• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 1 خرداد 1401
کد مطلب : 161402
+
-

روسیه شیرگاز فنلاند را بست

فنلاند تاکنون 94 درصد از گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کرده است

اروپا
روسیه شیرگاز فنلاند را بست

قبل از آنکه اروپایی‌ها طرح خود برای توقف واردات گاز از روسیه را اجرایی کنند، روس‌ها شیرهای گاز را بستند تا فعلا فنلاندی‌ها را بدون گاز بگذارند.
شرکت گازپروم، دیروز اعلام کرد که تحول گاز از طریق خط‌لوله به فنلاند را به‌دلیل پرداخت نکردن بهای گاز با «روبل» متوقف کرده است. تصمیم روسیه برای توقف صادرات گاز به فنلاند تنها چند روز پس از آن اعلام شده که فنلاند همراه با سوئد به‌صورت رسمی درخواست خود را برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) ثبت کردند.
شرکت دولتی گازپروم روسیه در پی اعمال تحریم‌های غربی علیه مسکو که با سقوط ناگهانی ارزش پول این کشور همراه بود از 2ماه قبل اعلام کرد که پول گاز صادراتی خود را بعد از این فقط به روبل دریافت می‌کند. در سوی دیگر، اتحادیه اروپا اعلام کرده که شرکت‌هایی که وارد معاملات تجاری با روسیه با استفاده از روبل شوند خلاف تحریم‌ها عمل کرده و به همین دلیل جریمه سنگین خواهند شد. اقدام اروپا برای تحریم روسیه در حالی انجام شده که اروپایی‌ها 40درصد گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کنند. از همان ابتدا، بسیاری منتظر مقابله به مثل روسیه و قطع گاز اروپا از سوی این کشور بودند.
روسیه خط و نشان ‌کشیدن برای اروپا در زمینه صادرات گاز را با فنلاند آغاز کرده که حدود 1300کیلومتر با آن مرز مشترک دارد. تمایل فنلاند به عضویت در ناتو با اعتراض شدید مسکو روبه‌رو شده است. اساسا بهانه روسیه برای حمله به اوکراین هم موضوع تمایل این کشور برای عضویت در ناتو بود. فنلاند 94درصد از گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند و قطع گاز آن، پس از پایان ذخایرش، بدون شک این کشور را وارد یک دوره بحران جدی خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید