• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 21 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160290
+
-

جام شماره 74

دشمنان قدیمی بر سر کوپا ایتالیای 5/9میلیون یورویی می‌جنگند

جام شماره 74

د‌ربی ایتالیا امشب اتفاق خاصی است؛ هفتادوچهارمین فینال جام حذفی ایتالیا. برنده دیدار یوونتوس و اینترمیلان نه‌تنها دشمن دیرینه را از پیش‌رو برمی‌دارد، بلکه یک جام هم کسب می‌کند. اینتر با میلان برای قهرمانی سری‌آ می‌جنگد و یووه با خیال راحت در رده چهارم به سهمیه لیگ قهرمانان دست یافته. هدف حداقلی یوونتوس برای این فصل کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا بوده که تیم آلگری موفق شده به آن دست پیدا کند. بنابراین آلگری درصورت شکست در فینال جام حذفی هم در یووه می‌ماند. پیروزی در این بازی از لحاظ مالی هم ارزش دارد چون قهرمان کوپا ایتالیای این فصل پاداشی در حدود 9.5‌میلیون یورو دریافت خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود فروش بلیت در ورزشگاه المپیکو رم به 4.5‌میلیون یورو برسد (یک رکورد برای کوپا، ایتالیا). پائولو والری، داور این دیدار است.
این بازی می‌تواند آخرین فرصت کیه‌لینی برای کسب جام با پیراهن یووه باشد. هنوز مشخص نیست که مدافع اسطوره‌ای باشگاه بماند یا برود؛ او ممکن است فصل آینده از لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا سردربیاورد. کیه‌لینی با پیراهن یوونتوس 19جام برده و قهرمانی امشب می‌تواند تعداد جام‌های این مدافع 37ساله را رند کند. دیبالا هم که تازگی به رکورد 115گل رسیده و با رکورد روبرتو باجو برابری کرده به‌زودی به‌عنوان بازیکن آزاد تیم را ترک می‌کند و به اینتر می‌پیوندد.

  جدا از دیبالا که گفته می‌شود فصل آینده به اینتر می‌رود و احتمالا این آخرین بازی‌هایش با پیراهن راه‌راه سیاه و سفید خواهد بود، یک‌اتفاق دیگر هم که این روزها هواداران یووه را عصبانی کرده، اظهارنظر فلیپ ملو برزیلی است که خیلی پرحاشیه بود و در تمرین هم با کیه‌لینی و دیگران دعوا راه می‌انداخت و بعدا به اینتر رفت. او گفته از بچگی طرفدار اینترمیلان بوده و امیدوار است اینتر قهرمان کوپا ایتالیا شود.
  یوونتوس برای رسیدن به فینال حریفانی مثل سمپدوریا (4 بر یک)، ساسولو (2 بر یک) و فیورنتینا (3 بر صفر) را از پیش‌رو برداشت. اینتر برای رسیدن به فینال مسیر سخت‌تری پیش‌رو داشت و بر امپولی (3 بر 2) پیروز شد، سپس آاس‌رم را (2 بر صفر) برد و در مرحله نیمه‌نهایی در دیدار رفت و برگشت از سد میلان گذشت؛ رفت بدون گل مساوی و برگشت 3 بر صفر به سود آبی‌ومشکی‌ها.
  اینتر در بازی برگشت سری‌آ، آخرین رویارویی 2‌تیم را که 2ماه و یک‌هفته از آن گذشته، یک بر صفر از یووه برد. بازی رفت هم دقیقا 4‌ماه پیش با حساب 2 بر یک به سود اینتر پایان یافت. آخرین باری که یووه توانسته د‌ربی ایتالیا را از اینترمیلان ببرد، به یک‌سال پیش برمی‌گردد که دیدار تشریفاتی را 3 بر 2 برد و تأثیری در قهرمانی فصل پیش اینتر در لیگ نداشت. کریستیانو رونالدو در آن بازی 2‌گل به اینتر زده بود.
  نراتزوری شکستی نابهنگام مقابل بولونیا و سرمربی بیمارش، میهایلوویچ داشت و از کورس قهرمانی لیگ با میلان عقب ماند اما پس از آن ‌بازی اودینزه و امپولی را برد. یووه مدتی روی دور برد افتاده بود و توانست سهمیه فصل آینده‌اش را برای لیگ قهرمانان اروپا قطعی کند. یووه پس از شکست دور برگشت مقابل اینتر، 4‌بازی‌اش را با برد پشت سر گذاشت‌، در یک‌بازی تن به تساوی داد و تنها هفته گذشته در آخرین بازی‌اش از جنوا کامبک خورد.
  9‌گل از 13‌گل اخیر اینتر در فینال جام حذفی ایتالیا توسط آرژانتینی‌ها زده شده؛ 3گل کرسپو، 3گل خولیو کروس، 2گل میلیتو و یک‌گل کامبیاسو. لائوتارو مارتینس که این هفته در سری‌آ 19گله شده، می‌خواهد این راه را ادامه دهد.
  یک‌سال پیش در همین روزها کیه‌زا که الان مدت‌هاست مصدوم است و فصل را از دست داده، به یوونتوس کمک کرد تا چهاردهمین قهرمانی‌اش در جام حذفی را به دست آورد و مثل سری‌آ رکورددار شود.
  درمجموع 258بازی رودررو، 114برد به یوونتوس رسیده، 80برد به اینتر، 64تساوی، 365گل زده برای یوونتوس و 332گل برای اینترمیلان.
  از میان بازیکنان فعلی 2تیم موراتا و دیبالا بیشترین گل را در بازی رودررو به ثمر رسانده‌اند که به‌اندازه گل‌‌های کریستیانو رونالدو، ‌میشل پلاتینی و کریستین ویه‌ری است؛ یعنی 4گل. بهترین گلزنان تاریخ د‌ربی ایتالیا، جوزپه مه‌آتزا، عمر سیوری و بونینسنیا هستند؛ با 12گل.
تاکنون 33رویارویی 2تیم در کوپا ایتالیا رقم خورده که 15بار یووه برنده بوده، 10‌برد به اینتر رسیده و 8‌بازی هم نتیجه‌ای بهتر از تساوی نداشته است. در این رویارویی‌ها 50‌گل سهم یووه و 39‌گل سهم اینتر بوده است.
روبرتو مانچینی، سرمربی فعلی تیم ملی ایتالیا به همراه بوفون که هم‌اکنون در 43سالگی در تیم دسته‌دومی پارما بازی می‌کند، پرافتخارترین بازیکنان تاریخ جام حذفی هستند؛ با 6جام.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید