• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 31 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161282
+
-

تغییر به نفع محرومان

مشترکان پرمصرف گاز نقره‌داغ می‌شوند

با تغییر تعرفه آب، برق و گاز، قبض‌های پرمصرف‌ها به قیمت آزاد صادر می‌شود

یارانه
مشترکان پرمصرف گاز نقره‌داغ می‌شوند

تعرفه آب، برق و گاز پرمصرف‌ها امسال هم به حکم قانون مصوب مجلس افزایش می‌یابد. البته دولت در حال برنامه‌ریزی است تا فشار افزایش تعرفه‌ها بیشتر به دهک‌های پرمصرف وارد شود و بخش زیادی از مشترکان با افزایش بهای خدمات یادشده مواجه نشوند.
 به گزارش همشهری، همزمان با اجرای طرحی مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی، گام بعدی دولت اجرای مصوبه دیگر مجلس است. طبق قانون بودجه، امسال وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند تعرفه آب، برق و گاز پرمصرف‌ها را اصلاح کنند. به ‌گفته مقامات وزارت نفت، افزایش تعرفه گاز مشترکان  پرمصرف خانگی با تصمیم نهایی دولت از ابتدای خرداد امسال اجرایی خواهد شد؛ در نتیجه پرمصرف‌ها در پایان خرداد ماه باید منتظر قبض‌های جدید با ارقام بالاتر از سال قبل باشند.
قانون بودجه امسال مصوب مجلس، وزارتخانه‌های نفت و نیرو را موظف کرده تعرفه آب، برق و گاز مشترکان را به‌گونه‌ای اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی، تعرفه مشترکان کم‌مصرف، خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به‌صورت یارانه‌ای، مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به‌صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب، برای خانوارهای مذکور براساس بُعد خانوار محاسبه خواهد شد. همچنین میزان افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به اندازه‌ای تعیین شود که بار مالی رایگان کردن تعرفه مشترکان کم‌مصرف را جبران کند و به تأمین منابع جدید نیاز نداشته باشد.

دولت چه تصمیمی می‌گیرد؟
قرار است آیین‌نامه اجرایی افزایش تعرفه آب، برق و گاز پرمصرف‌ها به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت و نیرو تهیه و ظرف یک ‌ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران برسد. با گذشت 2ماه از سال هنوز این آیین‌نامه مصوب نشده، اما وزیر نفت گفته منتظر تصمیم دولت هستیم. جواد اوجی با اشاره به اینکه خوشبختانه یکی از اقدام‌های دولت سیزدهم افزایش تعرفه برای مشترکان پرمصرف گاز بود که پارسال در آذرماه رقم خورد، ادامه داد: در گام اول هیچ تغییری در قیمت 3پله نخست که تقریبا ۷۵ درصد مشترکان بودند و بیش از ۵۰ درصد مصرف را داشتند، صورت نگرفت. وزیر نفت با بیان اینکه در بحث تعرفه‌های گاز ۱۲ پله تعریف شده، اعلام کرد: از پله ۴ تا پله ۱۲ مشترکان پرمصرف هستند که طبق مصوبه، هزینه هر پله نسبت به پله قبل ۴۰ درصد افزایش می‌یابد؛ یعنی 3پله نخست که ۷۵ درصد مشترکان هستند هیچ افزایش قیمتی ندارند. ولی از پله ۴ که شروع مشترکان پرمصرف است، افزایش نرخ‌ها انجام شد ولی چون پارسال نمی‌خواستیم تکانه‌ اقتصادی اتفاق بیفتد اجرای بخشی از قانون را به سال ۱۴۰۱ موکول کردیم. او با اشاره به اینکه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب کرده قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف باید بدون یارانه باشد، تأکید کرد: کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند که پس از نهایی شدن به دولت ارائه خواهد شد. اوجی اضافه کرد: فکر می‌کنم این آیین‌نامه در یکی، دو ماه آینده به دولت ارائه شود.

تعرفه‌های جدید گاز از امروز
مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز اما اعلام کرد: تغییر تعرفه‌های گاز امسال زودتر ابلاغ می‌شود تا مشترکان پرمصرف فرصت انجام اقدامات لازم برای مدیریت مصرف را داشته باشند. جلال نورموسوی تأکید کرد: شرکت ملی گاز از طریق وزارت نفت پیشنهادهای خود را درباره تغییر تعرفه‌های گاز پرمصرف‌ها به دولت ارسال کرده، زیرا طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، تعیین تعرفه‌ها از اختیارات دولت است و اگر ابلاغیه جدیدی به شرکت ملی گاز ارسال شود، برای ما لازم‌الاجراست و آمادگی آن را داریم. نورموسوی درباره زمان اجرای مصوبه افزایش قیمت گاز خانگی گفت: انتظار داریم از خرداد ماه بتوانیم ابلاغیه را دریافت کنیم تا مقدمات کار برای سیستم مکانیزه و اطلاع‌رسانی فراهم شود تا به دوره سرد برسیم؛ البته ابلاغیه شامل دوره گرم نیز می‌شود، اما چون مصارف دوره گرم بسیار پایین است، از نظر مبلغ گازبها محسوس نیست ولی تشریح این موضوع نیاز به زمانبندی دارد و باید این فرصت را هم برای مردم فراهم کنیم که اقدامات لازم برای مدیریت مصرف خود را انجام دهند. انتظار داریم ابلاغیه از اوایل خرداد به دستمان برسد.

آب و برق چقدر گران می‌شود؟
به گزارش همشهری، درحالی‌که ظرف 4سال گذشته تعرفه‌های آب و برق در اردیبهشت هر سال تغییر می‌کرد، هنوز مقام‌های وزارت نیرو ارقام جدید تعرفه آب و برق مشترکان پرمصرف را برای سال ‌جاری فاش نکرده‌اند؛ براساس مصوبه سال97 هیأت دولت، وزارت نیرو اجازه دارد متوسط تعرفه‌های آب و برق را از ابتدای اردیبهشت هر سال بدون تغییر ساختار تعرفه‌ها 7درصد برای همه مشترکان افزایش دهد. حالا سؤال اصلی اینجاست آیا وزارت نیرو همانند وزارت نفت، پیشنهاد افزایش قیمت آب و برق پرمصرف‌ها به قیمت غیریارانه‌ای را به دولت خواهد برد؟ 
پیش‌بینی می‌شود قیمت آب، برق و گاز دست‌کم 25درصد از کل مشترکان از ابتدای خرداد امسال با مصوبه دولت به استناد قانون بودجه 1401با قیمت آزاد حساب شود که در این صورت پرمصرف‌ها نقره‌‌داغ خواهند شد. البته ممکن است دولت با هدف مدیریت بازار و قیمت‌ها، فعلا مصوبه افزایش تعرفه آب و برق را با فاصله زمانی بیشتر از تعرفه گاز نهایی و ابلاغ کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید