• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 31 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161266
+
-

خانه‌تکانی در پروژه‌های عمرانی آذربایجان غربی

هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری‌ برخی از پروژه‌های عمرانی قدیمی استان تعیین تکلیف شدند

‌رئیس‌جمهوری در بیست‌ویکمین سفر استانی خود روز گذشته (جمعه 30اردیبهشت) به آذربایجان غربی سفر کرد. به گزارش همشهری ، رونمایی از ماهواره اروم‌ست، بازدید از دریاچه ارومیه، بهره‌برداری از پالایشگاه قیر و تالار مرکزی ارومیه، مدرسه شبانه‌روزی شوط، اهدای زمین به خانواده چهارقلوهای سلماسی و صحبت و بررسی مواردی چون کمبود آب در خوی، آزادراه تبریز- ارومیه، کریدور بزرگراهی غرب کشور، معیشت مرزنشینان، راه‌آهن، مشکلات آب روستاییان، بیمارستان سلماس، بازارچه‌های مرزی و مشکلات زنان عشایر از دیگر جنبه‌های مهم در این سفر بود.

بهره‌برداری پالایشگاه قیر ارومیه 
واحد تولید روزانه ۱۰۰۰تن قیر پالایشگاه قیر ارومیه مجهز به فناوری نسل سوم در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید. این پالایشگاه مجهز به فناوری نسل سوم تولید قیر با ۲۰۰۰میلیارد ریال راه‌اندازی شده است. وزیر راه‌وشهرسازی در این‌باره گفت: پالایشگاه قیر ارومیه مجهز به نسل سوم می‌تواند نقش خوبی در توسعه و بهسازی راه‌های استان داشته باشد که امیدواریم برای استان پر خیر و برکت باشد. رستم قاسمی با بیان اینکه وضعیت راه‌های استان چندان مناسب نیست و یک عقب‌ماندگی در مقایسه با شاخص‌های کشوری دارد، گفت: با اختصاص اعتبار مدنظر در این سفر ریاست‌جمهوری امیدواریم تحول در این زمینه شاهد باشیم.

تکمیل کریدور بزرگراهی تا سال آینده
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره کریدور بزرگراهی غرب نیز گفت: ۷۰۰۰میلیارد تومان اعتبار برای توسعه بخش حمل‌ونقل و ریلی آذربایجان‌غربی تخصیص می‌یابد که می‌تواند در توسعه استان بسیار مؤثر باشد.
قاسمی با بیان اینکه کریدور بزرگراهی غرب کشور یکی از مهم‌ترین کریدورهای کشور است که ما را به چند پایانه مهم با کشور‌های همسایه متصل می‌کند و می تواند مزیت ترانزیتی بسیار خوبی برای کشور داشته باشد، افزود: کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول ۱۵۳۰کیلومتر، مرز بازرگان در آذربایجان غربی را به بندر امام خمینی (ره) در خوزستان متصل می‌کند و ۳۵درصد این شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای به طول ۵۶۹کیلومتر در این استان  احداث می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود و احداث کریدور بزرگراهی شمال‌غرب کشور کمک شایانی به این امر می‌کند، افزود: کریدور بزرگراهی غرب کشور در جنوب آذربایجان‌غربی به طول ١٨٩کیلومتر و شمال آذربایجان‌غربی به طول ۱۱۱کیلومتر در حال اجراست که طی امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

تکلیف قطعه سوم آزادراه ارومیه ـ تبریز
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به وضعیت نامناسب و بلاتکلیفی طرح آزادراه ارومیه ـ تبریز به لزوم برگزاری جلسه ویژه جهت تعیین تکلیف این طرح تأکید کرد.
قاسمی‌گفت: این طرح به هر دلیلی سال‌هاست متوقف شده که برای از سرگیری تونل و پروژه باید جلسه‌ای برای تعیین تکلیف ادامه کار با بنیاد تعاون ناجا برگزار شود. بالاخره باید معلوم شود این پروژه را ادامه می‌دهند یا رغبت ندارند که به‌نظر می‌رسد با شرایط فعلی تمایل به ادامه پروژه ندارند. وی افزود: درصورت قطع همکاری باید تسویه حساب انجام شود و روش‌های دیگری را درنظر بگیریم. به‌زودی جلسه ویژه این پروژه را در تهران برگزار خواهیم کرد، باید وضعیت این آزادراه تعیین تکلیف شده و با حضور نمایندگان هر 2استان مجاور بررسی‌ها انجام پذیرد. آزادراه ارومیه ـ تبریز ردیف معلوم و مشخصی دارد و بخشی از آن نیز مربوط به سرمایه‌گذاری است. قاسمی ادامه داد: بیش از 80درصد از سهم کار انجام شده متعلق به دولت است، اما تا زمانی که پروژه اینگونه بلاتکیف باشد نمی‌توان نظر قطعی درباره اعتبار مورد نیاز داد.

وعده تکمیل بیمارستان سلماس 
یکی از پروژه‌های مهم آذربایجان غربی که در سفر رئیس‌جمهوری مورد توجه قرار گرفت، بیمارستان سلماس بود. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در این‌باره گفت: بیمارستان سلماس سال آینده تکمیل می‌شود. پروژه بیمارستان ۲۲۰تختخوابی سلماس در زمینی به مساحت ۵۴هزار مترمربع و زیربنای ۱۸هزار و ۳۱۷متر در 2طبقه در حال ساخت و این پروژه دارای اسکلت بتن آرمه و دارای ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی است.

افتتاح تالار مرکزی ارومیه 
تالار مرکزی ارومیه جزو 8تالار بزرگ کشور محسوب می‌شود و در ۱۲هزار مترمربع زمین و با ۱۸هزار مترمربع زیربنا در سال ۱۳۸۶ کلنگ‌زنی شد. این تالار دارای ۲سالن برای نمایش و موسیقی، بخش پلاتو و سالن بلک باکس، نگارخانه، پارکینگ و بخش‌های مختلف است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: تالار مرکزی شهر ارومیه که بیش از ۱۵سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهره‌برداری رسید. علیرضا نوروزی با بیان اینکه تالار مرکزی ارومیه دارای سالنی به گنجایش 1200نفر، سالن هنرهای نمایشی «وی‌پی‌ای»، سالن موسیقی ۴۵۰نفری و محیط روباز برای اجرای نمایش به ظرفیت ۳۰۰نفر است، افزود: توجه دولت به پروژه‌های فاخر فرهنگی به اندازه‌ای است که مشکلات اقتصادی و کمبود اعتبار مانع اختصاص بودجه به این طرح نشده.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید