• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 28 آذر 1396
کد مطلب : 1613
+
-

در نخستین کنگره بین‌المللی 60 سال مددکاری اجتماعی ایران مطرح شد

14هزار مددجو تحت پوشش شهرداری هستند

آسیب اجتماعی
14هزار مددجو تحت پوشش شهرداری هستند

رضا صالحی امیری در نخستین کنگره بین‌المللی 60سال مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه شهرداری توجه ویژه‌ای به آسیب‌های اجتماعی دارد، گفت: اکنون 14هزار مددجو تحت پوشش شهرداری تهران هستند ضمن اینکه مراکزی برای ارائه خدمات به کودکان در معرض آسیب و زنان آسیب دیده در سطح شهر پیش‌بینی شده است. به گزارش همشهری، صالحی امیری گفت: شهرداری تهران از تمام ظرفیت‌های خود برای ارائه خدمات در حوزه آسیب‌های اجتماعی استفاده می‌کند. اکنون نیز یک‌هزار و 200خیریه در تهران که در حوزه کودکان در معرض آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند با شهرداری همکاری نزدیکی دارند.

معاون فرهنگی - اجتماعی شهرداری تهران درخصوص مراکز پرتو نیز گفت: اکنون در 22منطقه تهران شهرداری مراکز پرتو را دایر کرده که این مراکز خدمات مناسبی را به کودکان در معرض آسیب ارائه می‌دهند. ارائه خدمات به کودکان در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی فارغ از جنس، نژاد و تابعیت در مراکز پرتو، ساماندهی افراد بی‌خانمان در مددسراها، شناسایی، جذب و توانمند‌سازی‌ افراد آسیب دیده و در معرض آسیب اجتماعی، توانمند‌سازی‌ مبتنی بر جامعه افراد بهبود یافته از اعتیاد و حمایت اجتماعی مردمی از نیازمندان شهر تهران ازجمله برنامه‌های در حال اجراست. وی در ادامه افزود: با بهره‌گیری از ظرفیت NGO‌ها در حوزه‌های اجتماعی و محیط‌زیستی توانسته‌ایم ضمن توانمندسازی تشکل‌های غیردولتی، شبکه‌ای از فعالان اجتماعی متخصص و داوطلب را گرد هم‌آوریم و در راستای اهداف هزاره سوم گام برداریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری تهران سازمانی عمومی است که طی سالیان نه چندان دور، صرفاً به‌عنوان سازمانی خدماتی شناخته می‌شد و به ابعاد اجتماعی و زیست انسانی افراد در شهر کمتر توجه داشت، اظهار کرد: تغییرات شهر و جامعه شهری، پیچیدگی و گستردگی آسیب‌های اجتماعی، تغییرات کارکردی نهاد خانواده، دین و آموزش، ضرورت توجه به ابعاد انسانی شهر را بیش از پیش نمایان کرد و بر ساخت اجتماعی نیاز، تقاضا و انتظارات شهروندان و مسئولین شهری برای زیست شهری مطلوب، شهرداری تهران را از سازمانی خدماتی تبدیل به نهادی اجتماعی کرد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه تأکید کرد: مدیریت شهری در ابتدای این مسیر است و با تبدیل کلانشهر تهران به شهری انسان محور بسیار فاصله داریم؛ اما بر این باوریم که با تقویت مولفه سرمایه اجتماعی و توسعه مسئولیت پذیری اجتماعی در ابعاد فردی و سازمانی به این مهم دست خواهیم یافت. تلاش کنیم خشونت از دنیا حذف شود

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز دراین کنگره با اشاره به اینکه موضوع مدارا و امدادرسانی جزو مسائل جهانی با اهمیت است، گفت: مدارا فقط برای آسیب‌های اجتماعی کاربرد ندارد و در مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هم کاربرد دارد. هاشمی با اشاره به آخرین بیانیه یونسکو در زمینه مدارا در جهان گفت: براساس این بیانیه جهان از وضعیت اسفباری درخصوص تحمل و مدارا به سر می‌برد و باید تلاش شود تا خشونت از دنیاحذف شود. رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: همه افراد می‌توانند در معرض آسیب‌های اجتماعی باشند و اگر جمعیت ایران را حدود 80میلیون نفر درنظر بگیریم به همین تعداد مددجو و به همین تعداد نیز مددکار نیاز داریم. یعنی یک فرد از زمان تولد تا زمان فوت احتیاج به مددکاری دارد و حتما نباید در معرض آسیب‌های اجتماعی و یا آسیب دیده باشد که نیازمند مددکاری باشد، بلکه باید به مسئله پیشگیری در جامعه توجه کرد تا افراد دچار آسیب نشوند. در عین حال همه افراد جامعه باید از مددکاری آگاهی داشته باشند و با مدارا زندگی زیبایی را برای خود و دیگران رقم بزنند.

لایحه بیمه‌های اجتماعی در راه مجلس رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز با اشاره به توانمند‌سازی‌ به‌عنوان بهترین روش برای مددجویان گفت: افزایش 3برابری مستمری مددجویان نمی‌تواند مشکلات آنها را کم کند. سیدحسن موسوی چلک گفت: 2ماموریت اساسی برای حوزه مددکاری اجتماعی ترسیم شده است که از آن جمله می‌توان به ارتقای مستمر کیفیت زندگی مردم و همچنین توسعه شاخص‌های سلامت اجتماعی اشاره کرد. مددکاران اجتماعی در گذشته فردمحور بوده و در آینده ما باید به سمت خانواده‌محور و جامعه محور حرکت کنیم.باید از مددکاری اجتماعی عمومی به سمت مددکاری تخصصی تغییر روش بدهیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از اشکالات جدی در حوزه مددکاری اجتماعی این است که برای این مجموعه خارج از این دستگاه تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: ما باید بتوانیم با تغییر مسیر به سمت سیاستگذاری حرکت کنیم و تأثیر زیادی را در این حوزه داشته باشیم. ارائه خدمات مستقیم باید تغییر کند و ما به جای اینکه به این خدمات روی آوریم باید به سمتی برویم که حساسیت لازم را بین مسئولان و مردم ایجاد کنیم. وی با انتقاد از رویکرد دولت‌محور در حوزه مددکاری اجتماعی اظهار کرد: این رویکرد باید به سمت مردم محور تغییر کند چرا که محکوم به شکست و باعث گسترش سازمان‌هایی نظیر بهزیستی، زندان‌ها و... خواهد شد. هم‌اکنون 15میلیون پرونده قضایی در کشور وجود دارد که نشان‌دهنده وجود رویکرد دولت محور و قضایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.

موسوی چلک گفت: پرداخت مستمری حتی به میزان 30برابر نیز نمی‌تواند افراد را به سمت توانمندسازی ببرد و در این زمینه باید تغییر روش بدهیم که البته دولت دوازدهم لایحه بیمه‌های اجتماعی را تهیه کرده است که امیدواریم هرچه زودتر این لایحه به مجلس ارسال و در نهایت تصویب شود. توانمندسازی، عدالت، اعتماد، افزایش مشارکت‌های مردمی، نشاط، سیاستگذاری، تاب‌آوری اجتماعی و... از مواردی است که باید در بخش توسعه اجتماعی به آنها توجه شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید