• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160508
+
-

همسران، محرم اسرار یکدیگرند

زندگی مشترک زن و شوهر یک سلسله وظایف مشترک دارد، یک سلسله وظایف خاص را خدای سبحان در قرآن کریم بیان کرده است. شما یک هسته مرکزی هستید که از شما دو نفر فرزندان صالح ظهور می‌کند.به فکر فرزند صالح باشید. این وظیفه مشترک بین زن و شوهر است اما درباره وظیفه مخصوص مردها که مسئول تأمین زندگی هستند با همسرتان راهی که عقل و دین می‌پسندد رفتار کنید؛ زن کارگر منزل نیست بلکه او رفیق و دوست و همسر و هم‌سنگ و هم‌وزن شماست یعنی مرد باید به‌گونه‌ای در زندگی با زن رفتار کند که نزد دین معرفه باشد. مرد باید به‌گونه‌ای در منزل زندگی کند که این روش، روش عقلانی باشد که نزد خدا معروف باشد لذا در قرآن کریم فرمود: وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ.
بالاخره این دو عنصر اگر بخواهند با هم هماهنگ باشند هم جهیزیه می‌خواهد هم مهریه اما هم جهیزیه باید ساده باشد و هم مهریه چون زندگی پرتلاش و کوشش و پر تجمل جز دشواری چیز دیگر نیست. همه ما تجربه کرده‌ایم دیگر، انسان تلاش و کوشش می‌کند یک فرش تهیه کند، یک اتومبیل تهیه کند، آخر با اقساط هم تهیه کرد ولی دید آرام نیست، معلوم می‌شود این را نمی‌خواست بلکه چیز دیگر می‌خواست. انسان یک محبوب ازلی می‌خواهد و خیال می‌کند که محبوب او در مال و باغ و راغ است.
درست است که مرد مسکن تهیه می‌کند، هزینه تهیه می‌کند، لباس تهیه می‌کند، غذا تهیه می‌کند اما سَکینت به‌عهده مرد نیست نه آن قدرت را دارد نه آن وظیفه را، بلکه این وظیفه مخصوص زن است و ایجاد سکینت و آرامش از زن برمی‌آید و به‌عهده زن است.
آرامش مربوط به امر عاطفی است این سرمایه را خدا گرچه به مرد هم داد اما آن قدری که به زن عطا کرد به مرد عطا نکرد؛ آن مهربانی، آن عاطفه، آن رأفت، آن گذشت، آن حس مادری که در زن هست در مرد نیست چه اینکه آن کار کردن و تلاش و عرق ریختنی که از مرد برمی‌آید از زن برنمی‌آید.
زن و شوهر آبروی یکدیگر را باید حفظ بکنند و محرم یکدیگر باید باشند، اسرار یکدیگر را برای پدر و مادرشان هم نقل نکنند همانطوری که لباس آبروی آدم را حفظ می‌کند و انسان را از سرد و گرم زمانی و زمینی حفظ می‌کند زن و شوهر باید یکدیگر را از سرد و گرم حوادث روزگار حفظ بکنند.همین امور باعث شد که ذات اقدس الهی بساط زندگی را بر محور مهر و محبت تشکیل داد. آن وقت جامعه‌ای که خانواده‌اش با این اصول سامان بپذیرد افراد جامعه هم از همین خانواده‌ها نشأت گرفتند. جامعه عقل و مهر خواهد بود برای اینکه همه‌شان از خانواده عقل، همه‌شان از خانواده مهر آمدند دیگر در چنین جامعه‌ای نه فساد است نه اختلاس است نه برخلاف امنیت است نه برخلاف امانت.
برگرفته از سخنان آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی در باب همسرداری

 

این خبر را به اشتراک بگذارید