• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 7 خرداد 1401
کد مطلب : 161838
+
-

آمار قربانیان حادثه متروپل تا عصر دیروز به 24نفر افزایش یافت

جزئیات آواربرداری

گزارش
جزئیات آواربرداری

5روز پس از ریزش ساختمان 10طبقه متروپل آبادان، عملیات جست‌وجو در میان ویرانه‌ها همچنان ادامه دارد. این در شرایطی است که تا عصر دیروز پیکرهای بی‌جان 24نفر از ویرانه‌ها بیرون کشیده شده است. اما  آواربرداری متروپل چقدر طول می‌کشد؟
به گزارش همشهری، از ظهر دوشنبه، دوم خردادماه که خبر رسید ساختمان 10طبقه متروپل که قرار بود نمادی از توسعه و پیشرفت در آبادان باشد در یک چشم برهم زدن ویران شده است، تاکنون همه ایران اخبار این حادثه تلخ را با حساسیت زیادی دنبال می‌کنند. خبرهای اولیه که ساعتی پس از وقوع این حادثه منتشر شد، نشان می‌داد که بین 50تا 80نفر زیر آوار گرفتار شده‌اند، اما هیچ‌کس باورش نمی‌شد که ریزش این ساختمان چنین تلفات سنگینی برجای بگذارد. با وجود این هرچه گذشت این خبرها بیشتر رنگ واقعیت به‌خود گرفت. لحظه به لحظه خبر کشف پیکرهای جان‌باختگان متروپل در رسانه‌ها منتشر شد تا عصر دیروز که آمار قربانیان به 24نفر و مصدومان حادثه 37نفر اعلام شد.

در آبادان چه خبر است؟
مهدی ولیپور، سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درباره آخرین وضعیت آواربرداری و امدادرسانی حادثه متروپل به همشهری می‌گوید: محلی که این حادثه در آنجا اتفاق افتاده خیابانی باریک است و کوچه‌ای که در مجاورت متروپل واقع شده هم کوچه‌ای تنگ است و همین موضوع برای کار آواربرداری محدودیت ایجاد می‌کند؛ چراکه امکان ورود هر خودرو و تجهیزاتی به آنجا وجود ندارد. همچنین به‌دلیل ناپایدار بودن سازه و محل آوار، بعضی قسمت‌ها ریزش می‌کند و به همین دلیل عملیات با احتیاط زیادی ادامه دارد تا برای هیچ‌کس حادثه‌ای اتفاق نیفتد.

حفر 6تونل فرعی
ولیپور درباره سناریوهایی که برای ادامه عملیات وجود دارد، می‌گوید: در روزهای اول بعد از حادثه چون همچنان این احتمال وجود داشت که بعد از ریزش ساختمان افرادی زیر آوار زنده مانده باشند، بعد از انجام بررسی‌های دقیق از 6جهت، 6تونل به‌سوی محل‌هایی که ممکن بود افرادی در آنجا گرفتار شده باشند حفر شد که یکی از این تونل‌ها به‌سوی آزمایشگاه و تونل دیگر به سمت کافی‌شاپی بود که در طبقه همکف واقع شده بود. این کار در روزهای ابتدایی مفید بود، اما حالا با گذشت چند روز از حادثه و در شرایطی که احتمال زنده ماندن افراد حادثه‌دیده کم شده است، فایده چندانی ندارد؛ چراکه با ریسک بالایی همراه بوده و ممکن است به‌دلیل بار زیاد ناشی از آوار، همین تونل‌ها هم ریزش کند و حادثه‌ساز شود. او ادامه می‌دهد: در حادثه پلاسکو هم همین شیوه استفاده شد و در روزهای ابتدایی چند تونل به سمت محل‌هایی که ممکن بود افرادی در آنجا گرفتار شده باشند حفر شد، اما در ادامه آواربرداری از بالا انجام شد. هم‌اکنون هم بهترین شیوه برای ادامه عملیات، آواربرداری از بالاست تا به‌تدریج به افراد گرفتار شده زیر آوار برسیم.

سگ‌های زنده‌یاب، ناجی حادثه‌دیدگان
حالا همه گروه‌های امدادی با تمام توان در میان ویرانه متروپل مشغول کار هستند و سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: هم‌اکنون فرماندهی عملیات برعهده وزارت کشور است و کار بین گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی شده است. شرق متروپل به آتش‌نشانی سپرده شده و نیروهای هلال‌احمر از شمال مشغول کار هستند. نیروهای امدادی از شهرهای مختلف ازجمله تهران، اصفهان، ماهشهر و... در آبادان حضور دارند و عملیات کماکان در جریان است. او ادامه می‌دهد: سگ‌های زنده‌یاب هلال‌احمر در روز اول 4نفر را زیر آوار زنده پیدا کردند و باعث نجات‌شان شدند. 3نفر هم با استفاده از دستگاه‌های زنده‌یاب شناسایی  شدند که تعدادی از آنها در خودروهایشان زیر آوار مانده بودند. افرادی که تاکنون پیکرهایشان پیدا شده افرادی هستند که هنگام وقوع حادثه در طبقات بالاتر حضور داشتند و بعد از تخریب ساختمان دسترسی به آنها راحت‌تر بود و افرادی که هنوز مفقود هستند، افرادی هستند که در طبقات زیرین حضور داشتند.

واکنش به آواربرداری با قابلمه
یکی از شایعاتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده فیلم‌هایی مربوط به چند شهروند آبادانی است که نشان می‌دهد آنها با دست‌های خالی و با وسایلی مثل قابلمه مشغول آواربرداری هستند. ولیپور در این‌باره می‌گوید: تصاویری که در این خصوص منتشر شده مربوط به کوچه پشتی محل حادثه است که طبق بررسی‌های انجام‌شده هنگام وقوع حادثه هیچ‌کس در آنجا حضور نداشته، اما عده‌ای می‌گویند ممکن است در آنجا هم کسی باشد و خودشان با دست خالی مشغول آواربرداری شده‌اند. اما این کار هیچ فایده‌ای ندارد و حتی ممکن است این افراد خود دچار حادثه شوند. او در ادامه می‌گوید: از همان روز نخست حادثه عملیات جست‌وجو و آواربرداری بدون وقفه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود دست‌کم 4، 5روز دیگر عملیات ادامه داشته باشد و دست‌کم 12نفر دیگر زیر آوار گرفتار هستند که تلاش می‌کنیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این افراد را بیرون بکشیم.

عذرخواهی به‌خاطر خبر 30ساعت ماندن زیر آوار
یک روز پس از ریزش متروپل خبری درباره زنده بیرون کشیده شدن مردی پس از 30ساعت از زیر آوار منتشر شد و حتی یکی از بخش‌های خبری سیما با این فرد گفت‌وگو کرد و او مدعی شد 30ساعت زیر آوار بوده و نجات پیدا کرده است؛ خبری که از همان ابتدا همه با دیده شک و شبهه به آن نگاه می‌کردند تا اینکه سرانجام کذب بودن آن معلوم شد و این فرد در گفت‌وگوی دیگری با خبر سیما مجبور به عذرخواهی شد.

فساد گسترده در متروپل
عالی‌ترین مقامی که پس از ریزش متروپل در محل حادثه حاضر شد، محمد مخبر، معاون اول‌ رئیس‌جمهور بود. او در بازدید از ویرانه متروپل حرف‌های تامل‌برانگیزی زده و می‌گوید: فساد گسترده‌ای بین پیمانکار، ناظر و دستگاه‌های مجوز‌دهنده در ساخت متروپل وجود داشته است. او ادامه می‌دهد: با دستور رئیس‌جمهور و دستور کتبی مقام معظم رهبری، بسیج امکانات از لحظه اول اتفاق افتاده و من نیز حاضر شدم و از همه مناطق دیدن کردم. متأسفانه تاکنون 24فوتی داشتیم و ممکن است زیرساختمان افرادی باشند که فوت کرده یا زنده باشند. مخبر ادامه می‌دهد: این ساختمان وضع بسیار بدی دارد و قابل قیاس با پلاسکو نیست؛ فساد گسترده‌ای بین پیمانکار، ناظر و دستگاه‌های مجوز‌دهنده وجود داشته است. این فاجعه غیرقابل تحمل بود و افکار مردم را جریحه‌دار کرد؛ امیدوارم درسی باشد که دیگر تکرار نشود. ساختمان‌هایی در کشور و منطقه وجود دارند که به دستور رئیس‌جمهور در حال رسیدگی به آنها هستیم که احتمال وقوع حوادثی این‌چنینی را به حداقل برسانیم.

جنایت در متروپل
از سوی دیگر وزیر کشور که مدیریت آواربرداری متروپل را برعهده دارد، با بیان اینکه آنچه در این ساختمان اتفاق افتاده، یک جنایت است، می‌گوید: در حادثه متروپل، نه‌تنها تعلل، بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است و باید به آن رسیدگی شود. من فکر می‌کنم دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببان و کسانی که غفلت کرده‌اند، برخورد کند. او ادامه می‌دهد: بحث اول ما آواربرداری است و بحث دوم خطرزدایی و رسیدگی به خانواده‌های داغدار که الان در این مرحله هستیم و مراحل بعدی بنا به بررسی‌های کارشناسان و متخصصان است. همچنان در حال ورود دستگاه‌های جدیدتر و سنگین‌تر به شهر هستیم و یک کارگاه بزرگ در اینجا شکل گرفته تا بتوانیم پاسخگوی عزیزان در منطقه باشیم. در متروپل یک جنایت اتفاق افتاد. کسانی که برای کسب درآمد بیشتر به‌راحتی با جان مردم بازی کردند، هیچ‌وقت قابل گذشت نیستند و باید درس عبرت شوند. حتما باید سایر پرونده‌هایی را که در این حوزه و شهر هستند، رسیدگی کنیم و همین الان نیز دستور آن صادر شده شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید