• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 7 خرداد 1401
کد مطلب : 161749
+
-

آوردن نسل دهه 90 به میدان

گفت‌وگو با سعید نعیمی تهیه‌کننده سرود «سلام فرمانده»

گپ
آوردن نسل دهه 90 به میدان

همیشه جای خالی سرود و ترانه‌های انقلابی مرتبط با نوجوانان خالی بوده و هست؛ خلئی که به‌گفته برخی از کارشناسان با تولیدات دیگر پر می‌شود؛ حالا چند وقتی است که سرودی به نام «سلام فرمانده» به گوش می‌رسد؛ هر چند نقدهایی در ترانه این اثر وجود دارد اما خیلی‌ها معتقدند که توانسته با کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کند. سلام فرمانده تولید اول گروه ماح نیست؛ گروهی که در تهران فعالیت نمی‌کنند و در یک سال اخیر چندین سرود را تولید کرده‌اند. سعید نعیمی، تهیه‌کننده این کار است و می‌گوید: «همزمان با سالروز شهادت حاج‌قاسم، گروه ماح (ملت امام حسین(ع)) تشکیل شد. در این مدت فعالیت‌هایی داشته، پروژه سلام فرمانده هم با شعار ایجاد یک لحظه خوب در استان گیلان آغاز شد. گروهی در این استان تشکیل دادیم و بعد قرار بر این شد که یک گروه 313نفری هم در قم باشند و در نهایت تمرینات را در قم آغاز کردیم.» به‌نظر هدف این گروه تربیت نسل دهه 90هست؛ نسلی که بتواند با انقلاب آشنایی پیدا کند. از روزی که این نماهنگ در اختیار نسل پنجم انقلاب قرار گرفته با واکنش‌های بسیار خوبی از جانب نوجوانان روبه‌رو شد. این روزها سرود شعر سلام فرمانده به یکی از محبوب‌ترین سرودها بین دانش‌آموزان تبدیل شده است. این سرود زیبا برای نخستین بار در مسجد جمکران توسط گروه سرود 313نفری به مناسبت نیمه‌شعبان و در وصف حضرت امام زمان(عج) اجرا شد و سپس مورد استقبال بسیاری از دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان دهه نودی قرار گرفت.

سرودهایی که دیده شدند
این گروه نخستین کار را برای حضرت زینب(س) تولید کردند که در روز پرستار پخش شد و دومین کار برای شهید حاج قاسم سلیمانی بود، به‌گفته نعیمی چون در اینستاگرام وایرال نشد، آنقدرها نتوانست مرور شود و صدا و سیما فقط چندبار آن را پخش کرد. «رفیق شهیدم» دیگر اثر گروه ماح است که قبل از سلام فرمانده تولید شد و به‌گفته نعیمی با سلام فرمانده، رفیق شهیدم هم به خوبی شنیده شد. سلام فرمانده نیمه‌شعبان منتشر شد و این اثر برای حضرت امام زمان(عج) سروده و تولید شده است. سعید نعیمی، تهیه‌کننده درباره فعالیت گروه ماح توضیح می‌دهد:«آهنگسازی کارها برعهده گروه جبهه فرهنگی و هنری ماح است و هدف‌گذاری که در یک سال اخیر داشته‌ایم این بوده که بتوانیم شرایط را برای تربیت نسل جدید فراهم کنیم و هیچ‌گاه به کارهای شعاری فکر نکرده و نمی‌کنیم. یکی از اهدافمان این بود که آثاری را در برابر آثاری که ساخته و خوراک کودکان و نوجوانان امروز می‌شود؛ تولید کنیم که این خوراک فرهنگی از دل مملکت انقلابی خودمان باشد و نتیجه آن هم دیده شود.» 

فعالیت بیش از  100 نفر در سلام فرمانده
نعیمی از باورهای گروه در تولید سلام فرمانده  می‌گوید و اینکه در سلام فرمانده با چشمم دیدم که دعای خیر پدر و مادر چه‌کارها می‌تواند بکند، در سلام فرمانده  قلب پاک کودکان را دیدم و زحمات بیش از ۱۰۰ نفر را دیدم که از همه‌چیز خود گذشتند تا سرود سلام فرمانده اجرا شود.

در مکتب سیدالشهدا
به‌گفته نعیمی، جامعه هدف، برای کودکان دهه90 است که اگر با انقلاب آشنا شوند و پدر و مادرها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز می‌توانند در این زمینه کمک کنند و سه نسل جذب تولیدات فرهنگی خواهند شد. نعیمی توضیح می‌دهد:«کودکان فطرت پاکی دارند و به واسطه هنر می‌توانیم خیلی از کارهای فرهنگی را انجام دهیم.» نعیمی درباره فعالیت گروه ماح و اینکه سلام فرمانده را چه‌کسی سروده است، پاسخ می‌دهد:«سلام فرمانده، نخستین سرود ما نبود، برای تولید ترانه و سرودها گروهی هستیم که درباره آن صحبت می‌کنیم در نهایت سیدمهدی بنی‌هاشمی آن را روی کاغذ می‌آورد. برای سلام فرمانده در یک سال اخیر نخستین بار از مداح دعوت کردیم و ابوذر روحی به کمک ما آمد. گاهی این سؤال پیش می‌آید که چرا در سرودهایمان از خواننده نوجوان استفادنمی کنیم. باور داریم جز مکتب سیدالشهدا کسی نمی‌تواند کار فرهنگی مقابله کند و به همین دلیل مداح را انتخاب کردیم تا با قریحه خوش بتواند واسطه‌ای برای علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان شود و واسطه‌ای برای جذب آنها در هیئت‌ها بشود.» وی درباره سرود رفیق شهیدم هم توضیح می‌دهد:«در سرود رفیق شهیدم به علی‌ لندی و علمای معاصر توجه و سعی شد به دستورات مقام معظم رهبری مثل آتش به اختیار، جهاد تبیین و گام دوم انقلاب توجه ویژه شود.»

سرود جدید در تابستان
نعیمی درباره اینکه آیا قرار است آلبومی برای تک‌سروده‌ها تولید شود، توضیح می‌دهد:«زیاد به فکر برند‌سازی‌ نیستیم و به‌دنبال جریان‌سازی‌ هستیم. اجرای این سروده به شکل ممتد در تهران و دیگر شهرها ما را به هدفمان می‌رساند.» البته به‌گفته نعیمی دیگر کشورهای عربی و حتی اروپایی هم خواستار ترجمه این سرود هستند.
وی یادآور می‌شود:«برخی از کشورهای اروپایی، ترکیه، پاکستان، سوریه و عراق درخواست ترجمه این اثر را داده‌اند و در برخی از کشورها نیز اتفاق افتاده است. البته چند کشور هم ما را برای اجرای سرود دعوت کرده‌اند.»  این تهیه‌کننده همچنین عنوان کرد که بعد از اجرای برنامه در ورزشگاه آزادی از تیر‌ماه کار جدید را شروع خواهند کرد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید