• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 1 خرداد 1401
کد مطلب : 161389
+
-

تفکیک بی‌تردید

نگاه
تفکیک بی‌تردید

شیدا اعتماد - روزنامه‌نگار

 این روزها که بحث انباشت زباله‌ها در حاشیه شهرها و جنگل‌ها داغ است، تصاویر یکی از محل‌های دپوی زباله را دیدم. تصاویر وحشتناک بود؛‌ کوهی مرتفع از زباله که حتی از توی عکس هم می‌شد بوی تعفنش را احساس کرد. رودی را دیدم که نوشته بودند رود نیست و شیرابه این زباله‌هاست و می‌رود که دریا و رودخانه و آب‌های زیرزمینی را آلوده کند. تصویر کوه زباله توی ذهنم ماند و فکر کردم به‌عنوان یک انسان شهرنشین چه کاری می‌توانم برای این زباله‌ها انجام بدهم.
خب بهترین راه‌حل برای حل معضل زباله، تولیدنکردن یا کم‌کردن حجم زباله تولیدی است؛ چیزی که با چند تکنیک ساده به‌راحتی در خانه قابل انجام است. یکی از مهم‌ترین و راحت‌ترین کارهایی که می‌توانیم انجام بدهیم تفکیک زباله خشک و‌ تر از مبدا است. با توجه به حجم بالای پلاستیک و بسته‌بندی که در خریدهای روزمره ما تولید می‌شود، تفکیک همین‌ها می‌تواند حجم زباله ما  را کاهش بدهد.
زباله‌های خشک تفکیک‌شده را می‌توانید به مراکز مخصوص تحویل بدهید یا اینکه آنها را در کیسه‌ای جداگانه و شفاف که محتویات داخل آن مشخص باشد در کنار سطل‌های شهرداری قرار بدهید. ماشین‌های مخصوص جمع پسماند که روزانه تردد می‌کنند به سرعت زباله خشک را جمع می‌کنند.
کار دومی که می‌توانیم انجام بدهیم مدیریت خرید و غذاهای تهیه شده در خانه است. اگر به اندازه بخریم و به اندازه مصرف کنیم مواد غذایی دور ریخته نمی‌شود و از حجم زباله کاسته می‌شود.
اگر بخواهیم یک قدم فراتر برویم و باز هم حجم زباله مصرفی را کاهش بدهیم و شیرابه زباله را به حداقل برسانیم می‌توانیم با قرار‌دادن پوست میوه‌ها و باقیمانده سبزیجات روی آبکشی که یک روزنامه کف آن انداخته‌ایم و نگه‌داشتنش برای چند ساعت این کار را انجام بدهیم. تهیه کمپوست برای کسانی که در شهرهای کوچک‌تر زندگی می‌کنند و حیاط یا باغ دارند راه‌حلی دیگر است که متأسفانه در آپارتمان‌های کوچک قابل انجام نیست.
یک قدم کوچک هم به‌هرحال یک قدم است. به‌عنوان یک شهروند کمترین کار ما در این شرایط می‌تواند تولید کمتر زباله باشد. هرقدر زباله کمتر تولید شود ارتفاع کوه زباله دیرتر بلند می‌شود. به امید روزی که راه‌حلی برای نابود‌کردن کوه سمی و رود مسمومش پیدا شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید