• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 27 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160942
+
-

بزرگترین بازارچه دستفروشان این‌هفته در خلازیر افتتاح می‌شود

ساماندهی به‌جای حذف دستفروشان

فاز نخست ساماندهی دستفروشان شهر تهران در تجریش، ولیعصر، هفت‌تیر، خیابان شهرزاد و خیابان پانزده خرداد در حال اجراست؛ اتفاقی که مدتی پیش رخ داد و قرار شد در فازهای بعدی معابر دیگر پایتخت که محل کسب‌وکار دستفروشان است، ساماندهی شود. به گزارش همشهری، صبح دیروز نشست خبری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران برگزار شد. قدرت‌الله محمدی گفت: «حذف دستفروشان اقدام درستی نیست. بهترین مکان‌ها برای ساماندهی این افراد درنظر گرفته شده است. ۵هزار و ۶۰۰دستفروش در ۴۵روزبازار حضور دارند. امسال تعداد روزبازارها به ۶۰بازار افزایش و ظرفیت پوشش ۱۰هزار دستفروش را خواهد داشت.» او با اشاره به وضعیت ساماندهی دستفروشان در 5محور، ادامه داد: «روزانه حدود یک میلیون تردد در خیابان پانزده خرداد صورت می‌گیرد. اگر آتش‌سوزی در این خیابان رخ دهد، رسیدن آتش‌نشانی و اورژانس با تأخیر مواجه خواهد شد و در نهایت منجر به فاجعه می‌شود. پس باید دستفروشان این خیابان را ترک کنند و به روزبازارها منتقل شوند.»
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درباره ساماندهی گلفروشان خیابان ستاری نیز گفت: «حدود ۱۵سال املاک شهرداری دست این افراد بود و اجاره‌ای پرداخت نمی‌کردند یا مبلغ اجاره‌شان ناچیز بود. مزایده سراسری برای این املاک برگزار شد و این مشکل نیز در حال حل  و رفع است.»
محمدی با بیان اینکه طی هفته جاری، بازارچه دستفروشان خلازیر افتتاح خواهد شد، گفت: «احداث بازارچه ثابت و ساماندهی دستفروشان خلازیر باعث شده تا به شغل این افراد هویت‌بخشی شود. دستفروشان خلازیر درصورت راه‌اندازی این بازارچه اجازه بساط‌گستری در خیابان و اتوبان را نخواهند داشت. موضوع مراکز ضایعاتی در محله خلازیر نیز به کمیسیون ماده ۵ ارائه خواهد شد تا در همان خلازیر ساماندهی شوند. همچنین کلانتری، آتش‌نشانی و… در این بازارچه راه‌اندازی خواهد شد.»  مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درباره احداث بزرگ‌ترین مرکز دستفروشی در کشور با ظرفیت ۸۰۰تا هزار غرفه نیز گفت: «ساکنان این منطقه سال‌ها از بساط‌گستری دستفروشان در اتوبان و خیابان‌های محله خلازیر رنج می‌بردند. دستفروشان خلازیر علاوه بر ایجاد آسیب‌های اجتماعی و بی‌نظمی در منظر شهری، موجب تصادفات در اتوبان می‌شدند و ماهانه 2نفر از دستفروشان به‌علت برخورد خودرو فوت می‌کردند.»  ۲۰۰کیوسک سطح شهر تعویض می‌شود مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درباره اینکه با توجه به تأکیدات و حساسیت روی طراحی کیوسک‌ها به‌عنوان بخشی از منظر شهری و معماری ایرانی-اسلامی آن و با وجود طرح مصوب در این زمینه، چرا تاکنون این طرح اجرا نشده، توضیح داد: « به محض نهایی شدن طرح در فاز نخست، ۲۰۰کیوسک تعویض خواهد شد. امسال تعویض ۲۰۰کیوسک آغاز می‌شود و در نهایت طی ۳سال همه کیوسک‌های فرسوده نازیبا، تعویض خواهند شد. هم‌اکنون ۳طرح در 2سال گذشته طراحی شده است و هیچ‌کدام از آنها خواسته ما و مخاطبان را تأمین نکرده است. باید این کیوسک‌ها به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شوند که ۲۰ سال برای شهر کارایی داشته باشند. اصل داستان، طراحی است. همه جوانب اعم از تبلیغات، QR code و... باید در طراحی لحاظ شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید