زیرآوار خارج شدند و فعالیت آنها همچنان ادامه دارد. محمدی این را هم گفت که: «این 50نیرو، مجهز و در حال آواربرداری هستند و دستگاه برش بتن و قیچی‌های مخصوص دارند. در کنار آنها تیم ارزیاب و تجسس هم به محل حادثه اعزام شده است.» براساس اعلام او، فرمانده تیمی که به آبادان اعزام شده، فرمانده حادثه پلاسکو بود.
در خوزستان هم تمام تیم‌های امدادی بسیج شده‌اند. به‌گفته ابراهیم قنبری، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز، نیروهای امداد و نجات و واکنش سریع آتش‌نشانی از استان‌های تهران، ایلام، فارس و اصفهان، از روزهای نخست وقوع حادثه متروپل در آبادان حضور یافته‌اند و در آواربرداری و امدادرسانی مشارکت دارند. همچنین نیروهای امدادی از شهرستان‌های ماهشهر، کارون، خرمشهر، اهواز و آبادان هم از ساعت‌های اولیه در صحنه حادثه برای کمک به آواربرداری حضور یافته‌اند. در مجموع ۲۰۰ امدادگر آتش‌نشانی در محل حادثه حاضرند. در این میان محمد مخبر،معاون اول رئیس‌جمهوری هم که در محل حادثه حاضر شده بود، از برخورد شدید با افراد خاطی خبر داد. به‌گفته او، دراین میان کارگروه کارشناسی در دولت و دستگاه‌های مربوطه برای نظارت و شناسایی ساختمان‌های پرخطر در کشور تشکیل شده تا برای تخلیه سریع و یا ایمن‌سازی آنها اقدامات لازم انجام شود.
ماجرای کمک‌رسانی اما تنها به تیم‌های امدادی رسمی، محدود نمی‌شود. براساس اعلام مکی یازع، رئیس ستاد عتبات عالیات آبادان در کنار موکب‌های آبادان، از شهرهای شادگان، ماهشهر و رامشیر همچنین موکب بنیاد مستضعفان، تیم‌هایی برای خدمات‌رسانی به امدادگران و نیروهای عملیاتی در نزدیکی محل حادثه، حضور دارند.۲۰ گروه مردمی و جهادی با پخت غذا در منازل کار پشتیبانی از موکب‌ها را برعهده دارند. همچنین بسته معیشتی توسط گروه‌های مردمی و جهادی برای خانواده‌های آسیب‌دیده از حادثه متروپل درنظر گرفته شده است. گفته می‌شود نیروهای مواکب اربعین حسینی و گروه‌های مردمی، روزانه بیش از 4هزار و 500وعده غذایی بین نیروهای امدادی توزیع می‌کنند.

 حضور تیم‌های حمایت روان در محل حادثه
مهدی ولی‌پور، سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر   و در ششمین روز از وقوع حادثه ساختمان متروپل، گزارشی از آنچه تاکنون از سوی نیروهای امدادی صورت گرفته به همشهری می‌دهد. براساس اعلام او، از روز اول حادثه اقدامات ارزیابی و انتقال مصدومان انجام شد که در اولویت بود. همزمان با آن تیم‌های سامانه حمایت‌های روانی هلال احمر هم در محل حادثه حضور داشت و به خانواده‌های آسیب‌دیده از این حادثه، خدمات روان ارائه دهند. این اقدامات همچنان ادامه دارد. او می‌گوید: «پس از گذشت 48ساعت از حادثه، معمولا آواربرداری سنگین شروع می‌شود. که این کار هم از سوی دستگاه‌های مربوطه صورت گرفت. آوار به‌صورت لایه لایه برداشته می‌شود و نیروهای آتش‌نشان هم هر بخش از آوار برداشته شده را بررسی می‌کنند تا اگر پیکر بازمانده‌ای باشد، آن را منتقل کنند. در کنار اینها اقدامات امدادی برای افرادی که دچار مصدومیت شده‌اند همچنان ادامه دارد.» براساس اعلام ولی‌پور، از ظهر روز دوشنبه که این حادثه رخ داد، 52تیم عملیاتی شامل 220نفر در منطقه حضور پیدا کردند، همچنین از استان‌های ایلام و کرمان، تیم‌های تخصصی آوار فرستاده شد. از استان‌های کرمانشاه، فارس، اصفهان، بوشهر و خود خوزستان 8تیم سگ‌های تجسس  در محل حاضر شدند، هر تیم شامل یک مربی و یک سگ زنده‌یاب است. در کنار آن 50دستگاه خودروی امدادی، آمبولانس، خودروی ارتباطات و... در منطقه حاضر شد. تجهیزات سنگین ازجمله قیچی‌های هیدرولیک به اضافه دستگاه‌های بتن‌بُر هم فرستاده شد.
به‌گفته ولی‌پور، در همان 24ساعت اول، 37مصدوم توسط گروه‌ سگ‌های تجسس  نجات پیدا کردند و به‌صورت سرپایی درمان شدند یا به مراکز درمانی منتقل شدند. در این میان نیروهای اورژانس هم حضور داشتند. او تأکید می‌کند که سگ‌های زنده‌یاب همچنان در محل حضور دارند اما به هر حال این سگ‌ها زنده‌یاب هستند.
براساس اعلام سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، در کنار نیروهای این سازمان، آتش‌نشان‌ها، نیروهای قرارگاه خاتم‌الانبیاء، نیروهای شرکت گاز و پتروشیمی آبادان، گروهی از وزارت نفت، تیم‌های نیروی انتظامی و سپاه، مأموران اداره برق و آب و فاضلاب هم در محل حادثه حضور دارند. به‌طور کلی، تمام دستگاه‌های عضو سامانه مدیریت بحران در میدان حادثه قرار گرفته‌اند. او درباره اینکه گفته می‌شود کار به کندی صورت می‌گیرد، توضیح می‌دهد: «در اوایل، از نظر مردم، کار کند پیش می‌رفت. کندی آن به این دلیل است که ما 48تا 72ساعت کند پیش می‌رویم تا اگر فردی زنده بود، از زیر آوار بیرون آورده شود، بعد از 72ساعت آواربرداری با استفاده از تجهیزات و خودروهای سنگین مثل بیل مکانیکی، لودر و چکش هیدرولیک و... سرعت می‌گیرد.» او می‌گوید که هم‌اکنون مرحله آخر که همان آواربرداری سنگین است، در حال انجام است: «شرایط این حادثه بسیار خاص است، باریک بودن خیابان‌های منتهی به این ساختمان   منجر شد تا رفت‌وآمد خودروهای امدادی به کندی صورت ‌گیرد. این موضوع سرعت عمل را پایین آورد. در کنار آن هم ازدحام بی‌مورد مردم بود که با وجود تذکرها، فایده‌ای نداشت.» به‌گفته او نصف ساختمان باقی‌ مانده است و وضعیت قابل اطمینان نیست، باید آواربرداری به سرعت انجام شود. ولی‌پور درباره نگرانی خانواده‌ها از زنده بودن عزیزانشان زیر آوار و شروع آواربرداری سنگین، می‌گوید که چاره‌ای نیست: «جان یکسری از افراد در خطر است، باید آواربرداری سنگین انجام شود. 
 او درباره حضور نیروهای مردمی در محل هم می‌گوید که این افراد کمک فراوانی به نیروهای امدادی داشتند، آنها افراد داوطلبی بودند که در کنار امدادگران، حمایت کردند، غذا و آب تامین کردند: «البته در این میان افرادی به‌صورت خودسرانه سگ‌های خانگی‌شان را به محل حادثه آوردند که آموزش ندیده بودند و حضورشان توجیهی نداشت و در کار اختلال ایجاد می‌کرد. در اینگونه حوادث معمولا اگر ما استمدادی از مردم کنیم، آنها هم به کمک می‌آیند اما این حادثه نیاز به استمداد عمومی نداشت. هر چند که از شهرهای دیگر برای کمک‌های مردمی آمده بودند. هم‌اکنون تنها استان خوزستان درگیر حادثه بوده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید