• پنج شنبه 13 مرداد 1401
  • الْخَمِيس 6 محرم 1444
  • 2022 Aug 04
یکشنبه 1 خرداد 1401
کد مطلب : 161344
+
-

از زینک چه می‌دانید؟

بدن شما نیاز به انواع مواد مغذی دارد تا عملکرد‌های اساسی آن درست و سالم پیش بروند. یکی از این مواد مغذی، زینک(روی) است؛ ماده‌ای معدنی که نقش مهمی در بسیاری از واکنش‌های بدن دارد؛ مثلاً شما برای بوییدن و چشیدن غذا‌هایی که می‌خورید به زینک نیاز دارید. ضمناً زینک (روی) در ترمیم زخم، سلامت سیستم ایمنی و باروری نقش دارد.
خانم‌ها روزانه به ۸میلی‌گرم زینک نیاز دارند، درحالی‌که آقایان به ۱۱میلی‌گرم زینک در روز نیازمندند. هرچند کمبود زینک شایع نیست اما افرادی که گیاهخوارند بیشتر در معرض کمبود زینک هستند، چون زینک بیشتر از هر چیزی در غذا‌های حیوانی وجود دارد.
علائم کمبود زینک شامل ریزش مو، اسهال، عفونت‌های مکرر، کاهش وزن، کندی در ترمیم زخم، ضایعات پوستی و کاهش حس چشایی و بویایی می‌شود. افرادی که آسم دارند ممکن است درصورتی‌که سطح زینک بدنشان خیلی افت کند، علائم آسم‌شان شدید شود.
زینک یک ماده معدنی چندکاره است و در باروری نیز نقش دارد. دریافت زینک کافی موجب بهینه شدن سطح هورمون‌ها شده و به تولید تخمک‌های سالم برای باروری کمک می‌کند.
زینک از جهت سلامت پوست نیز اهمیت دارد. مطالعات نشان می‌دهد کمبود زینک می‌تواند عوارض پوستی مانند اگزما و آکنه را بدتر کند. دریافت زینک کافی از طریق تغذیه می‌تواند به خانم‌ها کمک کند کمتر دچار آکنه شوند. شواهد علمی نشان می‌دهند دریافت زینک کافی می‌تواند با پشتیبانی از تولید کلاژن، فرایند پیری پوست را به تأخیر بیندازد؛ بنابراین زینک در ظاهرتان هم تأثیرگذار است.
تحقیقات نشان می‌دهد زینک موجب تولید سلول‌های استخوانی به نام اوستئوبلاست می‌شود و جلوی استئوکلاست‌ها را که تخریب‌کننده استخوان‌اند می‌گیرد. طبق آمار و مطالعات، افرادی که پوکی استخوان دارند معمولاً زینک بدنشان نسبت به افرادی که این عارضه را ندارند کمتر است.
انسولین هورمونی است که مسئولیت ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون را به‌عهده دارد، بنابراین برای سلامت بدن بی‌نهایت مهم است. زینک در تولید، ذخیره و ترشح انسولین در لوزالمعده نقش دارد؛ بنابراین کمبود زینک می‌تواند اثر منفی بر سطح انسولین بگذارد و منجر به تغییرات منفی در اشتها و سطح قند خون شود.
زینک می‌تواند برخی از عوارض منفی مرتبط با قاعدگی در زنان، مثلاً سندروم پیش از قاعدگی را تخفیف دهد.
زینک در گوشت قرمز و ماهی به‌وفور وجود دارد. هرچند غذا‌های حیوانی سرشار از زینک هستند اما برخی از منابع گیاهی نیز مقدار قابل‌توجهی زینک دارند که شامل غلات کامل، بنشن، مغز‌ها و بعضی از غذا‌های بسته‌بندی شده غنی شده با زینک می‌شوند. بهتر است زینک موردنیاز بدن خود را از منابع غذایی دریافت کنید مگر اینکه پزشک تشخیص دهد کمبود زینک دارید. اگر گیاهخوارید با پزشکتان در مورد مصرف مکمل زینک مشورت کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید