• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 3 خرداد 1401
کد مطلب : 161547
+
-

نفوذ گرد و غبار خارجی به کشور

نفوذ توده گرد و غبار از همسایه غربی کشور به داخل که دیروز هوای 5کلانشهر را آلوده کرده بود، امروز در 17شهر کشور خودنمایی خواهد کرد. توده گرد و غبار با منشا خارجی، طی امروز سه‌شنبه همه استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و به‌تدریج مرکز، سواحل غربی دریای خزر و دامنه‌های البرز را در بر می‌گیرد و گرد و خاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. بدین‌ترتیب امروز نفوذ گرد و خاک و افزایش شاخص آلودگی هوا در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، همدان، لرستان، مرکزی، زنجان، قزوین، اصفهان، قم، البرز و تهران پیش‌بینی شده است. به گزارش مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست، دیروز هوای کلانشهرهای تهران، اصفهان، کرج، اهواز و اراک به‌ترتیب با شاخص‌های ۱۲۳، ۱۲۲، ۱۲۳، ۱۱۲ و ۱۱۵ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت و امروز نیز بر این تعداد افزوده می‌شود. از سویی مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خبر داد که براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز، سه‌شنبه، در برخی نقاط استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز و تهران به‌ویژه در ساعات بعدازظهر رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت، گاهی گرد و خاک و در مناطق مستعد احتمال بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

شرایط در قصر شیرین وخیم است
درحالی‌که روز اول خرداد زمان جابه‌جایی 2توده گرد و غبار در کشور بود، در استان کرمانشاه هیچ روزی هوا بهبود نیافت و به محض رفتن ریزگردهای قبلی، ریزگردهای جدید جایگزین شدند. بدین‌ترتیب امروز 3خرداد، آسمان شهرستان مرزی قصرشیرین برای چهارمین روز متوالی در محاصره ریزگردها و گرد و غبار خواهد بود. اداره هواشناسی قصرشیرین پیش‌بینی کرده که رفته رفته تا اواخر امشب بر غلظت غبار در منطقه افزوده می‌شود؛ به‌طوری که تا اواخر وقت شاهد باد شدید و غبار غلیظ خواهیم بود. این وضع تا اواخر هفته جاری ادامه خواهد یافت.
از ابتدای امسال تاکنون قصرشیرین 41روز درگیر غبار بوده که شامل ۱۸روز در فروردین، ۲۰روز در اردیبهشت و 3روز در خرداد است؛ همچنین پارسال در مجموع این شهرستان ۷۵روز غبارآلود بود که این پدیده تهدیدی برای سلامت مردم و محیط‌زیست است. استان کرمانشاه در چند سال گذشته با معضل ریزگردها و آلودگی هوا درگیر بوده و این وضعیت به‌ویژه مردم شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب را کلافه کرده است. این پدیده نه‌تنها عوارض جسمی زیادی به مردم استان تحمیل کرده که حتی با بستن منافذ برگ‌های درختان بلوط، ‌به‌شدت به جنگل‌های زاگرس هم آسیب زده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید