• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16112
+
-

گسترش بوم‌گردی، هدف استانِ هزار‌روستا

مدیرکل میراث فرهنگی استان: به افرادی که اقامتگاه بوم‌گردی ایجاد کرده‌اند تا یک میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت شده است

گردشگری
گسترش بوم‌گردی، هدف استانِ هزار‌روستا




مریم جباری| اراک- خبرنگار:

مرکزی در کنار بنا‌های تاریخی‏، طبیعت زیبا و میراث کهنی که از صد‌ها و شاید هزار سال قبل به یادگار مانده،‌ دارای 1210 روستاست که از این تعداد حدود 40 روستا، به منظور جذب گردشگر، به عنوان هدف گردشگری استان انتخاب شده‌اند. این ظرفیت عظیم در حوزه گردشگری روستایی می‌تواند پایگاهی مطمئن و ماندگار در زمینه جذب گردشگر داخلی و خارجی باشد. بدون شک به سرانجام رسیدن این کار تنها با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و تقویت زیرساخت‌های روستایی در حوزه گردشگری میسر می‌شود. بنا به آماری که مسئولان استان ارائه کرده‌اند، مرکزی توانسته است در درخواست متقاضیان ایجاد خانه‌های بوم‌گردی رشدی حدود 270درصدی به دست بیاورد. با این حال اکثر این آمار‌ها هنوز روی کاغذ است و این استان با وجود ظرفیت‌های فراوانی که در این بخش دارد هنوز نتوانسته به جایگاهی که در زمینه جذب و تقویت گردشگر برازنده آن است، دست پیدا کند.
صنعت گردشگری روستایی در بسیاری از استان‌های دیگر باعث توسعه و رونق اقتصادی شده و در رشد و شکوفایی روستاها نیز تأثیرگذار بوده است. توسعه این صنعت ماندگاری روستاییان در روستاها را نیز به همراه خواهد داشت.


پیش‌بینی آینده خوب در حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی

در این زمینه یک راهنمای گردشگری و بوم‌گردی استان می‌گوید: در چند سال‌ اخیر صنعت گردشگری و بوم‌گردی در استان‌های مستعد کشور جایگاه نسبتاً خوبی به دست آورده و مرکزی نیز توانسته با توجه به ظرفیت‌هایی که در این بخش دارد تا حدودی موفق عمل کند.

«رامین حمیدیان» به همشهری بیان می‌کند: بدون تردید توجه به این ظرفیت رشد و شکوفایی اقتصادی استان را به همراه خواهد داشت، البته به شرطی که اقامتگاه‌های بوم‌گردی و جذاب برای گردشگران خارجی و داخلی ایجاد شود. در این زمینه باید روستاهای هدف گردشگری استان شناسایی شوند و با یک برنامه‌ریزی هدفمند از این ظرفیت‌ها استفاده شود. همچنین الزاماتی از جمله تعریف اقامتگاه‌های گردشگری و بوم‌گردی و ایجاد زیرساخت‌ها قطعاً در توسعه این صنعت تأثیرگذار است.

وی می‌گوید: البته ایجاد خانه‌های بوم‌گردی نیاز به حمایت از افرادی دارد که متقاضی ایجاد این خانه‌ها هستند. خوشبختانه تسهیلات مناسبی در این بخش اختصاص یافته است که می‌توانیم در صورت تداوم این حمایت‌ها آینده خوبی را برای بوم‌گردی استان پیش‌بینی کنیم. در کنار این موضوع می‌توان با تقویت و مشارکت بخش خصوصی و تلاش تشکل‌های مردمی و جذب سرمایه‌گذاران برای احیای روستاهایی که هدف گردشگری معرفی شده‌اند و قدمت و ارزش فرهنگی و تاریخی دارند، تلاش کرد.

حمیدیان ادامه می‌دهد: توجه به صنعت گردشگری به‌ویژه بوم‌گردی در کنار صنایع استان که هیچ‌گونه توسعه‌ای را به همراه نداشته، بسیار مهم و ضروری است. صنعت گردشگری می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای تقریباً 10 نفر اشتغال ایجاد کند، اما صنایع هم‌اکنون با مشکلات جدی در بخش اشتغالزایی مواجه هستند. به منظور توسعه گردشگری و بوم‌گردی باید عزم استانی وجود داشته باشد، زیرا وجود یک‌سوم مشاهیر کشور در مرکزی و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی جزو ظرفیت‌های بکری است که به‌جرأت می‌توان گفت مختص این استان است.
این راهنمای بوم‌گردی استان می‌افزاید: استفاده از فعالان گردشگری و راهنمایان بوم‌گردی در زمینه راهنمایی گردشگران نیز با توجه به اینکه از مقاصد گردشگری اطلاعات کافی دارند، در تقویت بوم‌گردی تأثیرگذار خواهد بود. حمیدیان اظهار می‌کند: هم‌اکنون 25 راهنمای فعال که دارای کارت شناسایی معتبر هستند در استان فعالیت می‌کنند. آنان می‌توانند در روستاهایی که میزان بازدید گردشگران در آنها زیاد است اطلاعات لازم را به گردشگران منتقل کنند.


افزایش تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز می‌گوید: هم‌اکنون تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان نسبت به سال‌های گذشته افزایش خوبی داشته است و 77 واحد ایجاد شده‌اند و فعال هستند.

«سید محمد حسینی» بیان می‌کند: خوشبختانه تاکنون برای حمایت از متقاضیانِ ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقدامات خوبی انجام شده و به این افراد تا یک میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت از صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده است. با توجه به وجود ظرفیت‌های بسیار خوب در حوزه گردشگری استان، تاکنون 36 درخواست تشکیل پرونده، 13 اقامتگاه در حال ساخت و 24 تبدیل وضعیت اماکن قدیمی و تاریخی به اقامتگاه ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌های مورد توجه میراث فرهنگی که در دستور کار قرار دارد ایجاد اشتغال پایدار روستایی است و یکی از مواردی که در این زمینه تاثیر مثبتی دارد ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی است، زیرا این اقامتگاه‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، موجب افزایش رفت و آمد گردشگران به روستاها و رونق اقتصاد بومی منطقه می‌شوند.
حسینی اظهار می‌کند: با توجه به توسعه زندگی شهرنشینی، بسیاری از افراد برای فرار از زندگی پرتلاطم و ماشینی علاقه‌مند به پناه بردن به طبیعت هستند که اقامتگاه‌های بوم‌گردی این شرایط را برای این افراد فراهم می‌کند.

وی می‌گوید: در چند سال گذشته گردشگران داخلی و خارجی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استقبال بسیار خوبی کرده‌اند که در صورت تقویت و توسعه زیرساخت‌های لازم می‌توان از این استقبال به عنوان فرصتی بسیار مناسب برای توسعه و ترویج فرهنگ‌های مختلف بومی و منطقه‌ای استفاده کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان می‌کند: فعالیت شورای پژوهش روستایی به منظور توسعه بوم‌گردی، به عنوان یک صنعت تأثیرگذار در اقتصاد کشور، در روستاهای استان محقق شده است که می‌تواند در آشنایی گردشگران با نقاط مختلف تاریخی و فرهنگی استان تأثیرگذار باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید