• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 2 خرداد 1401
کد مطلب : 161505
+
-

گرینویچ/روبات مترجم در مسجد‌الحرام


مکه مکرمه: چند ماه پیش خبر‌هایی از روبات‌های نظافتچی در مسجدالحرام منتشر شد که زائران هم از شیوه کارکرد آنها راضی بودند و اکنون به گزارش نشریه عربیه، قرار است روبات‌هایی که با 11زبان به پرسش‌های  زائران پاسخ می‌دهند، به سؤالات دینی آنها، به‌خصوص زنان پاسخ دهند. روبات‌هایی که زائران مسجدالحرام در مکه را راهنمایی می‌کنند، به 11 زبان عربی، انگلیسی، فرانسوی، روسی، فارسی، ترکی، مالایی، اردو، چینی، بنگالی، هاوسا صحبت می‌کنند. این روبات‌ها زائران را در مورد نحوه انجام مناسک عمره، فتواها، پاسخگویی به سؤالات و ارتباط مردم با علما از راه دور راهنمایی می‌کنند. این روبات‌های چهار چرخ دارای صفحه نمایش لمسی ۲۱اینچی و مجهز به سیستم توقف هوشمند هستند که امکان جابه‌جایی آسان و روان آنها را فراهم می‌کند. این روبات‌ها روی یک سیستم شبکه بی‌سیم وای‌فای با سرعت 5گیگاهرتز کار می‌کنند که انتقال سریع و با کیفیت داده‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

عاقبت رمز نداشتن گوشی

تگزاس: مادر یک کودک 2ساله که به لزوم رمز یا پترن گذاشتن برای گوشی تلفن همراه خود باور نداشت با سفارش چند ده‌تایی کودک خردسالش نظرش به کلی عوض شد. به گزارش سی‌ان‌ان، خانم برت مشغول کار در خانه بود که ناگهان پیک یک رستوران، زنگ خانه را زد و سفارش 32همبرگر و نوشیدنی و مخلفات را تحویل داد و گفت که پول آنها پرداخت شده است. آنجا بود که خانم برت متوجه دسته گلی که پسرش به آب داده شد. او که تنها مادر قربانی رمز نداشتن گوشی‌اش نیست، چند ساعت بعد هم سفارش‌های دیگری دریافت کرد که به‌نظر می‌رسد حقوق دست‌کم یک ماهه اش را باید صرف آنها کند. خبرهای مشابه این سبب شده تا به والدین هشدار داده شود که گوشی‌های تلفن همراه خود را در اختیار کودکان قرار ندهند.

واضح‌ترین تصویر درون زمین 

لندن:‌ دانشمندان به کمک نتایج یک پروژه تحقیقاتی مشترک، واضح‌ترین تصویر از درون زمین را به‌دست آوردند. به گزارش آی‌ای، آنها با تمرکز روی یک «ستون گوشته» بزرگ زیر مجمع الجزایر هاوایی، مشاهدات جالبی در مورد مرموزترین بخش‌های سیستم زمین‌شناسی کره زمین انجام داده‌اند. ستون گوشته‌ای یا ستون جُبه‌ای (Mantle plume) ستون یا توده‌ای فرضی از سنگ‌های بسیار داغ موجود در گوشته زمین است که تا سطح زمین بالا آمده باشد. ستون‌های گوشته‌ای عامل ثانویه اتلاف حرارت از زمین به‌ شمار می‌آیند. جریان‌ها و لایه‌های زیر زمین باعث بالا آمدن ستون‌های تنه‌مانندی از سنگ‌های گرم گوشته در بعضی نقاط می‌شود که تحت عنوان ستون گوشته‌ای معروف شده‌اند. براساس یافته‌ها و آنچه در این تصویر واضح درج شده  «سست‌کره» یا «خمیرکره» یا «استنوسفر» یا «گوشته بالایی زمین» لایه سنگ نرم و گرمادیده‌ای است که بلافاصله زیر سنگ‌کره سخت قرار گرفته و اجازه می‌دهد کفه‌های سنگ‌کره در حدود سطح زمین به آهستگی حرکت کنند. این لایه از ۱۰۰کیلومتری تا ۳۵۰کیلومتری عمق زمین ادامه دارد. این لایه زیر سنگ کره و بالای گوشته زیرین قرارداشته که این بخش از زمین حالت خمیری و نیمه جامد دارد. 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید