• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 7 خرداد 1401
کد مطلب : 161759
+
-

منابع مالی کم است، اما تکمیل خط متروی تهران - پرند ادامه دارد

متروی پرند چشم انتظار منابع مالی

باز هم تأخیر در تأمین منابع مالی، زمان تکمیل خط متروی تهران- پرند را با اما و اگر روبه‌رو ساخته است

گزارش
متروی پرند چشم انتظار منابع مالی

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار


منابع مالی لازم جهت تکمیل خط متروی تهران- پرند برای چندمین مرتبه با اما و اگرهایی روبه‌رو شده؛ ماجرا این است که قرار بود در اواسط اسفندماه سال گذشته 500میلیارد تومان منابع نقدی توسط شرکت عمران شهر جدید پرند به پروژه متروی شهر جدید پرند تزریق شود تا عملیات اجرایی احداث با سرعت بیشتری پیش برود و این خط مترو طبق برنامه اعلام شده در اواخر سال 1401به بهره‌برداری برسد.  حال اگرچه تکمیل فاز نخست این پروژه و بهره‌برداری از یک خط آن حدودا به 1200میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد، اما تا به امروز وعده پرداخت نقدی منابع مالی مورد نیاز محقق نشده است. بحث واگذاری یک‌قطعه زمین هم که چندی قبل خبر توافق تهاتری آن اعلام شده بود انگار وارد ایستگاه مشکلات فروش و قطعه‌بندی از سوی شرکت عمران پرند شده تا باز هم پای پروسه جدید تبدیلش به منابع نقدی به میان ‌آید. بنابراین در شرایطی که وارد سومین‌ماه از 1401شده‌ایم نه خبری از تزریق 500میلیارد تومانی است و نه زمینی که قرار بود بخشی از اعتبارات موردنیاز از طریق آن فراهم شود. به‌عبارت دیگر به لحاظ تامین و تزریق منابع مالی، پروژه متروی پرند تا همین امروز حدود 2ماه و نیم به تأخیر افتاده است. با وجود این، مجری طرح برای اینکه وعده افتتاح و راه‌اندازی فاز نخست خط متروی شهرک جدید پرند محقق شود، برنامه‌های کاری را فشرده‌تر از برنامه اولیه تهیه و تنظیم کرده و تلاش می‌کند با توجه به تأخیر پیش آمده در تزریق منابع مالی مورد نیاز  به وعده افتتاح متروی پرند تا پایان سال که حالا سخت‌تر و دشوارتر از قبل شده هم پایبند بماند.

چه شد که زمین، پول نشد؟
شرکت عمرانی شهر جدید پرند پس از دریافت مجوز تغییر کاربری قطعه زمینی از سوی استانداری، خود تصمیم به فروش زمین گرفت و به این ترتیب زمین به مالکیت پیمانکار پروژه متروی تهران- پرند درنیامد.
بعدها شرکت عمرانی متوجه شد که در فروش زمین موردنظر و تزریق 500میلیارد تومان بودجه مشخص شده برای اسفند 1400نمی‌تواند به وعده‌اش عمل کند؛ درصورتی که می‌توانست زودتر از این و قبل از خرداد 1401تفاهمنامه واگذاری زمین به پیمانکار پروژه را امضا کند و همین موضوع حالا تأخیری چندماهه به جان کار انداخته است. در این بین، سیدقوام الدین حسینی، مدیر پروژه متروی تهران- پرند به همشهری می‌گوید که عمده کارهای باقیمانده به بخش تجهیزات مربوط می‌شود و طبق برآوردها برای سال 1401حدود 1200میلیارد تومان نیاز دارند. البته نازک‌کاری ایستگاه پرند و سایر کارهای مقدماتی آن ازجمله تاسیسات شامل اجرا و نصب 2آسانسور و 4پله برقی در حال انجام است. او می‌گوید: «در سال گذشته براساس هماهنگی‌‌ای که با بخش دولت در وزارت راه و شهرسازی و همچنین شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید داشتیم و صورتجلسه‌ای که در حضور معاون وزیر و استاندار محترم امضا شد، قرار بر این بود که طبق یک جدول منظم و زمانبندی شده، تامین مالی پروژه از سمت دولت صورت بگیرد. درواقع قرار شد تا 15اسفندماه سال 1400مبلغ 500میلیارد تومان به پروژه تزریق شود و ما کار را شروع کنیم و تعهد هم داده بودیم که به محض تزریق این پول به پروژه متروی تهران- پرند، ظرف 12ماه این خط را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برسانیم. در ادامه این صورتجلسه قید شده بود که مبلغ 250میلیارد تومان دیگر تا شهریورماه 1401پرداخت شود، اما تاکنون منابع مالی و بودجه‌ای به پروژه تزریق نشده است. با وجود این، کارهای اجرایی پروژه متوقف نشده و شرکت متروی تهران به همراه پیمانکار پروژه از توان مالی پیمانکاری و بخشی از بودجه‌ای که به‌صورت اسناد خزانه اسلامی در اختیار پروژه قرار گرفته تا آنجا که امکان داشت و دارد کارها را جلو می‌برد.»  حسینی می‌افزاید: «در اوایل اردیبهشت‌ماه باز هم برنامه زمانبندی خودمان را تغییر داده و آن ‌را فشرده‌تر کردیم و فرض را بر این گذاشتیم که طبق آخرین هماهنگی‌ها، از اول خرداد این تزریق مالی انجام شود که این اتفاق نیفتاد! البته ما باز هم برنامه‌ریزی خودمان را فشرده‌تر کردیم و تلاش می‌کنیم تا طبق وعده و قولی که داده شده در انتهای سال این ایستگاه افتتاح شود و مسافرگیری داشته باشد. طبق آخرین پیگیری‌ها ان‌شاءالله طی هفته‌های آتی پول و منابع مالی موردنیاز برای تکمیل پروژه چه در قالب نقد و چه غیرنقد تامین و پرداخت شود. » حسینی تأکید می‌کند که بیش از این امکان فشرده‌سازی‌ برنامه‌ها برای تکمیل و بهره‌برداری از فاز نخست متروی پرند در سال 1401وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید