• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 29 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161147
+
-

در نشست‌ خبری گزارشگر ویژه سازمان ملل مطرح شد

تأیید حقانیت ایران در تحریم‌های ظالمانه آمریکا

سیاست خارجی
تأیید حقانیت ایران در تحریم‌های ظالمانه آمریکا

گزارشگر ویژه سازمان ملل پس ‌از 12روز حضور در ایران، دیروز در نشستی خبری در محل کتابخانه ملی، به تشریح ابعاد مختلف «تأثیرهای منفی اقدامات یک‌جانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق‌بشر در ایران» پرداخت و از دولت آمریکا خواست بلافاصله تحریم‌ها علیه مردم ایران را لغو کند؛ تحریم‌های ظالمانه‌ای که زندگی مردم کشورمان را دچار مشکل کرده ‌است.
به‌گزارش همشهری، النا دوهان در گزارش 8صفحه‌ای خود به تأثیر مخرب تحریم‌ها بر حوزه‌هایی مانند سلامت، آموزش و پرورش، فرهنگ، اقتصاد، ورزش و صنایع‌دستی اشاره کرد و به بررسی تبعات این موضوع به‌ویژه بر زندگی خانواده‌های کم‌درآمد ایرانی و همچنین سالمندان پرداخته ‌است.
وی به این موضوع هم اشاره کرد که کمک‌های سازمان‌های مختلف نیز به‌ دلیل مشکلاتی که در زمینه انتقال پول وجود دارد، تأثیری بر کم شدن تبعات تحریم‌ها نداشته و موج جدید تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا، زندگی مردم را درایران با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده ‌است. دوهان با تأکید بر اینکه تحریم بانک مرکزی ایران، خدمات‌دهی به عامه مردم را دچار مشکل می‌کند، تصریح‌کرد که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا حقوق ‌بشر را زیرپا گذاشته و بسیاری از شرکت‌ها و نهادها را درگیر «نقض قانون» کرده ‌است؛ «تحریم‌های یک‌جانبه، وضعیت حقوق انسانی را در ایران به‌خطر انداخته و به معیشت مردم و طبقه آسیب‌پذیر، صدمه زده ‌است. این تحریم‌ها زمینه‌ساز بروز مشکلات در تبادل‌های مالی و بانکی شده و اتباع کشورهای دیگر را هم با مشکل مواجه کرده ‌است.»

دارایی‌های ایران را آزاد کنید
گزارشگر ویژه سازمان ملل در این نشست ‌خبری از دولت آمریکا خواست به وضعیت اضطراری و تحریم‌ها علیه ایران پایان دهد و محدودیت‌های تحریمی پیش‌روی مردم ایران برای دسترسی به غذا، دارو، آب و بهداشت را متوقف کند. وی همچنین از کشورهایی که اقدام به بلوکه کردن دارایی‌های ایران کرده‌اند، درخواست کرد این دارایی‌ها را آزاد کنند.
وی با بیان اینکه گزارش نهایی وی در سپتامبر2022در شورای حقوق‌ بشر ارائه خواهد شد، از راستی‌آزمایی اطلاعات خبر داد و به تشریح دیدارهای خود پرداخت. دوهان به این موضوع هم اشاره کرد که در سفر 12روزه خود به ایران با نمایندگان دولت، چند عضو جامعه مدنی، نمایندگان نهادهای مالی بخش‌خصوصی و دولتی، دانشگاهیان، آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و دیپلمات‌‌های خارجی در ایران دیدار کرده‌است.

هدف؛ منزوی‌کردن ایران از اقتصاد جهانی
گزارشگر ویژه سازمان ملل در این نشست‌ با بیان اینکه آمریکا از دهه1970تحریم‌های مالی و تجاری گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کرده ‌است، هدف مقام‌های این کشور از وضع چنین تحریم‌هایی را منزوی کردن جمهوری ‌اسلامی از نظام مالی و تجاری جهان ارزیابی کرد. دوهان به افزایش اقدام‌های تحریمی آمریکا علیه مردم ایران از سال2010 اشاره کرد و گفت: موج جدید تحریم‌ها بانک‌های ایران را نیز پوشش داد و از سال ۲۰۱۲ هم تحریم‌ها به بخش‌های نفتی و کشتیرانی ایران تحمیل شد. وی به توافق هسته‌ای سال2015 هم اشاره کرد و افزود: اگرچه بعد از حصول توافق برجام، تحریم‌های ثانویه علیه ایران برداشته شد، اما پس ‌از خروج آمریکا از برجام، تحریم‌ها علیه ایران دوباره بازگشت و کانادا هم تحریم‌های زیادی علیه بخش‌های اصلی ایران اعمال کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید