• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 4 خرداد 1401
کد مطلب : 161685
+
-

ایران ؛ الگوی مقاومت در منطقه

مقاومت مردم ایران در جنگ 8ساله چگونه الگوی کشورهای منطقه شد؟

گزارش
ایران ؛ الگوی مقاومت در منطقه

حمیدرضابوجاریان، روزنامه‌نگار

گرچه در روزگاری نه چندان دور و در دوران دفاع‌مقدس، غربی‌ها و کشورهای متحد رژیم بعث عراق حاضر به فروش حتی سیم خاردار به ایران نبودند و روزانه انواع موشک‌های دوربرد خود را برای به شهادت رساندن مردم بیگناه  در اختیار صدام می‌گذاشتند، اما حالا وضعیت فرق کرده است. امروز نه‌تنها کمبودهای نظامی و لجستیکی خود را برطرف کرده‌ایم، بلکه در زمره کشورهایی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم به کشورهایی که متقاضی اسلحه ساخت ایران هستند، سلاح صادر کنیم. موقعیتی که امروز به آن دست پیدا کرده‌ایم مرهون مقاومت رزمندگان در خطوط مقدم و مردم در پشت جبهه‌هاست؛ مقاومتی که خرمشهر را آزاد و دزفول را که آماج موشک‌های بعثی‌ها قرار داشت، مقابل دشمن سربلند کرد. این روزها با یادآوری آن ایام می‌توان به مقاومت مردم برای مقابله در جبهه‌های سخت دیگری که علیه مردم طراحی شده است، جان تازه‌ای داد. به بهانه سالروز آزادسازی خرمشهر و مقاومت مردم دزفول مقابل رژیم بعث عراق در گزارشی به اهمیت مقاومت در جبهه‌های جدید پیش‌روی انقلاب پرداخته‌ایم.

صدام حسین به نیروهایش وعده فتح 3روزه تهران و یکسره کردن کار جنگ را داده بود. او براساس محاسباتش نیازی ندیده بود تا خود را برای جنگ فرسایشی طولانی‌مدت آماده کند، اما دفاع‌مقدس مردم ایران سبب زمینگیر شدن ارتش عراق شد. تلاش نظامیان بعثی برای شکستن خطوط دفاعی در چند مرحله با به جای گذاشتن تلفات سنگینی به شکست انجامید. از آغازین روز جنگ در 31شهریور 59تا پایان آن یعنی در مدت 2هزار و 888روز، رژیم بعث و حامیان غربی‌اش تصور نمی‌کردند ملت ایران چنین مقابل آنان ایستادگی کند. براساس آمارهای اعلام شده از سوی مراکز علمی و نظامی در جنگ تحمیلی 8ساله، عراق 530فروند موشک به شهرهای مختلف کشورمان شلیک کرد؛ این درحالی بود که تنها 70فروند موشک ازسوی ایران آن هم به مراکز نظامی عراق شلیک شد. این حجم گسترده از حملات موشکی به شهرهای ایران تنها یک دلیل داشت: شکست مقاومت مردم؛ موضوعی که علی‌اکبر علیزاده‌برمی ‌از فرماندهان سپاه در دوران دفاع‌مقدس آن را تأیید می‌کند و به همشهری می‌گوید: رژیم بعث می‌دانست یکی از دلایل شکست‌ در خطوط اصلی جبهه‌ها مقاومت مردم در پشت جبهه‌ است. به این دلیل آنان با موشک‌باران شهرها و به شهادت رساندن مردم تلاش می‌کردند روحیه مقاومت را در شهروندان از بین برده و با این کار رزمندگان را زیرفشار بگذارند تا دست از حضور در جبهه‌ها بردارند. گرچه موشک‌باران شهرها اقدامی جنایتکارانه بود و حاصل آن شهادت 1600نفر بود، اما مقاومت ملت ایران مقابل صدام حتی تا آخرین روز دوران دفاع‌مقدس مانند روز اول ادامه پیدا کرد.

وقتی مقاومت کردیم 
حمایت‌های قدرت‌های بزرگ از صدام در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در روند شرایط جبهه‌های جنگ که به سرعت به نفع ایران اسلامی جریان داشت، تغییری ایجاد نکرد. همزمان با تشدید بمباران مناطق مسکونی، آمریکا ناگزیر به دخالت مستقیم شد. ناوهای جنگی فرانسه، انگلیس، آمریکا و روسیه به آب‌های خلیج‌فارس وارد شدند. آمریکا که تنها راه باقیمانده را بین‌المللی کردن بحران جنگ و درگیر ساختن مستقیم کشورهای دیگر می‌‌دانست، جنگ موسوم به جنگ نفتکش‌ها را آغاز کرد. این جنگ درست در برهه‌ای آغاز شد که ایران از ابتدای حمله عراق به‌شدت تحریم شده بود. بسیاری از کارشناسان غربی این ادعا را مطرح کرده بودند که با تحریم‌های اعمال شده ایران، انقلاب اسلامی در مدت کوتاهی بعد از حمله صدام فروپاشیده  و سقوط کند؛ پیش‌بینی که محقق نشد و ایران در جنگ نفتکش‌ها نیز از خود با ابداع روش‌های جدید دفاع کرد. ادامه این روند این نگرانی را در اردوگاه غرب ایجاد کرد که ممکن است موضوع حمله به نفتکش‌ها سبب افزایش بیش از پیش قیمت نفت شود؛ از این‌رو، طرح صلح در سازمان ملل ارائه و در نهایت با پذیرش قطعنامه 598جنگ به پایان رسید و عراق به‌عنوان متجاوز شناخته شد؛ موضوعی که تنها با مقاومت مردم ایران به وقوع پیوست.

الگوی مقاومت در منطقه 
گرچه با وقوع انقلاب اسلامی، موج استکبارستیزی به ملت‌های منطقه و حتی خارج از آن رسید، اما شاید یکی از مهم‌ترین پیام‌های انقلاب و جنگ تحمیلی 8ساله که با حداقل امکانات نظامی به انجام رسید، مقاومت مردم بود؛ مقاومتی که منجر به شکل‌گیری جنبش‌های ضد‌استعماری شد؛ جنبش‌هایی که اسماعیل کوثری از فرماندهان سپاه در دوران دفاع‌مقدس درباره آن می‌گوید: دفاع‌مقدس الگویی است که با مقاومت مردم ایران با خلاقیت و ایمان همراه است؛ چنانچه لازم است تا هر زمان به حفظ انقلاب اسلامی و ارزش‌های امام‌خمینی(ره) و رهبری که اولویت نظ ام هستند، توجه داشته باشیم. او حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: اکنون شاهد الگوبرداری نیروهای مردمی در یمن، عراق و سوریه با بهره‌گیری از ایثارگری‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان‌مان در 8سال دفاع‌مقدس هستیم و اطمینان داریم که در هر منطقه که این الگو پیاده شود، پیروزی مقابل دشمنان را در پی خواهد داشت. اینکه می‌بینیم دشمن صهیونیستی متوسل به ماشین ترور می‌شود و از دانشمندان هسته‌ای گرفته تا دانشمندان موشکی و این روزها حتی با ترور فرماندهان میدانی جنگ سوریه همچون شهید صیاد خدایی به‌دنبال فضای تنفس مصنوعی برای ادامه حیات نکبت‌بار خویش است، به جهت همین تأثیرات الگویی است که اکنون در منطقه به تأسی از آموزه‌های دفاع‌مقدس و فتح خرمشهر ایجاد شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید