• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 3 خرداد 1401
کد مطلب : 161612
+
-

بایدن: چین به تایوان حمله کند، پاسخ نظامی می‌دهیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تور آسیایی خود در نشست خبری در توکیو هشدار داد که اگر چین قصد حمله به تایوان را داشته باشد، آمریکا با مداخله نظامی پاسخ خواهد داد. به گزارش یورونیوز، بایدن در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا تمایل به دفاع نظامی از تایوان را خواهد داشت یا نه گفت که «بله، این همان تعهدی است که بر دوش ماست.»
خبرنگار دیگری از بایدن پرسید: «به دلایل مشخصی شما نمی‌خواستید در اوکراین مشارکت نظامی داشته باشید. اگر همان اتفاق در تایوان روی دهد آیا مایلید در دفاع از این کشور مداخله نظامی داشته باشید؟» پاسخ رئیس‌جمهور آمریکا به این سؤال نیز مثبت بود.
 روسای جمهوری آمریکا در گذشته همیشه از اعلام صریح ضمانت‌های امنیتی به تایوان اجتناب کرده‌اند و این نخستین‌بار است که عالی‌ترین مقام آمریکایی چنین موضع‌گیری تندی می‌کند. این در شرایطی است که آمریکا و تایوان، هیچ معاهده نظامی هم ندارند.
آمریکا همیشه سیاستی را در قبال مناقشه چین و تایوان دنبال کرده که به آن سیاست «ابهام راهبردی» گفته می‌شود. طبق قانون روابط تایوان مصوب سال۱۹۷۹ میلادی، درصورت حمله چین به تایوان، آمریکا به دفاع از تایوان ملزم نیست، اما به تایوان این اطمینان را می‌دهد که در چنین شرایطی از حمایت نظامی لازم برای جلوگیری از هرگونه تغییر یکجانبه چین در وضعیت تایوان برخوردار باشد. سخنان بایدن اما در تضاد با سیاست راهبردی سنتی آمریکا در قبال تایوان تفسیر شده است.
اظهارات بایدن با واکنش تند چین روبه‌رو شد و سخنگوی وزارت خارجه چین «نارضایتی شدید و مخالفت قاطع» پکن را به اظهارات بایدن ابراز کرد. وانگ ونبین گفت:«چین جایی برای مصالحه یا امتیازدهی در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی خود مانند حاکمیت و تمامیت ارضی قائل نیست.» سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «چین برای حفظ حاکمیت و منافع امنیتی خود اقدام قاطعانه‌ای انجام خواهد داد و ما به آنچه می‌گوییم عمل خواهیم کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید