• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160651
+
-

پیری در کمین مازندران

مازندران کمترین نرخ باروری کشور را در میان استان‌ها دارد

براساس آماری که در سال‌های گذشته درباره مازندران اعلام شده، این استان با کاهش تولد و پیری جمعیت مواجه است. تندشدن شیب سالمندی مازندران در حالی است که تمایل به فرزندآوری حتی میان زوج‌های جوان این استان ‌ کاهش یافته است. به‌گفته فرهاد غلامی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، مازندران با 1.10درصد کمترین نرخ باروری کشور را در میان استان‌ها دارد.
از سوی دیگر آنطور که سرپرست داشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام می‌کند آمار ازدواج استان هم کاهش یافته و در مقابل طلاق در مازندران ۵۳ درصد بیشتر شده است. مسائلی که در کنار هم مازندران را با خطر پیری مواجه کرده است و در آینده موجب خواهد شد این استان با چالش‌های متعددی مواجه شود.

برنامه‌های مازندران برای افزایش جمعیت
با برپایی ستادهای جمعیت و خانواده در استان‌ها موضوع افزایش جمعیت در حال پیگیری است، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران درباره این استان به همشهری می‌گوید: موضوع افزایش جمعیت پس از تشکیل قرارگاه جمعیت از سوی مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری‌ها در حال پیگیری است. ستاد خانواده و جمعیت هر استان هم با همکاری دستگاه‌های عضو خود مثل ثبت احوال وعلوم پزشکی موضوع را پیگیری می‌کند. سمیه قاسمی طوسی با بیان اینکه موضوع افزایش جمعیت مازندران در کمیته‌های تخصصی پیگیری می‌شود، می‎افزاید: باید توجه داشته باشیم که مسئله جمعیت در کوتاه‌مدت حل نمی‌شود و به‌کار مستمر در زمینه آموزش‌های فرهنگی و پزشکی به خانواده‌ها نیاز دارد.
وی ادامه می‌دهد: در این زمینه به جز اقتصاد مسائل دیگری هم مهم است، بسیاری از کشورهایی که زیرساخت‎ها و مشوق‌های متعددی در زمینه فرزندآوری ارائه می‌کنند هم در این زمینه با مشکلات مواجهند. همین موضوع نشان می‌دهد که مقوله جمعیت موضوعی فرهنگی است و مردم باید درباره اولویت‌های زندگی آگاهی کافی داشته باشند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اشاره به ناباروری به‌عنوان یکی از چالش‌های افزایش جمعیت استان، اظهار می‌کند: در سفر اخیر ریاست‌جمهوری به استان، برای تجهیز بخش ناباروری 2بیمارستان‌ در نوشهر و بهشهر بودجه تخصیص داده شد. ارائه خدمات بهتر به زوج‌های نابارور در این بیمارستان‌ها یکی از راهکارهایی است که می‌تواند موجب فرزندآوری شده و به افزایش جمعیت استان بینجامد.

خطر پیری برای نیروی کار مازندران
تبعات پیری در استان‌های کشاورزی محور مانند مازندران بسیار زیاد است. مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران درباره اقدامات استانداری درباره موضوع سالمندی استان و افزایش رشد جمعیت مازندران به همشهری می‎گوید: مازندران با وجود آنکه نرخ رشد جمعیتی خوبی دارد با کاهش میزان تولد مواجه است. دلیل این موضوع آن است که مسائلی مانند تک‎فرزندی، نداشتن فرزند و همین‎طور تمایل نداشتن به ازدواج در سال‌های گذشته میان مردم استان بیشتر شده است.
علی رجبی با بیان اینکه استانداری مازندران با همکاری علوم پزشکی استان از امسال طرحی 14بندی را برای افزایش جمعیت در دستور کار قرار داده، می‌افزاید: به این منظور یک گروه اندیشه‌ورز انتخاب کرده‌ایم که در حوزه جمعیت مشغول به‌کار هستند تا موضوعاتی مانند ازدواج آسان و فرزندپروری را به خانواده‌های آموزش دهند. برنامه‎ای هم داریم که با کمک وزارت کشور برنامه‌های تشویقی برای خانواده‌های استان اجرا شود.
وی ادامه می‎دهد: همچنین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برای خانواده‌هایی که در 5سال نخست ازدواج هستند هم برنامه‌های آموزشی برگزار خواهد شد تا اشتیاق به فرزندآوری در آنها بیشتر شود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران درباره خطرات پیری برای استان هم می‎گوید: ادامه روند پیری در مازندران 2سویه دارد. از یک طرف پیرشدن جمعیت مهاجران استان باری بر دوش سیستم درمان استان خواهد بود و از سوی دیگر چون مازندران قطب کشاورزی است، ادامه روند پیرشدن جمعیت موجب کاهش نیروی کار استان خواهد شد. در این شرایط یا باید نیروی کار از دیگر استان‌ها وارد مازندران شود و یا کشاورزان به فروش زمین‌های خود رو خواهند آورد. به گفته رجبی البته باید به این نکته مثبت نیز اشاره کرد که نرخ رشد جمعیت استان از 1.20به 1.33رسیده است و می‌تواند نشان از بهبود این وضعیت باشد.
جمعیت مازندران نسبت به میانگین کشوری ۱۵سال پیرتر شده و با مهاجرت‌ها در ۳۵سال آینده جمعیت به نصف کاهش پیدا می‌کند و بیش از ۳۰درصد جمعیت مازندران پیر خواهد شد که از سرانه کشوری بیشتر است. این موضوع نیروی کار جوان آینده استان را تهدید می‌کند، موضوعی که مسئولان استان باید بیشتر به فکر آن باشند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید