• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 29 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161139
+
-

تأیید و تکذیب افزایش قیمت شوینده‌ها

دولت و انجمن صنفی تولیدکنندگان محصولات شوینده و بهداشتی، افزایش قیمت این اقلام و فهرست منتشرشده در فضای مجازی را تکذیب می‌کنند

بازار
تأیید و تکذیب افزایش قیمت شوینده‌ها

کارخانه‌های تولیدی محصولات شوینده و بهداشتی فعلا مجوزی برای افزایش قیمت ندارند و هرگونه تغییر قیمتی در زمینه این اقلام گرانفروشی و تخلف است. به گزارش همشهری، روز گذشته نامه‌ای بدون تاریخ، مهر و امضا در سربرگ انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شد که از افزایش 30 تا 80درصدی قیمت اقلام شوینده شامل پودرهای شوینده دستی و ماشینی، مایعات دستشویی و ظرفشویی، شامپو، صابون و خمیردندان خبر می‌داد. انتشار این نامه بلافاصله با واکنش مقام‌های دولتی مواجه شد. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: جدول مربوط به افزایش قیمت انواع مواد شوینده در فضای مجازی غیرمستند و غیرواقعی است. انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی نیز در اطلاعیه جداگانه‌ای فهرست منتشرشده را تکذیب کرد. دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی روز گذشته در گفت‌وگو با همشهری ضمن رد شایعه افزایش قیمت تولیدات این صنایع، گفت: هنوز هیچ اتفاقی درخصوص افزایش قیمت محصولات شوینده و بهداشتی نیفتاده و من نمی‌دانم این شایعه از کجا شروع شده است. جمشید فروزش با اشاره به اینکه انجمن هنوز درخصوص تغییر قیمت تولیدات این صنایع تصمیم‌گیری نکرده است، اضافه کرد: فهرستی که در فضای مجازی دست‌به‌دست شده فاقد تاریخ و مهر و امضاست و اگر انجمن صورتجلسه‌ای هم در این زمینه تنظیم کرده یا مصوبه‌ای داشته باشد حتما باید این مصوبه دارای مهر، امضا و تاریخ باشد تا جنبه‌ای قانونی به‌خود گیرد.

زمان تغییر قیمت‌ها مشخص نیست
اوایل اردیبهشت‌ماه و همزمان با رشد قیمت‌های جهانی، زمزمه‌هایی درباره احتمال افزایش قیمت شوینده‌ها شنیده شد. از سوی دیگر این اقلام در سال‌های اخیر با توجه به تورم و رشد هزینه‌های تولید و تغییرات نرخ ارز، هر سال درصدی از رشد قیمت را تجربه کرده‌اند و به‌نظر نمی‌رسد امسال نیز این قاعده استثنابردار باشد. در چنین شرایطی، به‌رغم تکذیب شایعه افزایش قیمت شوینده‌ها، مصرف‌کنندگان، با استناد به تجربه‌های گذشته، درباره افزایش قیمت محصولات پرمصرفی مثل شامپو و پودرهای شوینده در آینده نگرانند. دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در این‌باره به همشهری گفت: با توجه به اینکه نهاده‌های تولید و هزینه‌های حقوق و دستمزد به‌شدت بالا رفته احتمال اینکه درصدی از تعدیل قیمت را داشته باشیم وجود دارد ولی اینکه این تغییرات به چه میزان باشد و چه زمان اتفاق بیفتد، هنوز چیزی مشخص نیست. فروزش در پاسخ به این پرسش که انجمن چه زمان این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد، گفت: فعلا با توجه به شرایط حساس بازار نمی‌توانم در این زمینه اظهارنظری داشته باشم اما آنچه مسلم است تا زمان اعلام رسمی تغییر قیمت محصولات، هرگونه افزایش قیمتی غیرقانونی است.

تأثیر لیست‌های قیمتی بر بازار
افزایش نرخ شوینده‌ها در شرایطی تکذیب شده است که پیش از این نیز فهرست‌های مشابه دیگری از افزایش قیمت دیگر محصولات در فضای مجازی منتشر شده بود که بلافاصله تکذیب تشکل‌های تولیدی را به‌دنبال داشت اما آنچه در عمل اتفاق افتاد این بود که مصرف‌کنندگان مجبور شدند محصولات مورد نیازشان را با همان فهرست‌های تکذیب شده بخرند. در اغلب موارد به‌ویژه در ماه‌های اخیر مشاهده شده کمی بعد از انتشار فهرست‌هایی از این دست، قفسه‌های فروشگاه‌ها از کالا خالی می‌شود و این اقلام یا با خریدهای هیجانی سر از انباری خانه‌ها در می‌آورد و یا به قصد فروش با قیمت بالاتر به انبار فروشگاه‌ها بازمی‌گردد. این سناریوی تکراری از دی‌ماه سال گذشته برای روغن و در یک‌ماه گذشته برای ماکارونی رخ داد.

رشد قیمت به ارزبری بستگی دارد
نکته‌ای که درباره افزایش قیمت شوینده‌ها و محصولات بهداشتی وجود دارد، درصدهای متفاوت افزایش قیمت این اقلام است. آبان سال99، قیمت مصوب 6محصول شوینده و بهداشتی شامل پودر ماشین‌لباسشویی، صابون، مایع ‌ظرفشویی، مایع ‌دستشویی، خمیردندان و شیشه‌پاک‌کن رشد ۴۰درصدی را تجربه کرد و قیمت سایر محصولات شوینده و بهداشتی ۳۰درصد افزایش یافت. در سال1400 هم درصد تغییرات در برخی محصولات متفاوت بود. مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، پودر و مایع لباسشویی، صابون، خمیردندان و محصولات دارای تریگر، حداکثر ۲۵درصد افزایش یافت و سایر محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی حداکثر ۲۰درصد گران شدند. فروزش، دلیل این موضوع را درصد متفاوت وابستگی این محصولات به مواد پایه و مواد وارداتی اعلام کرد و گفت: بعضی از شوینده‌ها و محصولات بهداشتی مثل پودرهای شوینده درصد وابستگی ارزی بیشتری دارند که با توجه به شرایط غیرعادی اقتصاد جهانی ناشی از مشکل اوکراین و روسیه و همچنین افزایش دستمزد، تولید این اقلام برای شرکت‌ها با هزینه بیشتری همراه است. دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی از اعلام رقمی دقیق برای افزایش احتمالی قیمت محصولات این صنایع خودداری و ضمن آن تأکید کرد: در تعامل میان انجمن و نهادهای تصمیم‌گیر در زمینه قیمت نهایی محصولات، انجمن تلاش خواهد کرد برای رفاه حال مصرف‌کنندگان با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی، حداقل ممکن را برای افزایش قیمت شوینده‌ها درنظر بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید