• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
یکشنبه 8 خرداد 1401
کد مطلب : 161855
+
-

پایان کن هفتادوپنجم

جوایز بخش نوعی نگاه اهدا شد

جشنواره
پایان کن هفتادوپنجم

آرش نهاوندی - مترجم

مراسم هفتاد‌وپنجمین دوره جشنواره کن نیز با اعطای جوایز به برترین‌ها در بخش رقابتی و سایر بخش‌های این جشنواره به پایان رسید.

«بدترین‌ها» برنده جایزه برتر نوعی نگاه
یک روز مانده به پایان جشنواره فیلم کن، جوایز نوعی نگاه به آثار فیلمسازان، بازیگران و عوامل برتر این بخش اهدا شد. فیلم فرانسوی «بدترین‌ها» به کارگردانی لیزا آکوکا و رومن گره به‌عنوان فیلم برگزیده بخش نوعی نگاه انتخاب شد. الکساندرو بلک نیز به‌خاطر ساخت فیلم «مترونوم» به‌عنوان بهترین کارگردان بخش نوعی نگاه برگزیده شد. جایزه هیأت داوران این بخش نیز به فیلم جوی‌لند به کارگرانی صعیم صدیق، فیلمساز پاکستانی و جایزه بهترین بازیگر زن بخش نوعی نگاه این دوره از جشنواره هم به ویکی کریپس، بازیگر زن لوکزامبورگی به‌خاطر ایفای نقش در فیلم «کورساژ» رسید. آدام بسا، بازیگر جوان فرانسوی نیز برای بازی در فیلم «هارکا» جایزه بهترین بازیگر مرد بخش نوعی نگاه را از آن خود کرد. ماها حاج، فیلمساز فلسطینی نیز برنده جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم «تب مدیترانه‌ای» ساخته کشورهای فلسطین، آلمان، فرانسه، قبرس و قطر شد. فیلم «رودئو» نیز به کارگردانی لولا کیوارن به‌عنوان فیلم محبوب هیأت داوران بخش نوعی نگاه هفتاد‌وپنجمین دوره جشنواره کن انتخاب شد. بخش نوعی نگاه جشنواره کن امسال میزبان 20فیلم بلند سینمایی بود که در این میان 7اثر به‌عنوان فیلم اول شانس کسب جایزه دوربین طلای کن را دارند.
در روز پایانی هفتادو پنجمین دوره از جشنواره هم فیلم‌ کره‌ای «کارگزار» به کارگردانی کورئدا هیروکازو، فیلم «نزدیک» ساخته کارگردان بلژیکی لوکاس دونت، فیلم «نمایش» ساخته کلی ریچارد و فیلم «مادر و فرزند» به کارگردانی لئونور سرایله به نمایش درآمدند.

آخرین پیش‌بینی‌ها 
منتقدان نشریات معتبر تا روزهای پایانی جشنواره کن همچنان ارائه پیش‌بینی‌های خود را از برندگان جوایز بخش رقابتی این دوره از جشنواره ادامه دادند. پیتر برادشاو، منتقد روزنامه گاردین یک روز مانده به پایان جشنواره کن، آخرین پیش‌بینی خود را درباره برندگان جوایز مهم هفتاد‌وپنجمین دوره این جشنواره ارائه داد. او در این پیش‌بینی ضمن اشاره به‌احتمال اعطای جایزه بهترین کارگردانی به سعید روستایی به‌خاطر ساخت فیلم «برادران لیلا» به این مطلب نیز پرداخت که در ابتدای این جشنواره بر این باور بوده که نام‌های بزرگ با جدیدترین فیلم‌های خود بتوانند در این دوره از جشنواره نظر منتقدان را به‌خود جلب کرده و مهم‌ترین جوایز جشنواره را به‌خود اختصاص دهند، اما با گذشت چند روز از هفتادوپنجمین دوره کن و افتراق نظر شدید منتقدان درباره فیلم‌ها، به این نکته پی برد هیچ‌گاه تا‌کنون در جشنواره کن سابقه نداشته نظر منتقدان درباره تک‌تک فیلم‌ها در تضاد‌کامل با یگدیگر باشد؛ امری که در هفتادوپنجمین دوره جشنواره کن به وقوع پیوسته است.
 او همچنین ضمن اشاره به تعدادی از فیلم‌های کارگردانان مطرح و پرسابقه کن ازجمله فیلم‌های«توری و لوکیتا» ساخته برادران داردن، «زمان آرماگدون» به کارگردانی جیمز گری و «مثلث غم» به کارگردانی روبن استلوند، به این مسئله اشاره کرد که بسیاری از این فیلمسازان مطرح امسال به‌دلیل اینکه نتوانسته‌اند آثاری کاملا مطابق انتظاری که از آنان می‌رفت، ارائه دهند به‌احتمال زیاد از شانس کسب جوایز اصلی برخوردار نخواهند بود. پیتر برادشاو در ادامه ضمن مطرح کردن این درخواست از مدیر جشنواره کن مبنی بر اینکه برای امسال قاعده ممنوعیت اعطای 2جایزه به یک فیلم را کنار بگذارد، پیش‌بینی خود از برندگان هفتادوپنجمین دوره جشنواره کن را اینچنین بیان کرده است: 
نخل طلا برای فیلم «تصمیم وداع» به کارگردانی پارک چان ووک از کره، جایزه بزرگ جشنواره کن برای فیلم «نزدیک» به کارگردانی لوکاس دونت از بلژیک، جایزه هیأت داوران برای فیلم «صلح» اثر فیلمساز اسپانیایی البرت سرا که در این دوره از جشنواره مورد توجه ویژه منتقدان قرار گرفته، جایزه بهترین کارگردان برای سعید روستایی به‌خاطر ساخت فیلم «برادران لیلا»، جایزه بهترین بازیگر مرد برای پیر فرانچسکو به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم«نوستالژی»، جایزه بهترین بازیگر زن برای تانگ وی به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «تصمیم وداع».
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :