ایران و روسیه تفاهمنامه همکاری برای تأمین مالی ساخت ۲۰ هزار دستگاه انواع واگن باری، هزار دستگاه واگن مسافری و ۳۵۰ دستگاه لکوموتیو باری از طریق تولید مشترک امضا کردند. به گزارش همشهری، دیروز شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و مرکز صادرات روسیه در حضور وزیر راه و شهرسازی تفاهمنامهای به امضا رساندند که براساس آن طرفین متعهد شدند به منظور اجرای پروژههای مشترک به منظور تأمین ناوگان مورد نیاز راهآهن جمهوری اسلامی ایران در قالب بومیسازی تولید مشترک بین تولیدکنندگان ایرانی و روسی اقدام کنند. براساس تفاهمنامه مذکور، مرکز صادرات روسیه موظف است پروژههای تعریف شده برای تولید مشترک ۲۰ هزار واگن باری، هزار واگن مسافری، ۳۵۰ لکوموتیو و برخی تجهیزات دیگر توسط تولیدکنندگان ایرانی و روسی را به میزان ۳ میلیارد یورو تأمین مالی کند. وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای این تفاهمنامه با اشاره به اینکه هماکنون حدود ۲۸ هزار واگن باری و حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واگن مسافری در ناوگان ریلی کشور فعال هستند، گفت: به ثمر نشستن تولید مشترکی که در تفاهمنامه ایران و روسیه بر آن تمرکز شده است منجر به افزایش بیش از ۷۰ درصدی ظرفیت ناوگان ریلی انتقال بار و رشد بیش از 45درصدی ظرفیت ناوگان ریلی حمل مسافر کشور خواهد شد. عباس آخوندی نیاز کشور به سرمایهگذاری در حوزه حملونقل ریلی را 28میلیارد دلار برآورد کرد و افزود: امضای تفاهمنامه 3میلیارد یورویی با روسیه میتواند به پیشرفت سیاست توسعه حملونقل ریلی و انتقال بخشی از بار و مسافر از جاده به ریل کمک قابلملاحظهای کند؛ ضمن اینکه امیدواریم با این اقدامات بتوانیم هرچه سریعتر بخشی از ترانزیت کالاهای هند به سمت روسیه را که حدود ۷ میلیون تن برآورد میشود بهوسیله خط آهن موجود در کشور منتقل کنیم. آخوندی یادآور شد: براساس این قرارداد ساخت ۶ هزار واگن بلافاصله توسط شرکتهای واگنسازی ایرانی به نامهای کوثر، فولاد درخشان و پارس آغاز میشود.
آغاز پروژه برقی کردن خط ریلی تهران- مشهد وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود، از گشایش ال سی و فعال شدن اعتبار اجرای خط آهن برقی تهران - مشهد خبر داد؛ پروژهای که به گفته آخوندی سالهاست در مورد آن بحث شده اما تاکنون تأمین اعتبار آن بهصورت تعهد و مسئولیت آور به مرحله نهایی نرسیده بود. او اظهار کرد: پنجشنبه گذشته موفق شدیم بخش اول ۷.۵ درصد پروژه که سهم ایران به شمار میرفت را از طریق بانک صنعت و معدن پرداخت کنیم و ال سی پروژه بهطور رسمی آغاز شد. براساس این گزارش، پروژه اجرای خط آهن برقی تهران - مشهد قرار است تا ۴ سال آینده به اتمام برسد که در این صورت سرعت سیر قطارهای مسافری در این مسیر به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و سرعت سیر قطارهای باری به ۱۲۰ کیلومتر افزایش یافته و مدتزمان نهایی سفر در این مسیر به ۶ ساعت کاهش مییابد