• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 4 خرداد 1401
کد مطلب : 161667
+
-

امکان ابتلای چندباره به اومیکرون

متخصصان می‌گویند تا زمانی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حد بالایی نرسد، امکان ابتلای چندباره به‌سویه اومیکرون وجود دارد

پزشکی
امکان ابتلای چندباره به اومیکرون

  از آغاز همه‌گیری کووید-19، اپیدمیولوژیست‌ها، سیاستگذاران، متخصصان علمی و بسیاری دیگر به 2 فرض کلی که به ما امیدواری می‌داد، پایبند بوده‌اند: اول اینکه در نهایت ممکن است افراد کافی نسبت به کووید-19 مصونیت پیدا کنند تا سرعت انتقال ویروس را کاهش دهند. دوم اینکه حتی اگر کووید از بین نرود، ممکن است به یک بیماری فصلی تبدیل شود، مانند ویروس‌های تنفسی آنفلوآنزا، سندروم حاد تنفسی و سایر مشکلاتی که با خانواده ویروس‌های کرونا به‌وجود می‌آید. اما اکنون، با افزایش شدید موارد و نزدیک شدن به تابستان، کووید دوباره ما را غافلگیر کرده است. درحالی‌که 2تابستان نسبتا آرام‌تری را در طول شیوع داشتیم، به‌نظر می‌رسد که کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر جهان باعث افزایش ابتلا شده است. با اینکه ابتلا به کووید-19 روند نزولی به‌خود گرفته است، اما احتمال ابتلای دوباره به این ویروس همچنان وجود دارد، به‌ویژه با سویه اومیکرون. استفان هاپشن کن، استاد بالینی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در این‌باره به گلوبال نیوز گفت: تا جایی که انتقال این ویروس در جوامع پایدار باشد، همیشه امکان ابتلا به آن وجود دارد. همچنین به‌نظر می‌رسد ابتلا به اومیکرون بیش از یک بار، بیشتر از سایر سویه‌های کرونا امکان پذیر است.

چند بار ابتلا با یک‌سویه
کلی مک نانی، استاد ژنتیک پزشکی در دانشکده مهندسی زیست‌پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا، گفت: به‌طور خاص، به‌نظر می‌رسد که سویه اومیکرون، گونه‌ای است که می‌تواند بارها و بارها یک فرد را آلوده کند. این کمی بیشتر شبیه ویروس سرماخوردگی است که تمایل دارد مسیرهای هوایی فوقانی دستگاه تنفسی انسان را آلوده کند، جایی که به راحتی ایمنی قوی ایجاد نمی‌شود. به‌گفته مک نانی، برخلاف اومیکرون، سایر سویه‌های ویروس تمایل دارند به‌طور عمیق‌تری مسیرهای تنفسی فوقانی را آلوده کنند: فکر می‌کنم این کار باعث می‌شود محافظت بدن بیشتر شود. لیزا گلاور، دستیار مدیر سلامت آلبرتا نیز گفت: از زمانی که اومیکرون به‌سویه غالب در جهان تبدیل شده است، عفونت مجدد افزایش یافته است. خطر ابتلای مجدد به اومیکرون بسیار بیشتر از سویه‌های دیگر است. او گفت: یکی از عوامل اصلی که احتمال عفونت مجدد را افزایش می‌دهد، کاهش ایمنی نسبت به عفونت قبلی یا به‌روز نبودن کامل با روش‌های ایمن‌سازی کووید-19، ازجمله دوزهای تقویت‌کننده واکسن است. صرف‌نظر از سویه ویروس، مک‌نانی می‌گوید واکسینه شدن سطح بالاتری از محافظت در برابر عفونت مجدد را به همراه خواهد داشت. به غیراز واکسیناسیون، بازگرداندن دستورالعمل استفاده از ماسک همچنین می‌تواند به این معنی باشد که افراد کمتری دوباره به ویروس آلوده می‌شوند. او گفت: این کاملا واضح است. به محض اینکه شروع به کنار گذاشتن ماسک‌ها کردیم، نرخ ابتلا دوباره شروع به افزایش کرد. دکتر ترزا تام، مدیر ارشد پزشکی کانادا، در یک کنفرانس خبری مجازی به خبرنگاران گفت، در نقاطی که بسیاری از اقدامات بهداشت‌عمومی کنار گذشته شده‌اند، آمار ابتلا به کووید-19 و همچنین آنفلوآنزا افزایش یافته است. او گفت: عادات محافظتی شخصی به کاهش شیوع کووید-19 و همچنین سایر معاملات پرخطر در طول بیماری‌ها کمک می‌کند. این یادآوری می‌کند که همچنان باید به تلاش خود برای جلوگیری از انتقال ویروس ادامه دهیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید